Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 200 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-2300 Review

rlkz 19 mei 2007, laatste update op 17 november 2015, 64.758 views

Logitech Z-2300

Pluspunten

• Geluid (zowel laag, midden en hoog)
  • Subwoofer
  • Design
  • Volume + Bass Control
  • Complete all rounder

Minpunten

• Geen

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Oei oei, dat was mijn eerste reactie toen ik hem hoorde bij een niet-te-nader-noemen-electronica-zaak. Wat een beest! en wat een geluid :)

Vooraf
Het begon allemaal met een Logitech Z640 5.1, prima setje, begrijp me niet verkeerd, maar ik wou toch graag naar 2.1 en iets meer power. Dus zodoende kwam ik bij de Z2300 terecht. Nu vragen veel mensen zich natuurlijk af wat eigenlijk dit setje kan doen...kijk en dat is de reden waarom ik deze review tik ;)

Doos?
Aso groot, najah ook logisch als je ziet hoe groot die subwoofer wel niet is. Maar n tip, niet echt bestemd voor fietsvervoer...
Verder kan ik natuurlijk van alles vertellen over de inhoud maar dat heeft weinig zin, dus daarom ga ik meteen door naar het volgende deel..

Het setje
Zoals menig mens inmiddels van Logitech heeft vernomen is de kwaliteit en de verpakking altijd al uitstekend geweest, ditmaal hetzelfde. Eenmaal speakers uit de verpakking alles netjes aangesloten op de subwoofer en daarbij de volume control en hij is klaar voor gebruik. Het lijkt me dat iedereen wel een speakersetje kan aansluiten.

Overigens om een indruk te krijgen van de omvang en design etc.

Zoals we zien lekker simpel maar doch stijlvol. Iets wat ik zocht in een speakerset rond deze prijsklasse. Daarnaast is er de mogelijkheid om de frontjes van de speakers eraf te halen voor diegene die dit mooi vinden uiterraad.

Wat me als eerst al opviel in de winkel is dat de bass knop nu ook op de volume control zit geplaatst, iets wat ik wel miste bij mijn Z640. Hulde! Ook zit er natuurlijk een hoofdtelefoon aansluiting op en daarbij kan je nu eindelijk de volume nu ook hiervoor aanpassen. (zie afbeelding hieronder)

Mbt de subwoofer, deze is groot - in iedergeval voor mijn doen :p
Flink gewicht, beste koelribben, mooie toeter erin. Gewoon een subwoofer...duh! :)

Specs
* Total RMS power: 200 watts RMS
o Satellites: 80 watts RMS (2 x 40W)
o Subwoofer: 120 watts RMS
* Total peak power: 400 watts
* Frequency response: 35Hz - 20kHz
* Amplifier: Ultra-linear, high capacity analog
* Drivers:
o Satellites: 2.5" polished aluminum phase plug driver
o Subwoofer: 8" long-throw ported driver with 6th order bass reflex enclosure
* Speaker dimensions (H x W x D):
o Satellites: 6.75" x 3.5" x 6"
o Subwoofer: 11" x 11" x 15"
* Signal-to-noise ratio @ 1Khz: >100dB
* SoundTouch™ wired remote control:
o Master volume
o Subwoofer volume
o Headphone jack
o Power/Standby

Speakers
Eerst had ik mijn twijfels bij de plastic behuizing die om de speakers zitten, in eerst instantie denk je dan van: "Krijg je daar nou wel warm en vol geluid uit?"

Conclusie was vrij snel getrokken, ja. Wat voor muziek/dvd's je erook op los laat. Het is extreem helder, misschien wel t - (maar dit valt weer te compenseren met de EQ en/of Bass volume knop.) Maar voor een 2.1 setje van deze prijsklasse klinken ze super imo. Natuurlijk heb je nog die JBL/HK setjes maar daar was ik niet zo weg van, vooral het verschil in detail qua klank. Maar dit is persoonlijk. Overigens denk ik dat voor de muziekliefhebbers onder ons (klassiek vooral) zullen aan deze speakers niets missen. Vooral de midden en hoge tonen worden heel goed weergegeven, iets wat ik niet vaak ben tegengekomen.

