EZVIZ C6W

Specificaties Draad(loze) binnencamera + app - Bekijk alle specificaties

EZVIZ C6W Review

PeacekeeperNL 10 april 2021, 2.514 views

EZVIZ C6W

De EZVIZ C6W is een 2K indoor PTZ-camera. Geschikt als baby (of voor ons katten) cam, maar ook om de schoonmaakster in de smiezen te houden. Storage op SD of NAS. Benieuwd geworden? Lees dan snel de uitgebreide review, inclusief uitleg hoe de camera met Synology Surveillance Station gekoppeld wordt!

Pluspunten

• Micro-USB voedingskabel
  • Beeldkwaliteit zowel overdag als 's nachts
  • Opslag op NAS (onofficieel) mogelijk
  • Opslag op SD
  • Gebruiksgemak
  • (beperkt) te gebruiken met Google Assistant

Minpunten

• Officieel geen PoE
  • Geen ONVIF
  • Alleen voor indoor gebruik. Voor outdoor C8C

Kwaliteit Score: 5
Disclaimer: Ik heb deze camera gesponsord gekregen van EZVIZ, in ruil voor het schrijven van deze review! Ik beloof jullie desalniettemin mijn ongezouten mening te geven, maar houd dus wel in het achterhoofd dat deze review gesponsord is!

Mocht je foutjes spotten, of stukken uitgebreid willen zien, zet het gerust onder in een reactie, of stuur het verzoek via een PB'tje!

Beveiligingscamera’s komen steeds meer voor in het straatbeeld. Persoonlijk vind ik dat ook niet zo gek. Autobranden komen almaar vaker voor en mensen willen hun privébezittingen, zowel binnen als buiten, graag goed beveiligen.

Daarnaast kunnen camerabeelden vaak goed richtinggevend zijn in een strafrechtelijk onderzoek om misdaden op te lossen. Dat is dan ook één van de redenen van het bestaan van Camera in Beeld waar ondernemers en particulieren hun camera’s kunnen aanmelden bij de politie, zodat indien er iets voorvalt in je omgeving de politie dit register kan raadplegen om sneller bewakingscamera’s te vinden.

De EZVIZ C6W is een QHD-kwaliteit camera voor binnen met PTZ-capabiliteit. Dit betekent dat je de camera op afstand, via de EZVIZ-app, kunt bedienen. Indien je een PTZ-camera voor buiten zoekt, heeft EZVIZ sinds kort de C8C in zijn assortiment opgenomen.

De review van de Husky Air is van een door mijzelf in het verleden aangekocht product. De reviews van de C3W Pro (Husky Air Pro) en deze van de C6W zijn gesponsord door EZVIZ. Er zullen veel passages zijn die bij deze verschillende reviews (nagenoeg) identiek zijn, maar uiteraard ga ik ook device-specifiek in op de camera's in de betreffende reviews.

Omdat camera’s van EZVIZ regelmatig op iBood in de aanbieding zijn, heb ik in deze serie reviews ook verschillende forumreacties op iBood bekeken, om erachter te komen wat terugkerende vragen zijn, in de hoop deze direct voor jullie te kunnen tackelen.

Testopstelling

Ten bate van het verwerken van screenshots in deze review heb ik voor binnen een kleine testopstelling gemaakt met daarop de Husky Air (eigendom), de C3W Pro/Husky Air Pro (gesponsord) en de C6W (gesponsord).

Ik heb ervoor gekozen om de testopstelling binnen te gebruiken, in het kader van de privacy van zowel onszelf als mensen in mijn omgeving. Onze kleine huistijgers hebben gelukkig geen bezwaar ten aanzien van de inbreuk op hun privacy, dus was de keuze snel gemaakt.

Sommige foto’s en screenshots zijn verder bewerkt (geblurd) in verband met onze eigen privacy, en om niet onnodig reclame te maken.

