Apple iPad Wi-Fi + 3G 32GB Zwart Review

gerald666 19 augustus 2010, 4.455 views

Apple iPad Wi-Fi + 3G 32GB Zwart

Pluspunten

• Lekker licht om mee te nemen.
  • Start supersnel op
  • Mooi display

Minpunten

• Het ding voegt niets toe.
  • Je kunt er niet mee bellen. ( Is het nou een uigeklede of uitgebreide iphone ?
  • Wifi te langzaam voor streams ( 802.11g router )

Bij het testen van antivirus software heb ik een trialversie van Norton 360 gedownload en meegedaan aan de wk prijsvraag van Symantec. Tot mijn verbazing won ik hiermee een ipad 32 3g. Ik heb dat ding nu een week in huis en eerlijk gezegd begrijp ik alle ophef niet. Ik ben een pc fan in hart en nieren en het enige aan apple wat mij mij bekoort is het design, Apple produkten zitten zo op slot dat alleen apple bepaald wat je er mee mag en kan doen. Voor elke suffe app kan je je knip opentrekken, om vervolgens iets te downloaden voor een paar euro wat je na een kwartier weer verwijdert omdat het gewoon lullig werkt (verjaardagskalendertje voor ¤ 0.79, lullig racespelletje etc.) Het zal allemaal nog wel in de kinderschoenen staan maar ik zie echt de toegevoegde waarde van een ipad niet, dat zal ook wel de reden zijn dat het ding in de apple store gewoon te koop is, dit in tegenstelling tot de iphones, die alleen te koop zijn via t-mobile en waar je gelijk een peperduur abbonnement voor moet afsluiten. in een aantal landen is dat ding wel via de applestores te koop en betaal je rond de 650 euro voor het toetstel waarna je lekker kan shoppen voor een redelijk geprijsde provider. Apple geeft je geen vrijheid, zelfs playboy magazine heeft uit angst voor verbanning gemeend in de ipad versie alle net te expliciete content af te moeten plakken met een zwart balkje.
Uiteraard zijn er wel een paar handige apps te vinden (booking.com weerbericht maps) maar die zijn ook te verkrijgen op andere platforms. Wat ik verder van het ding vind? Grappig, en ben erg blij dat ik genezen ben van de apple koorts, Apple zet de klok terug, maakt apparatuur voor digibeten en probeert via slinkse marketing technologische vooruitgang voor te behouden aan de "happy few" die naar de pijpen van dat bedrijf dansen. Het wordt volgens mij nu echt eens tijd dat iedereen, gebruikers, ontwikkelaars, bedrijven en overheden gaan inzien dat open source de enige manier is om het hoofd te bieden aan een systeem waarin je op een bepaald moment gedwongen wordt om mee te gaan in de doctrine van de allermachtigsten.

Overigens heb ik Norton 360 als anti-ellende pakket aangeschaft, niet uit enig plichtsgevoel maar na uitgebreid testen kwam ik tot de conclusie dat dit pakket mij het beste beviel.

Update van 19-08-201:

Geen voorkennis beste geinteresserden, ik weet dat mijn produkreview op zich waardeloos is omdat het weinig over het feitelijk functioneren van het apparaat weergeeft, maar hiervoor zijn er op tweakers wel een aantal reviews te vinden die dat uitstekend doen. Ik geef slechts mijn mening over hoe ik het fenomeen ipad ervaar. Wil je hem kopen prima, maar laat je niet in een halleluja stemming brengen door alle reclame, de enige fatsoenlijke applicatie die ik tot nu heb gevonden is die van nu.nl, (de telegraaf op ipad is nog beroerder dan de papieren versie want daar krijg je zwarte vingers van ).
Ligt het ding bij mij ongebruikt in een hoek? Nee, op de salontafel, en als ik ff snel iets op internet wil zoeken of een new yorks pizzatje wil bestellen weet ik hem te vinden, en als ik naar het buitenland ga neem ik em ook mee om mijn mail te lezen. Het ding was gratis en ik ga hem echt wel gebruiken. Graag wil ik nog even reageren over mijn waardering van mobiliteit die was voldoende, dit slaat alleen maar op de ingebouwde accu, eentje die je zelf na een jaar kunt omwisselen vind ik aantrekkelijker dan een ipad voor service wegbrengen of opsturen. Misschien is dit niet nodig de komende 2 jaar maar dat weet ik nu nog niet, verder is elke tablet natuurlijk heel makkelijk mee te nemen dus op dat punt zou ik 5 sterren geven.

