Intel Core i7-11700 Boxed

€ 355,83
Specificaties 1200 socket • Octa (8) core @ 2,5GHz-4,9GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core i7-11700 Boxed Review

Dexter1981 2 april 2021, 1.336 views Product gekocht

Intel Core i7-11700 Boxed

Mooie CPU, maar alleen met de juiste instellingen en vergeleken met de AMD 5600x. Op de snellere modellen van AMD heeft Intel geen goed antwoord.

Pluspunten

• 8 rekenkernen, 16 draadjes
  • Goedkoper dan de 5600x
  • iGPU
  • PCIe 4.0

Minpunten

• Vereist tweaking om verbruik op normaal niveau te brengen

De i7-11700 biedt acht cores en een iGPU en is iets goedkoper dan de zes core AMD 5600x. Door enorm hoog te boosten is het stroomverbruik van de Intel buitensporig, maar dat is te voorkomen door de juiste instellingen in het bios:

- Continue boost uitgeschakeld. Daardoor is de boost meer volgens Intel specificatie
- De TDP heb ik verhoogd van 65 watt, naar 84 watt
- Geheugen op DDR3600 dual rank, gear 1

Het resultaat is een systeem dat zowel snel als koel is. Bij normaal gebruik kortstondige boost tot 4,9ghz, en bij continue belasting van alle cores een nette 3,4 ghz. Hierdoor goed te koelen met een Scythe Mugen 5 PCGH Edition, en is onhoorbaar stil. In Cinebench MT met deze instellingen ietsje sneller dan een 5600x, bij een stroomverbruik dat normaal te noemen is.

Gemeten op het stopcontact:
Idle: 54 watt
Cinebench R20 na de boost (cores op ongeveer 3,4 ghz continu): 145 watt
Score: 4580 punten

Krachtig om te gamen, en efficient genoeg om in te zetten voor rekenwerk van BOINC.

Heb jij ook een Intel Core i7-11700 Boxed?

Vraag & Aanbod

Het moederbord is de Asus B560-k, welke ook zeer goed bevalt. Een punt van aandacht is de twee geheugenslots. Geheugenuitbreiding in de toekomst is dan lastiger, en daarom gelijk 32gb erin geprikt.

Stroomverbruik is het totale verbruik op het stopcontact, dus:
CPU
Moederbord
Ram
SSD
1660 Super
Verliezen in de voeding

Verder blijkt idle stroomverbruik sterk afhankelijk te zijn van de integrated memory controller. In gear 1 op 3600mhz blijkt Asus er automatisch een hoge overvolt op te zetten. Verbruik van uncore is dan 20 tot 23 watt! Dit kan je zien met het programma Core Temp. Even handmatig de VCCSA op 1,3 volt gezet, en het uncore stroomverbruik is 10 watt gedaald. In totaal idle nu ongeveer 43 watt op het stopcontact. De videokaart neem daarvan al 15 watt voor zijn rekening.

Inmiddels ben ik er ook achter dat mijn 11700 100% stabiel is met een undervolt offset van 110 mv. Dit zorgt voor een veel hogere efficientie onder belasting.
Bedankt voor je review.

Welk moederbord gebruik je met deze processor?

Wat me opviel, je vermeldt een idle van 54 watt. Dit lijkt me op het eerste zicht aan de hoge kant? Als ik bij de kenmerken kijk van de grotere broer (11700K) hier op tweakers:
(testrapport Tweakers testlab onderaan)

Daar zie ik voor de verschillende idle metingen telkens waarden staan onder de 10 watt:

Stroomverbruik idle - ATX 12V 5,69 watt
Stroomverbruik idle - EPS 12V1 1,61 watt
Stroomverbruik idle - EPS 12V2 2,03 watt
Stroomverbruik idle - CPU - Mediaan 5 min. 3,64 watt
Stroomverbruik idle - CPU + moederbord - Mediaan 5 min. 9,33 watt

Ik probeer dit verschil te begrijpen. Is de K-versie effectief zuiniger in idle modus?

[Reactie gewijzigd door fre_ op 18 april 2021 15:06]

Dank je voor de tips, ga die vanavond eens proberen!

@fre_ Dat kan wel eens komen omdat de K versie geen GPU aan boord heeft?