Specificaties van de camera

De specs van de C6W:
Resolutie: 2560x1440 pixels (QHD/2K)
Kijkhoek verticaal: 57 graden
Kijkhoek horizontaal: 83 graden
Lens diameter: 4mm
PTZ-support: 340 graden horizontaal, 75 graden verticaal
De powerkabel van de C6W is een micro-USB kabel van circa 3 meter. Mocht dit te lang voor je zijn, kan je dus eenvoudig een kortere micro-USB kabel gebruiken. Power-over-Ethernet (PoE) is officieel niet supported, maar er zijn PoE-splitters met micro-USB beschikbaar, bijvoorbeeld voor de Raspberry Pi. Ik heb dit echter niet getest, onder andere omdat ik geen PoE-router heb.

Deze splitter levert maximaal 5V2A, wat gelijk is aan het maximale vermogen van de bij de C6W geleverde voedingsbron.

Verder heb ik op de camera’s een portscan uitgevoerd. Van die van deze EZVIZ C6W heb ik daar ook daadwerkelijk een screenshot van gemaakt. Dit is voornamelijk ook van belang in een later stadium van deze review. Daarvan vind je hieronder het resultaat:

Handleidingen van alle (actuele) EZVIZ camera’s vind je hier.

Vormgeving

De C6W is een kunststof bol, onderzijde grijs, bovenzijde glanzend zwart. Ik vind het een mooi en strak design, echter designtechnisch staat het bij ons in het interieur minder goed. De C6W zou dan ook minder snel een camera zijn die ik zelf zou kopen indien deze op een zichtbare locatie komt te staan. Op een minder opvallende locatie zou ik mij hier echter geen zorgen om maken.

De vormgeving is verder logisch voor een PTZ-camera. Als scheiding tussen de grijze en zwarte delen zit een semitransparante ring. Aan de zijde van het EZVIZ-logo zit hierin de status-LED verstopt. Ergens vind ik het jammer dat het niet een volledige LED-ring is, of zo’n ring als bij de
Athom Homey Pro. Echter is dit een persoonlijke mening, aangezien ik dat persoonlijk mooi had gevonden. Functioneel is anders.

Omdat met de Husky’s in het verleden sprake was van warmteontwikkeling (een probleem is een groot woord) heb ik de C6W uiteraard ook goed ‘betast’. Aan de onderzijde van de camera, het bevestigingsdeel, is zeer lichte warmteontwikkeling, maar zeker niks schrikbarends. Verder is de camera gewoon koel/omgevingstemperatuur.

Initiële setup via Android

Ik had reeds een EZVIZ-account, maar ten bate van deze review heb ik een nieuw account aangemaakt, om de initiële setup toe te lichten in deze review. Mocht je al een camera/account van EZVIZ hebben, sla dit stuk gerust over!
Aanmaken account
Het is mogelijk om als gebruikersnaam een email adres of een telefoonnummer te gebruiken. In mijn geval gebruik ik uitsluitend een emailadres, aangezien ik deze in overvloed heb.

Voor het aanmaken van een account dient het wachtwoord 8 tot 16 karakters te bevatten, en tenminste drie van de volgende vier eisen bevatten: kleine letters, grote letters, getallen en symbolen. Persoonlijk vind ik het jammer dat er een limiet op 16 karakter is gesteld voor het wachtwoord. Ik gebruik een passwordmanager en genereer meestal langere wachtwoorden.

Het aanmaken van het account is verder rechttoe rechtaan. Verder kun je tweefactorauthenticatie (2FA) inschakelen. Dit gebeurt niet door een extra code (TOTP) via een app zoals Google Authenticator, maar op basis van een code via de email.
Privacy voorwaarden - Met wie wordt mijn informatie gedeeld?
Ik ben niet heel diep op de gebruikers- en privacyvoorwaarden ingegaan, maar heb wel even vluchtig doorgescand wat er met mijn persoonlijke gegevens gebeurt. Let op dat deze voorwaarden te allen tijde kunnen worden gewijzigd, dus het kan zomaar zijn dat wat ik hier plaats achterhaald is zodra je dit leest. Lees daarom altijd zelf waar je mee akkoord gaat.

