Makita DUH523Z (zonder accu) Review

noisehead 11 april 2021, 363 views Product gekocht

Makita DUH523Z (zonder accu)

Super handige heggenschaar met lange gebruiksduur op accu.

Pluspunten

• Gewicht
  • Balans
  • Uithoudingsvermogen
  • Prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Opstartbeveiliging

Aanschaf / keuze
In mijn zoektocht naar een snoerloze Makita heggenschaar voor het meest eenvoudige model gegaan.
Bewust gekozen voor Makita omdat ik al meer machines en accu's binnen het Makita accu-ecosysteem bezit.
Aangeschaft voor €100,- in combinatie met de gratis-accu-actie van Makita.
Vond ik wel een goede deal, daar een losse accu al ca. €60,- kost.

Gebruik
Inmiddels circa 1,5 jaar in gebruik in combinatie met 18V 5Ah accu's.
Machine ligt prettig gebalanceerd in de handen waarbij het gewicht niet opvalt.
In deze tijd gebruikt voor stevig snoeien van onder andere coniferenhaag, buxus, hedera en stekelhaag.
Gebruiksduur op een accu in tijd is lastig uit te drukken, maar doe er zeker een oppervlakte van 100m2 conifeer mee. De accu is dan nog zeker niet leeg.
Dit duurt langer dan een uur, dus in tussentijd is een andere accu al weer opgeladen. Je kunt dus continue door werken.
Gebruik met twee handen is (zonder tweaks) noodzakelijk door de beveiliging die er op zit.

Dikkere takken in de coniferenhaag tot ca. 12mm heeft de heggenschaar geen moeite mee.
Bij meerdere tegelijk slaat hij soms in de beveiliging.
Oppassen met je vingers dus!

Onderhoud
Bladen worden wel vies van de sappen uit de bladeren.
Na de eerste keer gebruik de messen goed schoongemaakt en ingevet.
Hiervoor gebruik ik een product van Stihl (op niet-plantaardige basis).
Nu gaat het schoonmaken een stuk eenvoudiger.

Kwaliteit
Voelt gewoon degelijk gebouwd, kan tegen een stootje.

Al met al een top machine voor een prettige prijs (zeker met de gratis accu).
De twee-hands bediening kan soms wat onhandig zijn (krappe hoekjes)
Concrete nadelen heb ik nog niet ervaren.

Heb jij ook een Makita DUH523Z (zonder accu)?

€100 incl accu is wel een goede deal idd, waar heb je hem gekocht als ik vragen mag? en heb je inmiddels nog nieuwe ervaringen opgedaan of sta je nog steeds volledig achter je review? bvd