Bosch EasyControl Review

b4gg3r1 17 maart 2021, laatste update op 17 maart 2021, 577 views Product gekocht

Bosch EasyControl

Aanwarmvervroeging werkt niet zoals gewenst. Onacceptabel antwoord van Bosch.

Pluspunten

• Mooi
  • Bedienen met app
  • Werk met adapter met oudere ketels

Minpunten

• Niet goed opgelet op school, leert slecht
  • Verslaapt zich. aanwarmvervroeging werkt niet goed
  • Prijs/functionaliteit
  • Niet te koppelen aan domoticz
  • Slimme kranen erg duur

Kwaliteit Score: 4
Ik heb het volgende schema. Werkt prima met om het even welk thermostaat ik ooit gehad heb.
Aanwarmvervroeging staat aan. Alle andere zaken als weersafhankelijk regelen en aanwezigheidsdetectie staan uit.

Schema:
07.00 18.5
07.45 19.5
08.30 20.0
23.50 18.0

Ik wil dus dat het huis om 07.00 al 18.5 graden is. Doet ie gewoon niet. Ook niet na weken inleren.
Als ik geluk heb, begint ie rond 07.00 iets te doen en probeert ie naar die 19.5 toe te werken. Ook dat haalt ie niet op tijd.
De ketel kan het prima aan, de gewenste temperaturen worden uiteindelijk bereikt. Hij start gewoon niet op tijd.
En hij probeert nooit die 18.5 en 19.00 te bereiken.

Antwoord van Bosch:
Aanwarmvervroeging werkt alleen als het verschil tussen huidige en gewenste temperatuur 1.5 graden is.
Op mijn verdere vragen, of ik b.v. ergens een featurerequest in kon dienen kreeg ik gewoon geen antwoord meer.
Verder vind ik dit een belachelijke beperking. Als ik wil dat het om 07.00 18.5 graden is, dan moet ie dat kunnen regelen.

Verder is het zoals bekend lastig 'm met bestaande domotica te integreren. IFTTT moet ik nog bekijken, maar ik wil een directere koppeling met domoticz.

De app krijgt vrij vaak geen verbinding en dan is een retry nodig.

Thermostaat had ik alvast gekocht omdat ik dacht een over een tijdje een nieuwe Nefit ketel te gaan aanschaffen. Beetje spijt heb ik wel.

Heb jij ook een Bosch EasyControl?

Van 18 naar 18.5 hoef je niet echt voor te leren toch? Gewoon op 6.30 zetten.

Van 16 naar 18.5 is een stuk lastiger.
Werkt dat wel?

[Reactie gewijzigd door discy op 7 december 2021 01:00]

Van 16 naar 18.5 werkt wel.

Maar ik wil toch zelf die stappen bepalen zoals in mijn schema staat.

Maar volgens bosch kan dat ding geen stappen van 0.5 graden maken.
Die tijd op 06.30 zetten werkt niet. Plus dat wil ik niet.
Ik zie idd in de ochtend als het 18 graden is dat ie mijn 18.5 stap negeert en naar die 19.5 toewerkt. En dat doet ie goed. Als dat is wat je wilt dan is er niets aan de hand.
Maar ik vind het zot dat ze vertikken dat ding in stappen van 0.5 graden te laten werken.
Dat deed mijn oude nefit thermostaat wel.
Ja dat is wel zot ja.
Ik zit zelf op weersafhankelijk, dus dan werkt die vervroeging alleen in de ochtend bij de opstart vanuit ruimteregeling.
Hun verhaal, dat het verder niet te leren is omdat het afhankelijk is van de buitentemperatuur. Ik zou ze bijna een excelletje opsturen om te laten zien dat het wél kan.

Dan heb je nog de afwezigheidsmodus die elke 10 sec met gps op 2 meter nauwkeurig kijkt waar je bent en daardoor je batterij leegvreet. Ook al aangegeven van kan dat niet elke 15 min en met de geschatte locatie of een optie of ik met m'n wifi verbonden ben.

Het moduleren van de ketel gaat verder prima en ik weet ook niet of Nest dit beter doet. Maar het voelt als gemiste kansen. Zeker voor mij als ontwikkelaar dat ik het waarschijnlijk zelf zou kunnen als ik me een week kwaad maak en die code zou hebben. Haha.