Subwoofer
Jah dat is een compleet ander verhaal dan mijn Z640, en dan niet alleen op Bass vermogen. Kraakhelder en vooral warm/zuiver. En daarnaast kun je de bass volume zo afstellen dat het bij elke muziek soort heerlijk klinkt. Eerlijk gezegd was ik ook dik onder de indruk van strakke en diepe klanken. Vooral toen ik een aantal THX geluidsdemo's erop los liet, die subwoofer is gewoon niet gezond. Je krijgt met gemak alles aan het trillen...(zullen de buren leuk vinden :x )

Opeens wordt een THX Certificaat logisch...

*Alles met geluid blijft puur subjectief natuurlijk, maar ik weet wel wat mooi klinkt, en dat doet dit setje!

Problemen
Zoals misschien bekend is hebben een aantal speakersets van Logitech last van een brom/kraak/plopjes tijdens het switchen van geluidsbron en/of tijdens complete stilte of HDD activiteit. Ik kan hierbij in iedergeval mededelen dat ik hier geen last van heb.

Heerlijke setje voor relatief weinig geld, opzoek naar 2.1 en toch flink wat vermogen? bij Logitech ben je wederom aan het goeie adres. Vooral voor de mensen die houden van het hardere beukwerk (techno etc) of meer voor de klassieke kant.

Aanrader!

Heb jij ook een Logitech Z-2300?

Leuke survey!

Wat ik een beetje mis is waarvoor je hem gebruikt. Je noemt muziek en dvd's maar speel je ook games ermee? Daarin heb je aan 5.1 denk ik wat meer..

Ik heb nu een Z640 en ben aan het rondkijken voor een opvolger. Voor games is het setje uitstekend maar ik vind het jammer dat de woofer zo dreunerig is als je er muziek op afspeeld. Ook met softwarematige instellingen.

Heb eigelijk alleen naar 5.1 sets gekeken tot nu toe (z-5400 en z-5500) maar deze survey zet me weer wat aan het denken. Wat vind je van het verschil 5.1 > 2.1?
Ik gebruik hem voornamelijk voor muziek en films maar daarnaast zo af en toe voor games. Ook voor games is dit setje geschikt. Het is wel zo dat de stap van 5.1 naar 2.1 wel een impact heeft. Je hoort immers geen overvliegende helikopters of personen die om je heen springen.

Maar daarin tegen is gamen met dit setje gewoon goed. Aangezien EAX veel kan doen tegenwoordig. Maar het mag duidelijk zijn, als je 5.1 in games geweldig vindt dan moet je denk ik 2.1 overslaan. :)
Oke bedankt voor je heldere mening. Dan blijft de afweging de z5400 of z5500. :)
Hou rekening bij beide systemen dat je de kans op plopjes en andere problemen heel erg groot is. Zie ook het topic dat hier over loopt op GoT.
Ja ik heb het plopjesprobleem topic gevolgd. Heel lastig natuurlijk maar het is volgens mij zo dat het niet bij iedereen zo is dat hij plopt. Ik kan me verder er geen goede voorstelling van maken hoe het klinkt maar van wat ik heb begrepen komt het voornamelijk voor als je m aan laat staan en vervolgens de stroom eraf haalt.

Denk dat ik daar wel mee kan leven, verder staat er weinig elektrische apparatuur in deze kamer dat vaak aan en uitgezet wordt en dus een plop zou kunnen veroorzaken.
Je vraagt je af of de plastic behuizing een warm geluid kan produceren maar hebt het daarna over erg heldere klanken (iets te)? Dit lijkt niet helemaal over een te komen.

Vind je verder niet dat de bas helemaal niet zo mooi in het geluidsbeeld past maar vooral bonkerig en overdreven is?

Verder komt het verhaal een beetje te positief over bijna. Negatieve eigenschappen zijn er volgens mij altijd. Wat denk je bv van de aansluitingen? Het ontbreken van een mic in op de wired remote? Zijn de kabels lang genoeg en van goede kwaliteit?

Je moet overigens een erg kritisch publiek (klassiek) als doelgroep welke aan de Z-2300 niets zullen missen. Ik denk dat je daar helemaal naast zit.
Ik vind dat je niet zo moet zeuren. Deze persoon heeft niks te klagen zoals altijd iedereen dat wel doet. Bemoei je vooral niet met iemand anders mening. Meningen mogen en daar kun jij niet over spreken.

