1 review

APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)

Specificaties UPS met 850VA capaciteit - Bekijk alle specificaties

APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees) Review

SpeedingWilly 31 maart 2021, laatste update op 12 mei 2021, 341 views Product gekocht

APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)

Prima UPS voor de prijs. Vormfactor is prima en lekker veel stopcontacten beschikbaar in dit model. UPS werkt samen met Synology Nassen (bij gebruik van de optionele datakabel).

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • Fijne vormfactor
  • USB-A en USB-C aanwezig!

Minpunten

• USB naar RJ50 datakabel wordt niet meegeleverd
  • Betrouwbaarheid moet nog blijken
  • Service laat te wensen over!

Capaciteit Score: 3
Deze APC Back-UPS BE850G2-GR vervangt mijn APC Back-UPS ES 700VA DIN die iets te licht was voor de zware taak die deze UPS voor zijn kiezen kreeg. Met 850VA en maximaal 520Watt aan maximaal totaal vermogen voor de aangesloten apparaten is deze UPS prima geschikt om een flinke Synology NAS van stroom te voorzien bij een spanningsuitval, waardoor de Nas zich veilig kan uitschakelen indien deze uitval langer duurt.

T.o.v. mijn oude UPS valt de fijne vormfactor op (vorige UPS was nogal plat en breed) en het totaal aantal beschikbare aansluitingen. 8 Schuko uitgangen overspanningsbeveiliging, waarvan 6 met ononderbroken stroomvoorziening en 2 x USB-laaduitgangen - type A/type C, 2,4A maximaal.

Helaas levert APC de RJ50 naar USB datakabel niet mee bij dit model, een klein minpuntje. Dit doen ze om het milieu te sparen. Deze kabel is echter gratis te bestellen bij APC! Uiteraard moet je wel d.m.v. een foto en het serienummer van de UPS kunnen aantonen dat je een APC UPS gekocht hebt.

Er zijn berichten van gebruikers dat er goedkope condensatoren in APC UPSsen gebruikt worden, waardoor na verloop van tijd problemen kunnen ontstaan. Ik heb deze problemen zelf nog niet ondervonden.

Update mei 2021:

APC heeft nog steeds geen (gratis) USB datakabel gestuurd, en ze reageren ook niet op mails. Erg slechte service!

Heb jij ook een APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)?

Bedankt voor de review! Twee vraagjes: Wordt de UPS erg warm? En is de UPS helemaal stil bij het gebruik (geen zoemend geluid of iets dergelijks)?
Nee, UPS-APC- BE850G2-GR wordt niet warm en ik hoor totaal geen geluid. Staat in Meterkast.

Als netvoeding uitvalt stuur ik alles naar een gecontroleerde shutdown (NAS, Rspberry pi's, netwerk) en wordt het ook niet warm, daar dit binnen 5 minuten is "gepiept".
Ik kan beide vragen niet beantwoorden. De UPs staat vlak achter mijn dikke Nas die warme lucht richting deze UPS blaast. Het apparaat is daarom best warm, maar dat komt door de Nas. En omdat er een Nas naast de UPS staat hoor ik ook niet of die zoemt. Ik heb de UPS even aangehad zonder Nas, en ik heb helemaal geen geluid gehoord, alleen het aan klikken van een relais. Als de UPS niet door netstroom wordt gevoed, maar op de batterij werkt, dan hoor je wel gezoem, maar dit is normaal.

[Reactie gewijzigd door SpeedingWilly op 20 april 2021 11:31]

Ik heb ook twee keer gevaagd om de gratis datakabel voor mijn UPS-APC- BE850G2-GR, maar geen enkele reactie ontvangen van APC. Erg Slecht!

Welke datakabel is er exact benodigd? Is het een seriële RJ45-USB-A kabel? Dus met ingebouwde chip?
Waar is deze kabel te koop? Een RJ45-USB-A kabel die ik had werkt niet.

