Plugwise Adam HA cv-gateway

Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Plugwise Adam HA cv-gateway Review

Reinder.Sanders 7 april 2021, laatste update op 8 april 2021, 51 views Product gekocht

Plugwise Adam HA cv-gateway

Een mooi (simpel) systeem om de verwarming in je huis per vertrek te regelen, waardoor je meer comfort hebt en minder energie verbruikt. De installatie is relatief eenvoudig, Met een paar simpele oplossingen alle systemen (vloer, radiatoren, convector) bedienen. Helaas nog geen Google-home ondersteuning, dat komt nog zeggen ze.

Pluspunten

• simpel en efficient
  • snel (binnen 3 jaar) terug verdient
  • fijn/comfort dat je alle vetrekken los van elkaar kan bedienen

Minpunten

• nog geen Google-Home ondersteuning
  • Grafieken alleen lokaal te bekijken (staat niet in de cloud)
  • Nog niet elke installateur kent het.

Kwaliteit Score: 4
Ik ben begonnen met het aanschaffen van het startpakket. Dit omdat ik het eerst even aan wilde zien of eea allemaal goed zou werken. Starterspakket van €299,- is een mooi begin, en niet duur.

Ik had al een Slimme Anna thermostaat in de woonkamer en die kon ik als onderdeel van dit systeem blijven gebruiken wat wel zo handig is. Ik heb de Adam op mijn LAN-kabel aangesloten (had dit met opzet laten aanleggen bij mijn ketel) en aangesloten op mijn Remeha ketel en op mijn bestaande Anna thermostaat. Nadat ik de Adam had opgestart, kon ik zonder persoonsgegevens op te geven direct inloggen. Ook het gebruik van de app is éénvoudig en er worden nergens persoonsgegevens gevraagd. Dat vind ik ook echt een + punt.
Nadat ik was ingelogd zag ik dat de Adam al automatisch een vertrek had aangemaakt, te weten de woonkamer en daar de Anna thermostaat aan gekoppeld. Dat is slim!
Daarna aan de slag met de Lisa thermostaat (voor mijn werkkamer) en de Tom radiatorkraan. Het aanmelden ging relatief makkelijk, al heb ik de Lisa thermostaat na het lezen op de support pagina wel weer afgemeld en opnieuw aangemeld op de usb voeding (zitten zowel batterijen bij als usb voeding, maar op voeding werkt het wat beter (routers)). Dit ging vlot, de Adam kon probleemloos met de ketel via OpenTherm communiceren en stookte daarbij erg efficient mijn vertrekken warm. In eerste instantie kon ik dus de woonkamer en werkkamer apart regelen (ik had 1 PLUG bijbesteld om de woonkamer (vloerverwarming) uit te zetten als ik alleen in mijn werkkamer zat).

Later ben ik het systeem gaan uitbreiden met eerst alleen de badkamer, zodat ik 's ochtends een lekker warme badkamer had, maar de woonkamer niet onnodig aan stond. Dat leverde mij een forse besparing op trouwens, dat had ik niet verwacht. Mooie bijkomstigheid, naast het verhoogde comfort.

Even later ook uitgebreid met de slaapkamers (5 stuks), echter is het eigenlijk alleen zinvol voor de slaapkamers van mijn studerende/huiswerk makende kinderen. Onze ouder slaapkamer staat nooit aan, dus dat was niet nodig geweest.

Al met al een mooi compleet en relatief simpel systeem die zijn geld echt waard is. Denk wel goed na of je echt alle ruimten in je huis gelijk wil meepakken, of dat je klein begint.

Ik moet wel aangeven dat ik werkzaam ben bij Plugwise, maar mocht ik dat niet zijn geweest mijn review niet anders zou zijn geweest.
Ik beveel ons eigen producten aan niet omdat we er werken maar omdat het een fijn systeem is.
Maar ik vind wel dat jullie dit dus moeten weten.

Heb jij ook een Plugwise Adam HA cv-gateway?