• pc met amd phenom 2
  • Windows XP

Heb jij ook een Apple iPad Wi-Fi + 3G 32GB Zwart?

Ipad reviews zijn bij voorbaat niet objectief, de meeste indrukken c.q reviews die ik hier heb gelezen zijn van fanboys en nu is er eentje die dat niet is, ik vind dat wel verfrissend... Ook al is dit geen echte review.

Als 'pc fan in hart en nieren' kun je dit ding toch wel even een grondige test geven en het dan constructief destructief beoordelen, mits je niet bijdraait uiteraard?
verfrissend? hij gaat amper op het apparaat zelf in, maar meer over hoe apple te werk gaat.
en dat geld voor alle iDevices, dus niet alleen de iPad.
dus dat maakt het geen review van een ipad.
Als je nu eens goed leest wat er staat, ik gaf al te kennen dat ik dit ook geen echte review vond... Ik gaf enkel aan dat ik het wel verfrissend vond dat er nu voor de verandering eens geen fanboy is verschenen, maar iemand die de hype niet begrijpt/steunt.

En ja, ik liever een degelijke review gelezen, maar dat dan weer terzijde.
Apple fans kunnen niet tegen kritiek, blijkt nu ook weer.

Ik ken trouwens steeds meer mensen die hun iPad alweer de deur uit doen. Ongeveer als met de Wii. Een impuls aankoop. Na een 4 weken is de nieuwigheid en lol er af, en blijken de beperkingen van het apparaat toch te hoog.

[Reactie gewijzigd door 366966 op 19 augustus 2010 06:59]

Marktplaats staat er dan ook vol mee inmiddels.
Maar ingaand op deze 'review', ik had toch ook meer verwacht. Ik weet waarin Apple tekort schiet (naar mijn mening dan) maar waarin schiet volgens jou dit apparaat tekort? Dat mis ik in je review. Ook zaken als batterijduur, hoe reageert het apparaat, hoe is je 3G verbinding...
dat MP er vol mee staat zegt niks, het staat ook vol met auto's :Y)
Volgens mij is dit een klachtbrief richting de iPad en geen review. Doe iedereen een lol en post dit voortaan in het goede GoT topic. Dat bespaard veel ergernissen doordat mensen op de link klikken in de hoop een uitgebreide review te checken.
Omdat de review negatief is, is het geen review? Het is kort en niet echt overzichtelijk, dus de kwaliteit van de review is wat minder.

Maar geeft toch goed aan dat de boel goed op slot zit (closed system), en de groep potentieel gebruikers beperkt is.
Ik snap de reviewer wel hoe hij erin staat, alleen misschien soms wat kort door de bocht (maar dat mag uiteraard). Het is inderdaad een heel andere manier dan open source hoe Apple werkt. Apps zijn prijzig (gezien de vele gratis open source of andere OS applicaties). Het is gemaakt voor mensen die gebruiksgemak, design, uiterlijk van het apparaat belangrijk vinden (denk ik). Ik heb er ook 1 besteld en zal volgende week na testen een review geven hier, ook vanuit de blik waarom ik hem heb aageschaft en waarvoor wordt gebruikt.

[Reactie gewijzigd door ForayNL op 19 augustus 2010 11:34]

Er zijn vele duizenden apps, gratis en betaald, en de ontwikkelaar bepaalt of hij er geld voor wil zien of dat het gratis is. En nog geen 80 cent voor een applicatie... tjonge jonge, wat een uitgave!

Voor de goede orde: ik heb geen iPad, voor nop wil ik er heel graag één hebben, maar voor 600 euro laat ik 'm liggen. Een goedkopere en meer uitgebreide (Skype Cam en SD slot) versie 2.0 maakt een hele grote kans bij mij.
Gerald, je hebt een hoop boze Apple fanboys op je afgeroepen zo te zien, nice job! Alhoewel de inhoud van je review niet echt van niveau "review" is, is de kern duidelijk. Ik vind het altjid erg moedig van dit soort mensen om dit te plaatsen.
Is dat dan het hoofddoel van Tweaker reviews? In dat geval heeft het zijn doel bereikt!