Verder vind ik zelf dat de draden 2 x zo lang hadden gemogen voor de kleine satalieten.
Geluid vind ik helder en de bass vind ik helemaal niet overdone. Deze is door de bass knop goed in te stellen en anders kun je altijd nog de software matig bass bij stellen hoewel ik van mening ben dat dit niet de bedoeling is. Wat ik ook jammer vind is dat je het frontje niet van de sub af kan halen of heb ik dit verkeerd gezien?.
Ik stel een paar kritische vragen en wijs op een paar zaken die niet logisch zijn en ben meteen aan het zeuren :?

Als je kijkt naar bv de muziekgenres waar de reviewer de speakerset voor aanraad: techno kan ik mij voorstellen vanwege de erg overheersende bas. Klasiek is daarbij een totaal ander verhaal: hiervoor is de Z-2300 totaal niet geschikt imho. Voor klassiek is juist een redelijk neutraal geluidsbeeld nodig. De z-2300 levert een erg gekleurd beeld wat precies het tegenovergestelde is.

De bas is imho absoluut overdone en past niet in het klankbeeld. Natuurlijk zijn er mensen die van erg overdreven bass houden wat je duidelijk ziet aan de verkoopvijfers vn de Z-2300 en de Z-5500. Het hangt natuurlijk ook af van het referentiemateriaal dat je hebt.
Dat je bass te "bonkerig"is hoeft niet per se aan de speaker te liggen. Ik ken het probleem, en je kan een aantal dingen doen om het op te lossen:

- Volume van Subwoofer aanpassen, OOK in Windows zelf (mixprogramma van je geluidskaart, veel mensen vergeten dit).
- Experimenteer eens met de plaatsing. Zet hem b.v. niet dicht tegen andere voorwerpen / meubels aan (kast, buro)
- Schroef er eens vier pootjes onder. Ook prettig voor evt. onderburen, en het geeft al een heel ander geluid.
Het frontje van gaas dat voor de subwoofer zit kan er wel degelijk af! Deze zit namelijk een soort van vastgelijmd op 4 (?) punten. Even met de fhn de lijm los maken en dan kun je heel voorzichtjes met een schroevendraaiertje zo het frontje er uit wippen :)
Sorry; maar een micaansluiting hoort absoluut niet thuis op een output-apparaat als een speakerset, misschien een mengpaneel/mixer of geluidskaart, maar hierop niet.
Dat ben ik niet met je eens. Zeker niet gezien de opkomst van VOIP en andere voice zaken. Het doorlussen van een koptelefoon uitgang is mooi maar niet erg bruikbaar wanneer je een headset met microfoon hebt. Juist het doorlussen van ook een mic ingang levert een toegevoegde waardee boven de concurrentie.
Dat klopt, maar het ontbreken hiervan is geen minpunt, het erbij plaatsen zou wel een pluspunt opleveren. Echter; dit is een _speakerset_, niets anders. Het _ontbreekt_ dus niet.
Mjah ik begrijp wat je bedoeld, echter persoonlijk heb ik gewoon niks aan te merken op dit setje. Mbt helderheid en over klank weergave kan ik me voorstellen dat het wel goed zal klinken met klassiek en/of andere muziek stromen. Het is meer een kwestie van goed afstellen, en dan zal je merken dat dit een echte all rounder is. Dit was ook meer mijn punt.