EZVIZ geeft in de privacyvoorwaarden aan geen persoonlijke informatie te verkopen en dit ook nooit te zullen doen. Wel kunnen ze je persoonlijke informatie met derden delen, te weten mensen die werken voor, of in opdracht van, EZVIZ, indien EZVIZ van eigenaar wisselt of op wettelijke basis, bijvoorbeeld op basis van een vordering van de politie.
Instellen van de camera
Zodra je een account hebt aangemaakt, is het tijd om de camera in te stellen. Het handigst vind ik persoonlijk om dit te doen voordat de camera op zijn eindpositie is gemonteerd. Zo kan ik allereerst er makkelijker bij als er wat is, en als ik de QR-code moet scannen tijdens het toevoegen. Deze QR-code staat ook op de quick start guide, dus het is geen vereiste die van de camera zelf te scannen!

Daarnaast vind ik het persoonlijk handig dat ik dan beeld via de app heb tijdens het monteren (indien je de voeding hebt aangesloten tijdens montage). Zo heb ik een idee hoe het uiteindelijke beeld eruit komt te zien.
Het instellen van de camera gaat eenvoudig via de app, via een wizard word je door het proces geleid, en er wordt afgebeeld welke handelingen er van je worden verwacht.

In het hoofdscherm zie je rechts bovenin een +. Er wordt je vervolgens gevraagd wat voor apparaat je wenst toe te voegen. EZVIZ biedt naast beveiligingscamera’s ook deurspionnen, videodeurbellen, NVR/DVR’s, slimme verlichting, slimme stekkers, alarmsystemen en routers aan. Ik weet echter niet of dit alles in Nederland verkrijgbaar is, en ik zal dit ook niet verder toelichten in deze review.

Zodra je camera hebt geselecteerd word je gevraagd de QR-code te scannen. In mijn geval was de C6W nog gekoppeld aan het account van de vorige gebruiker. De klantenservice van EZVIZ kan controleren of een camera aan een account is gekoppeld, echter vanwege privacywetgeving en interne regels kunnen zij deze uiteraard niet uit het account verwijderen.

Indien je tweedekans of tweedehands camera nog aan een account gekoppeld is, dien je dus zelf contact op te nemen met de vorige eigenaar (of het product terug te sturen) zodat deze de camera kan ontkoppelen van het account. Dit is dus iets om rekening mee te houden indien je een tweedehands of tweedekans camera koopt.

In mijn geval heeft mijn contactpersoon bij EZVIZ contact opgenomen met de vorige eigenaar, omdat deze bij hun bekend was. Deze heeft vervolgens de camera ontkoppeld van zijn/haar account, waarna ik deze kon toevoegen aan mijn account.

Montage van de camera
Het monteren van de camera vind ik persoonlijk eenvoudig gaan. Er wordt netjes een boorsjabloon bijgeleverd voor de schroefgaten om het montageplaatje te kunnen monteren, indien je de C6W wilt ophangen. Montage is echter voor de C6W niet benodigd, daar deze ook gewoon kan staan.

Het fijne van de C6W vind ik verder dat ik hier een eigen micro-USB kabel voor zou kunnen gebruiken. Mocht de drie meter lange kabel te lang zijn, wat ik mij prima kan inbeelden, dan is deze eenvoudig voor één van een halve of hele meter te verwisselen, bij wijze van spreken.

Gebruik van de camera

De C6W is eenvoudig in gebruik. Voor de C6W is ook een PoE-splitter te gebruiken. Ook hier geldt dat officieel PoE niet supported is, maar middels een PoE-splitter is dit mogelijk wel werkend te krijgen. Zelf heb ik geen PoE-switch, dus ik kan dit helaas niet zelf werkend testen voor deze review.