Alhoewel, ik denk dat niemand dit verhaaltje (het lukt me niet om in deze context het woord r3v13w te typen) serieus neemt, het raakt mij niet (maar ik ben dan misschien ook geen fanboy), wat me wel stoort is dat dit het niveau van productbesprekingen enorm naar beneden brengt.
Jaja, voor 700 euro kan je ook een hele nette windowslaptop kopen. Of een desktop PC. Of misschien wel een auto of een paar schoenen of een winterjas. Het is maar net wat je ervoor overhebt natuurlijk.

Wat ik alleen een beetje sneu vind is dat mensen zich openlijk gaan irriteren aan de producten van een bedrijf als Apple. Als het je niet bevalt, dan koop je het toch niet? Of als je het niet bevalt en je krijgt het cadeau, dan verkoop je het ding gewoon? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand die een cadeau (!) krijgt met een waarde van 600-700 euro, zo'n gefrustreerd stukje tekst gaat neerplempen. Zet dat ding lekker op marktplaats als het je niet bevalt en koop voor die 600 euro een netbook of een paar schoenen. En wees daar dan blij mee.

Wel een geslaagde flamebait overigens ;)
Ik neem aan dat ie hem wel zal verkopen. Dat neemt niet weg dat ie er een review van kan schrijven.

Het is duidelijk dat de inhoud van de review nogal karig is. Overigens ben ik het in grote lijnen wel eens met de kritiek. Ik heb zelf de Ipad een week gebruikt voordat ik hem verkocht. Mijn irritatie begin al met het feit dat ik perse iTunes moest installeren voordat ik het ding uberhaupt aan kon zetten. Vervolgens kwam ik erachter dat de iPad niet eens een simpele divx kon afspelen. Nee voor mij liever geen 'vendorlock' meer, hoe mooi ze er ook uit zien.
dit is hetzelfde als ik een hekel zou hebben aan paarden en ik win een paard...... wat mot ik ermee.

mensen kopen een ipad omdat
- ze te veel geld hebben
- verslaafd zijn aan appeltjes
of
echt zien wat het ding kan doen ipv alleen maar een ireader

het beeld van dat ding is echt briljant en voor de reizende mens is hij echt stuk beter dan een laptop op de schoot.
In een reactie op de andere review heb ik de vergelijking gemaakt met een netbookje.

Persoonlijk denk ik dat de reizende mens heel wat geld kan sparen door z'n netbookje aan te schaffen inplaats van een iPad. Functioneel scheelt het weinig. Natuurlijk is WOW-factor wel anders
Toch knap dat je nergens écht ingaat op wat je van de iPad vindt. Dat is wat iemand verwacht in een review. Wat bevalt je niet aan het apparaat zelf? Ik lees alleen een algemeen verhaal over de werkwijze van Apple en de App Store.

Zelf zie ik overigens nog steeds geen "scenario" waarbij ik overtuigd wordt van het nut van de iPad, dus ik ben absoluut niet van plan er eentje aan te schaffen.
Apple faciliteert dat ontwikkelaars apps kunnen aanbieden / verkopen. Dat die "suffe app" geld kost is de keuze van de ontwikkelaar. Overigens is het niet heel vreemd dat iemand geld vraagt voor een app. De discussie over de prijs van apps is weer iets heel anders. De één heeft een paar euro over voor een simpele verjaardagskalender, de ander vindt een uitgebreide game nog geen 79 cent waard. Misschien ook maar eens de reviews van de apps lezen. :)
In Nederland is de iPhone exclusief via T-Mobile verkrijgbaar, daarom kun je hem niet zomaar los kopen. In een hoop andere landen is dit wél het geval; België, Italië, Groot Brittanië etc. Overigens zijn er in NL ook geen officiële Apple Stores.
Grappig dat je een virusscanner koopt. Als je er goed over nadenkt is het volkomen waardeloos dat je die veiligheidsgarantie moet aanschaffen. Volgens mij had je beter de review over virusscanners (en de onzin daarvan) kunnen opstellen.
Sterker nog, na het lezen van je review twijfel ik zelfs of je het apparaat daadwerkelijk hebt en of je niet puur een statement wilt maken dat je het niet eens bent met de handelwijze van Apple.