Dit wordt ook mede bepaald door je geluidskaart uiterraad. Daarnaast MIC op speakers/control panel? Voor mij totaal niet nodig, zelfs overbodig imho. Mbt de subwoofer dit valt helemaal zelf te regelen, dus geen bass of vol open...de keuze blijft bij de gebruiker. Zoals geluid altijd subjectief is - deze review ook :P
Ik heb dit setje ook en sluit me compleet aan bij de reviewer, dit is gewoon echt een supersetje!
Ik vind dat je die bass prima kan aanpassen, zelfs met je Realtek onboard chipje kan je nog in het mixprogramma de bass aanpassen. Het klinkt een stuk minder hard en dus geschikt voor andere soorten muziek :)
Je gaat dus de eigenschappen van de speaker (uitgaande van goede plaatsing en goede ontkoppeling van vloer en andere elementen) compenseren door in de windows mixer bepaalde tonen omlaag te gooien? Ofwel: je veranderd daadwerkelijk wat naar de sub gestuurd word ipv bv alleen het volume van de sub aan te passen waarmee je aan het compenseren bent voor de mindere eigenschappen (in dat geval) van de speaker. Imho niet de bedoeling.
Nette survey. Ben het helemaal eens ook met de opmerkingen die je geeft/hebt m.b.t. waar de speakerset het meest geschikt voor is. Heb zelf ook deze speakerset en het setje komt inderdaad goed tot z'n recht bij de muziekgenres techno, trance, enz. Games vind ik de set een beetje te veel power voor hebben. Heb het volume altijd erg laag staan.
Vind het "gezeur" over de bass wel een beetje overdreven. Deze zou te overheersend zijn. Dit kan je gewoon aanpassen met de afstandbediening. Hiermee kan je elk gewenst basniveau bereiken.
Ik denk dat je dan de opmerkingen over de bas niet helemaal goed begrijpt. Het is namelijk niet zozeer het volume van de bas (welke overigens erg duidelijk aanwezig is) maar meer het karakter van de sub. Hierdoor valt de bas niet echt mooi in het geluidsbeeld maar meer "erbuiten". Het is moeilijk te omschrijven. De bas is vaak bonkerig / dweperig. Dat is meer het punt. Het gaat dus om de karaktereigenschappen en niet om het volume.
Korte opmerking: Logitech zelf zegt in zijn handleiding dat de subwoofer het best onder het bureau geplaatst kan worden, en de sattelites er boven op.
Door zo'n opstelling is de bass al veel minder verstorend.
Ik ga eigenlijk ook uit van een dergelijke setup gezien dat de meest voor de hand liggende setup is voor PC setjes.
X86-based, even een vraagje tussendoor, ik kan nergens, maar dan ook nergens een THX demo vinden. Jij hebt het in je survey over deze geluidsdemo's.

Care to share :Y) ?
De THX demo's zijn ook alleen op THX demo-DVD's te vinden.
Ik stel voor dat we de vergelijking met een Klipsch Promedia 2.1 setje gewoon achterwege laten en de tweaker bij of afvallen vanuit eigen ervaringen met de betreffende set of hem nader bevragen ter voorkoming van bepreken.
(8>
Je bent wel een beetje negatief over de Logitech setjes he Bor (no flame hoor). Ik geef x86 er idd gelijk in dat je 2.1 beter kan overslaan als je van 5.1 geluid geniet in games. Ben je niet zown grote gamer, of maakt het je weinig uit van waar dat helikopter geluid nou vanaf komt, dan lijkt mij een set als deze ideaal.

Ik ben zelf in het bezit van een Z-5500, het probleem waar Bor over sprak heb ik helaas ook last van. Ik heb mn hele computer rotzooi op zown verdeeldoos met aan/uit knop. Als ik die uitzet terwijl de set aanstaat hoor ik een plopje. Als ik die verdeeldoos uitzet terwijl mn set in stand-by stand staat is er niets aan de hand. Ik weet dat het te RMA'en valt maar ik erger me er helemaal niet aan dus ik laat het maar voor wat het is.

Dan wil ik het nog over 1 ding hebben en dat is de bas. De subwoofer van de z2300 lijkt wel op die van de z5500 (120w vs 188w in de specs), maar nog moet ik zeggen dat ik de bass niet 'overdone' vind hoor. Er ziet niet voor niets in dat menutje een mooie optie om het niveau van de subwoofer aan te passen. Als je hem op 50% hebt staan (standaard instelling) moet ik zeggen dat het op laag volume wat overdreven kan zijn. Ik heb hem standaard altijd op 40% staan en als ik hard muziek aant luisteren ben op 60% en dan klinkt het perfect vind ik.

Mooie review en ik ben erg benieuwd naar de z2300, lijkt me perfect voor mensen die graag muziek luisteren en geen z-5500/iets vergelijkbaar kunnen of willen betalen.

just my 2 cents =)

edit: typo
Ik ben zeker niet negatief over de logitech sets hoor. Ik vind alleen de bas echt uit balans bij de meeste sets en veel mensen doen het overkomen als de logitech sets top of the bill zijn. Ik kan me voorstellen dat mensen dat gevoel krijgen hoor. Zeker als je geen ander (goed) audiosysteem gewend bent. Logitech levert mooie sets voor een erg schappelijke prijs. Daar laat ik dan de plopjes, radio ontvangst etc natuurlijk even buiten. Het punt bij amerikaanse speakers is meestal een erg overdreven bas zoals ook bij Logitech te zien is. Ik heb zelf britse speakers gewend welke een meer neutraal beeld geven.
Bij mij werd het geluid pas goed toen ik de subwoofer op spikes zette. Zonder klonk hij zelfs bij lage bas instelling 'boemig'.