WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)

€ 129,90
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 4.0 x4 - Bekijk alle specificaties

WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) Review

nXXtTestpanel 15 maart 2021, laatste update op 16 maart 2021, 1.061 views Testpanel

WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)

De WD Black NVMe SSD SN850 1TB is een bliksemsnelle PCI-E 4.0 NVMe-SSD die competitief geprijsd is ten opzichte van vergelijkbare exemplaren van dezelfde generatie. De schijf scoort goed op zowel de pure doorvoersnelheid als op lage toegangstijden. Een uitstekende keuze als je zoekt naar een PCI-E 4.0 NVMe-SSD.

Pluspunten

• Zeer snel
  • Competitieve prijs voor vierde generatie

Minpunten

• Meerprijs ten opzichte van derde generatie

WD Black NVMe SSD SN850 1TB

De WD Black NVMe SSD SN850 1TB is een PCI-E 4.0 NVMe-SSD die ontzettend hoge snelheden belooft en deze belofte ook waarmaakt. Ik heb dit exemplaar als onderdeel van een Tweakers testpanel mogen testen en was zeer onder de indruk van de pure snelheid van deze SSD, zeker in vergelijking met de SSD die ik op dat moment had, wat een exemplaar met de derde generatie PCI-E betrof. Is deze snelle jongen de meerprijs waard ten opzichte van de voorgaande generatie? Merk je het verschil in de praktijk?
Introductie en installatie
De SSD arriveert in een compact doosje zoals gebruikelijk, zonder verdere poespas. Ik had het exemplaar zonder heatsink tot mijn beschikking, wat mij op zich wel goed uitkwam, omdat mijn moederbord – de GIGABYTE B550 AORUS PRO AC, om het maar even lekker al capslockend te schreeuwen – zelf al heatsinks heeft. Waarschijnlijk dat je daar niet helemaal dezelfde koeling mee voor elkaar krijgt, maar visueel is het daarmee wel een geheel, wat voor velen met een glazen zijpaneel natuurlijk ook wat waard is.

De installatie is niet eenvoudiger of moeilijker dan eender welke andere SSD: een beetje priegelen met de kleine schroefjes en de boel zit erin en is klaar om op te starten. Uit nieuwsgierigheid maar meteen op de lege schijf eerst maar de eerste benchmarks draaien, maar daarover lees je snel meer.
Prestaties
AS-SSD
De eerste wellicht-niet-geheel-representatieve test is uitgevoerd door het welbekende AS-SSD eens flink tekeer te laten gaan op de schijf. In vergelijking met mijn – 60% gevulde – oorspronkelijke SSD was daar al een fiks verschil merkbaar. Natuurlijk is dat ongeveer zo representatief als de gemiddelde Twitterpoll, dus was het daarna al vrij snel tijd om de schijf te clonen en dan alsnog aan een test te onderwerpen, eveneens dus ongeveer 60% gevuld. Ook hier is alsnog een fors verschil merkbaar in de scores.

Mijn oorspronkelijke SSD van GIGABYTE

De lege WD Black NVMe SSD SN850 1TB

De voor 60% gevulde WD Black NVMe SSD SN850 1TB

Al met al indrukwekkende cijfers, want meer hoger is meer beter. Toch is natuurlijk wel de vraag in hoeverre je zoiets in de praktijk merkt. Om eens te kijken naar wat alledaagse taken die je mogelijkerwijs wil uitvoeren met zo'n snelle schijf, besloot ik om maar eens PCMark aan te zwengelen. Ik dacht daarmee wellicht ook het scenario in de consistency test eens te kunnen nalopen dat Tweakers ondervond in de eigen review, maar helaas had ik alleen de gratis versie tot mijn beschikking, waarin dit niet is opgenomen.

Kijk voor meer informatie naar reviews: WD Black SN850-ssd - Prestatiekroon met slag om de arm.
PCMark
In de benchmarks van PCMark die ik tot mijn beschikking had, was het verschil een stuk minder spectaculair. De Essentials en Productivity suites brachten een winst van zo'n 3% tot 4%, wat natuurlijk verre van wereldschokkend is. Bij Content Creation was het verschil nog kleiner, naar alle waarschijnlijkheid omdat andere onderdelen, te weten de Ryzen 5 3600 en de RX5700 XT, eerder een bottleneck vormen.
Misschien het (on)belangrijkste: de 'gevoelsbenchmark'
Afhankelijk van hoe je kijkt naar de kwestie van gevoel is dit ofwel de belangrijkste benchmark, ofwel de onbelangrijkste vanwege de mogelijkheid van het placebo-effect: voelt de boel allemaal sneller aan? Het antwoord daarop is wisselend: bij het gemiddelde gebruik zul je geen razende verschillen merken. Het verschil zul je vooral merken bij programma's die intensief gebruik maken van de SSD en natuurlijk minder wanneer je vooral diehard Mijnenveger speelt.