Van de C6W vind ik het persoonlijk prettig dat deze PTZ-mogelijkheden heeft. Voor de testopstelling heb ik ‘m bij de wasmachine in de kamer van de katten gemonteerd. Ik heb de camera ondersteboven bevestigd, zodat ik de camera ook naar beneden kon bijstellen; de camera kan, als ie horizontaal staat, niet naar beneden bijdraaien. Hierdoor kon ik de katten niet volgen als ze de wasmachine tot hun domein wilden maken. Dat is ze overigens nog steeds niet gelukt!

Gedurende mijn testperiode heb ik verder geen problemen mogen ervaren met het bereik van de camera. Beelden streamen via RTSP ging zonder problemen, en via de app werkt ook zonder problemen. Ik heb gedurende mijn testperiode de camera op verschillende locaties in huis gehad.

Screenshot van beide livestreams is de onderste van de C6W, bovenste van de C3W Pro

Opslag van beelden

De camera kan beelden op verschillende manieren verwerken/opslaan. De eerste, makkelijkste en goedkoopste optie is het gebruik van een geheugenkaartje. Deze kun je eenvoudig in de camera prikken.

Een andere optie is door gebruik te maken van een EZVIZ NVR. Hier heb ik verder geen ervaring mee, dus kan ik verder geen eigen ervaringen over delen. Onder ‘Beeldkwaliteit en meldingen’ vermeld ik wel nog een stukje aangaande de meldingen in combinatie met een NVR, zoals ik deze van een andere gebruiker heb vernomen die wel een EZVIZ NVR gebruikt.

De derde officiële optie is door gebruik te maken van de EZVIZ Cloudopslag.

Een vierde, officieuze manier is om de beelden op een NAS op te slaan. Dit wordt echter niet officieel ondersteund, dus het kan zomaar zijn dat het met een toekomstige update van de firmware niet meer mogelijk is.
Zelf heb ik uitsluitend ervaring met het instellen van deze camera’s op Synology, maar ik heb via PB met verschillende Tweakers contact gehad die het uiteindelijk is gelukt om het op een QNAP werkend te krijgen. Meer over het instellen op Synology vind je in het volgende hoofdstuk, ‘Koppeling met Synology Surveillance Station’.

Koppeling met Synology Surveillance Station

Voor de koppeling met Synology Surveillance Station (verder ‘SSS’) heb ik de C6W gebruikt op de maximale QHD/2K resolutie. Houd hier rekening mee tijdens de rest van het verhaal!
Portscan
Officieel kan deze camera alleen worden verbonden met een NVR van EZVIZ, of opnemen naar een geheugenkaart of de EZVIZ Cloudopslag (zie ‘Opslag van beelden’). EZVIZ ondersteunt geen lokale NAS-opslag, zoals genoeg andere aanbieders dit wel doen. Er is dan ook geen ONVIF-ondersteuning op deze camera’s.

Zoals ook al bij de specificaties vermeld wijst een portscan echter uit dat poort 554 open is. Port 554 is de RTSP-poort, of Real Time Streaming Protocol. Of dit een bewuste keuze is van EZVIZ weet ik niet. Mogelijk dat dit ook te maken heeft met het bekijken van de beelden via de Nest Hub (Max), zoals dit voor de C3W Pro/Husky Air Pro en de C6W mogelijk is.

Maar houd er dus in ieder geval rekening mee dat het zomaar kan zijn dat deze poort weer wordt dichtgezet met een toekomstige update, en dat dit trucje dan dus niet meer werkt! Deze open poort kunnen we ge-/misbruiken om met SSS een stream op te zetten, om zo de beelden op je NAS op te slaan.