Een netwerkadapter USB-A naar RJ45 is niet te gebruiken?
Ik heb deze besteld:
€ 6,39 30% Off | 1.8m USB Console Cable Convert USB 2.0 to RJ45 RJ50 APC ap9827 Serial Adapter For Router RJ 50 940-0127B Battery Console Cable

Goedkoop en werkt prima
Thx! Ik ga er een bestellen. Is het bekend of deze ook met de APC- BE850G2-GR werkt icm de QNAP TS253A?
Update 25-5-2021:

De kabel die nodig is: APC part # 940-0127B
Dat is een RJ50 to USB-A UPS datakabel.
Zie: https://allpinouts.org/pi.../apc-usb-cable-schematic/

You cant use a RJ45 because pin 8 is the latest pin, you will need pin 9 and 10 for the cable. Only a RJ50 will be ok to use.

Even bellen met APC (Schneider) in Hoofddorp. +31 (0)23 5124 124, gaat sneller. Dan wordt de kabel wel verstuurd.
Bedankt voor de tip! Wordt vervolgd....
Update 4 juni: Inmiddels Schneider (APC) 2x gebeld in Hoofddorp en gevraagd om eindelijk het RJ50 kabeltje op te sturen. Kreeg mail met case # en moest weer NAW + type UPS en serie# opgeven.
Dan zou het opgepakt worden. Ben benieuwd.. Volgende week bel ik wederom.

Maar intussen ook kabeltje uit China (Aliexpress) ontvangen. Levertijd: 10 dagen. Snel en goedkoop. (€6,42). Werkt perfect. Met dank aan SpeedingWilly.

De kabel die nodig is: APC part # 940-0127B
Dat is een RJ50 to USB-A UPS datakabel.

Zie: https://allpinouts.org/pi.../apc-usb-cable-schematic/
You can't use a RJ45 because pin 8 is the latest pin, you will need pin 9 and 10 for the cable. Only a RJ50 will be ok to use.

Dus RJ45 werkt niet, het moet een RJ50 naar USB kabel zijn zoals APC ook aangeeft (APC part # 940-0127B).
Ik heb ze inmiddels al 4x gebeld (en nog een paar mailtjes verstuurd). Laatste status is dat er een kabel aankomt, die echter nu niet leverbaar is.

Het schiet daar iig niet op met 'de service'!
Ik lees even mee. Ik denk erover om deze te bestellen als opvolger van mijn pricewatch: APC Back-UPS ES 8 Outlet 700VA 230V (EU-stekker)

Bij mijn Synology DS413 zit al een datakabel. Heb ik dan alsnog deze nodig waar jullie het over hebben om hem veilig automatisch af te laten sluiten als de accucapaciteit te laag wordt?

En zijn er ook andere apparaten die van zo'n functie kunnen profiteren?
Die UPS heb ik ook en de kabel die daar bij zit werkt prima met de nieuwe UPS.

APC levert de kabel er niet meer standaard bij vanwege ‘milieu aspecten’.
OK, dank. Goed om te weten dat ik geen nieuwe kabels nodig heb.
Eindelijk op 11 juni een RMA orderbevestiging van Schneider (APC) ontvangen uit Hoofddorp (na totaal 8x bellen).
Het is bij hun onderdeelnummer "AP9827".
Expected Ship Date: 14 juni 2021 (vandaag...).
Nu afwachten of die daadwerkelijk wordt geleverd..

Zie: https://www.apc.com/shop/...ling-USB-to-RJ45/P-AP9827
Ze noemen het dus een "UPS Communications Cable Simple Signalling - USB to RJ45". Opmerkelijk is dat er RJ45 staat (8 pin) en geen RJ50 (10 pin). Terwijl in de andere link in mijn eerdere post staat dat alleen een RJ50 kabel werkt. Dat heb ik aangegeven aan APC, maar de "specialist" hield bij hoog en laag vol dat deze kabel "altijd" gebruikt wordt en werkt. Het is lig geen standaard RJ45 aansluiting. Benieuwd of deze AP9827 kabel werkt en ik zoek de pin lay-out uit als die wel blijkt te werken én het idd geen RJ50 connector is. Kan ook nog een fout zijn in de type aanduiding.
Wordt vervolgt..