Waar ik zelf wel verschil merkte is dat het opstarten van Windows nog sneller gaat dan dat het al ging. Het bekende laadscherm met de draaiende bolletjes en het Windowslogo is nauwelijks meer zichtbaar alvorens de wallpaper van het inlogscherm getoond wordt. Om in de sferen van Microsoft te blijven: ook bij Flight Simulator merkte ik een verschil waar het ging om het laden, wat betekent dat je minder lang geconfronteerd wordt met het muziekje dat vooral het gevoel oproept dat je in de wacht staat bij een callcenter.

Bij dit soort scenario's merk je dus wel verschil, evenals bij andere programma's die eerst een bult aan bestanden moeten laden alvorens ze opgestart worden. Het verschil is zeker merkbaar, maar zeker niet zo wereldschokkend als het verschil tussen NVMe en SATA, laat staan het verschil dat je merkt ten opzichte van een traditionele – of moeten we inmiddels zeggen ouderwetse? – hardeschijf.
Compatibiliteit
Over de compatibilteit zijn weinig kritische noten te kraken, eigenlijk. Ik ben zelf niet tegen problemen aangelopen en in principe zul je ook niet tegen deze problemen aanlopen als je een geschikt moederbord gebruikt. Het enige wat opviel is dat de nieuwe SSD van WD kleiner was dan de oude SSD van GIGABYTE. Dat is verre van een onoverkomelijk bezwaar, maar het kan een relevant punt zijn om op te letten als je voornemens bent je huidige SSD naar een nieuw exemplaar te clonen.
De prijs bij dit soort producten is altijd een lastige. De vierde generatie is nog relatief nieuw, dus de prijzen liggen nog altijd aardig wat hoger dan exemplaren van de derde generatie. Ga je dat verschil in de praktijk echt merken voor die prijs? Ik denk dat het voor veel gebruikers nu nog een te hoge meerprijs zal zijn. Wanneer je software echter volop kan profiteren van de hogere doorvoersnelheden en lage toegangstijden, of wanneer je graag het snelste van het snelste wil, dan is de WD Black SN850 echter een zeer interessante keuze, zeker als je de prijs en prestaties vergelijkt met PCI-E 4.0 SSD's van andere merken.
Stabiliteit en betrouwbaarheid
Zoals gezegd ben ik niet in staat geweest de consistencytest uit te voeren, maar wellicht is het enige troost en geruststelling dat ik kan zeggen dat ik in twee weken gebruik niet tegen stabiliteitsproblemen aan ben gelopen met deze SSD, ondanks dat het mijn daily driver is geworden.
Ondersteuning door de fabrikant
Voor de ondersteuning heb ik geen score opgenomen, omdat ik niet echt een zinnige ervaring hierover kan delen. Ik kreeg in eerste instantie per abuis een kleiner exemplaar toegezonden, maar dit is heel snel rechtgezet via de mensen van Tweakers en WD. Qua garantie biedt de fabrikant WD een garantie van vijf jaar.
Mijn eindoordeel is zeer positief en eigenlijk was alleen het oordeel 'uitstekend' op zijn plaats. Dit omdat de schijf zeer goede prestaties biedt tegen een prijs die competitief is in vergelijking met andere modellen van de vierde generatie. Moet je nu naar de winkel rennen als je nog een SSD op de derde generatie van PCI-E hebt draaien? Dat niet direct, tenzij je graag het snelste van het snelste hebt, of je dagelijks bezig bent met software die volop gebruik kan maken van de enorme doorvoersnelheden en lage toegangstijden. Mocht je echter al in de markt zijn voor een PCI-E 4.0 NVMe SSD, dan is de WD Black NVMe SSD SN850 1TB zeker een goede keuze!
Vragen?
Mochten er nog verdere vragen of verzoeken zijn, laat het dan gerust weten in de reacties. Mocht ik bijvoorbeeld een extra benchmark kunnen uitvoeren of eventuele onduidelijkheid kunnen wegnemen, dan hoor ik het graag.

Heb jij ook een WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)?

Goeie review! En erg saai om te lezen ook! Alle cliché's zijn aangestipt. Maar wel informatief. Bedankt voor het maken van de review.
Ik had gehoopt dat de review niet saai was om te lezen, maar het scheelt dat de review dan in ieder geval informatief was. :+
Haha, ach ja. Saai is niet per se slecht. Het is functioneel! Geweldig als je betrouwbare saaie computersystemen wilt bouwen.