Om de camera met SSS te verbinden, is het raadzaam om een statisch IP-adres voor de camera in te stellen in je router of modem. Dit kan namelijk niet in de camera zelf. Zo weet je direct wat het interne IP-adres voor de camera is, welke je vervolgens weer nodig hebt voor het opzetten van de RTSP-stream.
RTSP-stream via VLC
Het kan handig zijn om de stream eerst met bijvoorbeeld VLC Media Player te testen. Als het hier werkt, weet je dat de volledige RTSP-link juist is, en ook op SSS gaat werken.

De RTSP-stream wordt gestart middels de volgende URL:
Wachtwoord is hierin het wachtwoord welke op de camera staat (de verificatiecode). Mocht je het encryptiewachtwoord via de app hebben gewijzigd, kan het zijn dat je het nieuwe wachtwoord moet invoeren. In een eerder stadium was dat namelijk wel het geval, alleen recentelijker heb ik ervaren dat, ondanks het gewijzigde wachtwoord, het originele wachtwoord gebruikt moest worden.

Poort 554 voor de RTSP-stream, /video voor de daadwerkelijke stream. In plaats van /video zijn er ook andere mogelijkheden, echter maken deze geen verschil in werkzaamheid of kwaliteit (/H, /h.265 en anderen heb ik voorbij zien komen, maar ik weet niet of deze (nog steeds) werken).

Zoals te zien is in dit screenshot, kan de RTSP-stream de maximale resolutie van de camera halen. In het geval van de C6W is dit QHD/2K, voor de C3W Pro en de Husky Air is dit Full HD.
Synology Surveillance Station
Nu we weten dat de URL werkt, kunnen we door naar het instellen van de camera in SSS. Hierin ga ik er even vanuit dat je SSS inmiddels wel hebt geïnstalleerd via package center, en een opslagvolume hebt toegewezen.
Let op, gezien de aard van het RTSP-protocol is het sowieso niet mogelijk om gebruik te maken van PTZ-mogelijkheden, zoals met de C6W mogelijk is via de EZVIZ-app.

Start de ‘Add Camera Wizard’ en kies voor de complete setup. Voer onder ‘Name’ een zelfgekozen naam in, en kies bij ‘Brand’ voor ‘[User Define]’. Dit is nodig om bij ‘Type’ voor ‘Streaming - RTSP’ te kunnen kiezen. Vul vervolgens bij ‘Path’ de RTSP-link in, zonder ‘rtsp://’ ervoor, die we onder ‘RTSP-stream via VLC’ hebben vastgesteld, en klik op ‘Test Connection’. Zodra het groene vinkje erachter komt te staan, klik je op ‘Next’.

In de volgende stap kun je de instellingen laten staan zoals deze staan, en klik op ‘Next’. Hier kun je je voorkeuren opgeven voor de opname. Vervolgens kun je weer op ‘Next’ klikken om een schema in te stellen.

Op de Synology NAS is dus ook in te stellen dat Surveillance Station op de maximale resolutie opneemt, dus in mijn geval met de C6W wordt er in QHD/2K kwaliteit opgenomen. Ik heb ervaren dat de bestandsgrootte wel nogal wisselend kan zijn. In rustiger periodes zit het op of onder de 200MB per half uur, maar als er wat meer in het beeld (of geluid) gebeurt, gaat het al gauw richting de 500-600MB per half uur aan beeldmateriaal.

Ongeacht welke (moderne) browser je ook gebruikt, de Live View werkt (zeer waarschijnlijk) niet. Mogelijk met een toekomstige update van SSS dat er wel weer ondersteuning voor komt, maar op dit moment dien je de desktop client te downloaden indien je op je computer live met de camera wil meekijken.

De desktop client is te downloaden via het download center van Synology. Het maakt niet uit welke NAS je hier selecteert, de versie voor de desktop client is onafhankelijk van welke NAS je hebt.

Google Assistant i.c.m. Nest Hub Max

De EZVIZ Husky Air Pro en EZVIZ C6W werken ook samen met Google Assistant, in de vorm dat je een stemcommando kan geven, waarna de beelden op bijvoorbeeld een Nest Hub of Nest Hub Max worden getoond.

Uiteraard heb ik dit ook zelf even getest met mijn Nest Hub Max.

Naast het Google/Nest ecosysteem werkt de camera ook samen met Amazon Alexa en IFTTT. IFTTT gebruiken wij verder niet, en Amazon Alexa komt bij ons het huis niet in; ons huis is op het Google/Nest ecosysteem ingericht.

Voordat de camera via Google Assistent werkt, dien je de camera toe te voegen in de Google Home app. Bovenin kreeg ik “Connect EZVIZ” te zien. Hier log je vervolgens in met je EZVIZ-account. Daarna krijg je de vraag om Google te autoriseren. Vervolgens kun je de camera onderin in de Home app vinden en koppelen aan een kamer. Ik zou daarnaast ook adviseren de camera vervolgens een naam te geven. Ik denk dat dit beter werkt met de stemcommando’s.

Voordat je de beelden kunt streamen naar een Google display, dien je wel de encryptie van je beelden uit te schakelen via de instellingen van de camera in de EZVIZ-app. Indien je toch probeert de beelden te streamen terwijl de beelden nog encrypted zijn, geeft Google Assistant de melding dat de stream op dit moment niet beschikbaar is, en om het later nog een keer te proberen.

Ook moet audio ingeschakeld zijn. Waarom dit precies is, durf ik niet te zeggen, maar toen ik dit testte kreeg ik wel de melding dat de Hub Max ging streamen, maar vervolgens kreeg ik een zwart beeld met in het midden de tekst ‘smart home camera’. Er werden geen beelden gestreamed.

Toen ik de boel wel juist had ingesteld liep de Nest Hub Max de eerste keer finaal vast, dusdanig dat ik de stekker eruit moest trekken.

Eenmaal aan het streamen zag ik dat er in mijn geval circa 10 seconden vertraging in zat ten opzichte van de in-app stream van EZVIZ zelf.

Let wel op! Als je de beelden ook op je NAS opneemt, wordt de RTSP-stream gedurende het streamen naar een Google-scherm onderbroken! Er wordt dan dus geen beeld opgenomen! Dit is iets om rekening mee te houden!

Beeldkwaliteit en meldingen

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van de C6W vind ik persoonlijk erg goed. Beelden worden in QHD/2K kwaliteit opgenomen. Nu zie je dit vanuit de app rechtstreeks niet zozeer, maar wel indien je op de computer of een groot scherm de beelden terugkijkt.

In het donker schakelt de C6W automatisch (indien ingeschakeld) de IR-LEDs aan. Dit is in een donkere ruimte zeker geen overbodige luxe. In onze kittenkamer konden we nagenoeg niks zien indien de infraroodverlichting was uitgeschakeld. Met de IR-LEDs aan was het beeld duidelijk.

De C6W heeft AI-persoonsdetectie. Hierdoor kan de camera automatisch meebewegen met beweging van personen in de ruimte. Dit kan via zoomen, of via fysiek meedraaien van de camera. Het zoomen werkte bij mij niet, maar wellicht komt dit ook doordat ik de camera in een relatief kleine ruimte gebruikte. Het automatisch meedraaien bij gedetecteerde beweging leek het prima te doen. Wel moet de camera natuurlijk eerst een persoon om te volgen zien.

Voor het gebruik van de camera van achter een raam kan dat ook, alleen hiervoor dien je echt de IR-LEDs uit te schakelen. Als je dat niet doet, zit je continu naar een reflectie van de camera te koekeloeren. Dit is dan ook alleen nuttig als er voldoende omgevingslicht is, zoals een straatlantaarn of andere buitenverlichting.

In de omgeving waar ik woon is ’s nachts voldoende omgevingslicht door de straatlantaarns, dus ik had prima beeld. De ingezoomde screenshot is gemaakt van een (geparkeerd, dus stilstaand) voertuig op een afstand van 30-40 meter.
Meldingen
Voorheen gaf de app te pas en te onpas meldingen van gedetecteerde bewegingen. Ik vermoed dat dit was gebaseerd op ‘Image Change Detection. Sinds tegenwoordig is er voor de notificaties ook de ‘Human Shape Detection’ beschikbaar. Ik heb, sinds ik dit heb ingeschakeld, geen valse meldingen gehad veroorzaakt door mijn katten (en die bewegen, ondanks dat het luie donders zijn, nog aardig wat heen en weer, ook ’s nachts).

Verder is de gevoeligheid ook in te stellen. Ik heb zelf op niveau 1, lage gevoeligheid ingesteld.

Het instellen van zones ervoer ik, voor de C6W, op mijn Note 20 Ultra wel enige problemen mee. Bij het markeren van een heel veld kreeg ik af en toe spookaanrakingen. Waar dit hem precies in zit, weet ik niet. Wel was dit uiteindelijk eenvoudig te corrigeren met het ‘gummetje’.

Meldingen i.c.m. EZVIZ NVR
Zoals gemeld heb ik zelf geen EZVIZ NVR. Wel komen er op iBood regelmatig aanbiedingen van voorbij, en vragen hierover. Eén van de terugkerende vragen is aangaande het niet kunnen instellen van meldingen in combinatie met een EZVIZ NVR.

Indien je een EZVIZ NVR hebt, zo gaf een medeTweaker aan, kun je de camera’s ook nog los opnieuw toevoegen, door de stappen te volgen en de QR-code van de camera zelf te scannen. Het nadeel is dan dat je camera’s dubbel in de app komen te staan, maar je hebt dan voor de extra ingestelde camera’s de mogelijkheid om een alarm/meldingen etc. in te stellen, terwijl de EZVIZ NVR gewoon beeld blijft opnemen.

Afsluiting

Heb je aan de hand van mijn review nog vragen over de EZVIZ C6W, stel ze gerust hieronder in de comments. Heb je een foutje gespot of heb je aanvullingen op de review? Stuur me dan met liefde een PB'tje!

En last but not least, als je het einde van deze review hebt gehaald, hartelijk dank dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen (en eventueel een reactie achter te laten)! Ik zou het ook top vinden als je mijn review zou willen beoordelen. Dit kan rechtsboven, of onder de afbeeldingengalerij.

Heb jij ook een EZVIZ C6W?

EZViz biedt cloudstorage aan in diverse smaakjes: 7 dagen terugkijken, 30 dagen terugkijken, 1 of meer camera's. Een standaardabonnement is voor 1 camera. Er bestaan ook Family en Enterprise pakketten voor meer camera's en andere mogelijkheden. De app maar ook de web-interface bieden die andere mogelijkheden niet aan, wat ik gebruikersonvriendelijk en commercieel nogal dom vind.

Op het moment dat je voor een camera een keuze maakt qua cloudstorage abonnement, zit je daar voor de looptijd van je abonnement aan vast. Je kunt niet tijdens de looptijd het abonnement uitbreiden naar meer camera's. Dat leidt tot de rare situatie dat je voor je tweede camera een tweede abonnement moeten afsluiten. Je kan dus niet je lopende abonnement upgraden. De enige manier om alsnog twee camera's in één cloudstorage-abonnement te krijgen is het reeds betaalde abonnement op te zeggen (geld ben je kwijt) en een nieuw abonnement voor meerdere camera's af te sluiten.
Voor alle duidelijkheid: in de app zie je wel al je camera's en hun beelden. Gelukkig.

Concreet betekent dit voor mij dat ik nu 2 abonnementen à 50 euro per jaar heb (ieder voor 1 camera), terwijl ik graag 1 abonnement à 80 euro voor maximaal 4 camera's zou hebben gehad. Niet alleen vanwege het geld, maar ook met het oog op een eventuele beëindiging.De abonnementen hebben immers andere einddata; dan krijg je dus de situatie dat het ene abonnement nog doorloopt terwijl het andere al is beëindigd. Onpraktisch en onnodig.

De EZViz customer service weet ervan maar zegt er ook niks aan te kunnen doen.

Ik vind dit een belangrijk minpunt. Als ik dit van tevoren had geweten, had ik de EZViz camera('s) niet aangeschaft.
Hi Keeskanoe,

Hartelijk dank voor je waardevolle reactie. Dat klinkt inderdaad tamelijk belabberd. Vind je het goed als ik jouw reactie doorgeef aan mijn contacten bij Ezviz? Deze zitten niet bij de customer service, maar hoger op. Wellicht dat zij hier meer mee kunnen doen, het als input gebruiken voor productontwikkeling.

Zelf zou ik verwachten dat het een beetje zou werken zoals bij Google Nest. Hier is het (zover ik weet) mogelijk om tussentijds te upgraden. Nieuwe abonnementskosten worden dan verrekend met het resterende tegoed. Eventueel teveel betaald tegoed wordt gecrediteerd, of een tekort wordt nog aanvullend in rekening gebracht.

Nogmaals dank voor je reactie, en ik hoor uiteraard graag van je!

Peacekeeper
Natuurlijk mag je dat doorgeven.
Ik heb geen ervaring met Google Nest, maar wat jij erover vertelt, was wat ik bij EZViz verwachtte. Ik had namelijk van tevoren gekeken welke abonnementsvormen er zijn. Alleen niet in de kleine lettertjes gekeken wat de upgrade-mogelijkheden zijn....

Afijn. Qua service en klantvriendelijkheid is het inderdaad belabberd. Maar, en ik weet niet of dat voldoende tot uiting kwam, de camera's zelf en de app werken prima, ook 's nachts. Installeren van app en camera's: een eitje. Camera toevoegen aan app/account: supersimpel. Wat dat betreft zijn dit echt wel aanraders.
Ik heb mijn contactpersoon bij Ezviz zojuist een bericht gestuurd in de hoop dat ze aan de hand van jouw reactie/feedback hun services kunnen verbeteren. Mocht ik wat horen, laat ik het je in een pb weten! (Tenzij het iets is waar eenieder wat aan gaat hebben, dan post ik het als comment)

Voor nu fijne avond en goed weekend!
Dag PeacekeeperNL, heb je misschien het volgende getest; Als je gebruik maakt van een SD kaart, wat gebeurt er bij het bereiken van de maximale capaciteit aan opnames? Wordt er een deel gewist, zo ja wat, of stopt de opname?
Hi Eray,

Zoals ook via pb aangegeven ;) de oudste beelden worden automatisch overschreven. Verder is de hoeveelheid beelden natuurlijk afhankelijk van of je volcontinu opname hebt, of uitsluitend momentopnames.

Cheers!
Bedankt voor het maken en plaatsen van deze review. Ik heb hem met plezier gelezen daar ik ook zo'n camera heb en kan jou bevindingen v.w.b. beeldkwaliteit o.a. bevestigen.
Hi Sprincky, bedankt voor je reactie en compliment! Wordt gewaardeerd.

Mochten er nog dingen zijn die je mist in de review, laat het dan zeker weten!

Fijne dag verder gewenst, Peacekeeper
PeacekeeperNL

dit is heel goed , ik ga verder met de bestelling op ibood
uw review word opgeslagen indien ik het nodig heb voor verder instellingen
bedankt
Hi den eddy,

Hartelijk dank voor je reactie. Fijn dat je de review hebt opgeslagen :) mocht je ergens niet uit komen, kan je hier altijd de vraag stellen.