1 review

Lenovo IdeaPad Gaming 3 15IMH05 (81Y400DWMH)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Gaming 3 15IMH05 (81Y400DWMH) Review

Otjenyn 2 maart 2021, laatste update op 2 maart 2021, 805 views Product gekocht

Lenovo IdeaPad Gaming 3 15IMH05 (81Y400DWMH)

Zocht een laptop met een SATA uitbereidings mogelijkheid. Deze heeft dat. Een wereld van verschil met mijn oude laptop (Dell inspirion 17R 5737). Verlichte toetsen zijn ook erg mooi, en het toetsenbord typt prima.

Pluspunten

• Toetsenbord
  • Snel & stil
  • Zowel SATA als NVME uitbreidbaar
  • Werkgeheugen uitbreidbaar

Minpunten

• Vingerafdrukken kan je iets te goed zien op de case
  • Lenovo software is vereist om o.a. het aanzetten met de klep openen aan te passen
  • Geen klep voor makkelijke toegang tot Dim slots of SATA
  • Weinig werkgeheugen, wel uitbreidbaar
  • geen makkelijk uitneembare accu

Ik zocht een nieuwe laptop n.a.v. van het overlijden van mijn vorige (Dell Inspirion 17R 5737). Omdat daar een relatief nieuwe SATA SSD in zat, wilde ik graag een laptop zoeken met een SATA uitbreidingsmogelijkheid.

Deze laptop voldoet daar aan. Sterker nog, er zit een 42 mm NVME SSD in, en de laptop kan nog worden uitgebreid met dus een SATA drive, en een 80 mm NVME. Bij die laatste krijg je echter geen schroefjes bij, voor de SATA is er een mooie uitbereidingskit, alleen ZONDER handleiding.

Lenovo software is verplicht om de eigenschappen van het openen en sluiten van de klep aan te passen. Zo wilde ik aanpassen dat niet elke keer als ik de laptop open, het automatisch aangaat. Dat kon alleen via de Lenovo software, die overrulede de windows instellingen. Ook het aan en uitzetten van de verlichte toetsen ging via Lenovo Vantage.

Vette vingers zijn wel iets te makkelijk te zien op de behuizing van de laptop.

Wat ik ook mis, en dat heeft mijn 8 of 9 jaar oude Dell Inspirion 17R dus wel, is een handige klep die je kan open schroefen en toegang geeft tot de SATA drive en/of het werkgeheugen. In plaats daarvan moet je 10 schroefjes losdraaien, waarvan 4 met een verschillende lengte. Ook de behuizing aan de onderkant zit rotsvast, en moest echt opengewipt worden met een pry-tool die ik toevallig ergens anders bij kreeg.
Er zit ook geen makkelijk uitneembare accu op deze laptop, wat mijn oude Dell dus ook had.

Qua specs uiterlijk en ergonomie dus een dikke dikke voldoende.

Alleen het design, in de zin van hoe makkelijk vlekken en vette vingers al te zien zijn, en het ontbreken van bepaalde dingen zoals toegangskleppen en uitneembare accu en een handleiding voor het uitbreiden van het (werk)geheugen is er dus niet bij, en laat dus te wensen over.

Ik ben uiteindelijk tevreden, wel vind ik nog stevig aan de prijs terwijl de tiger lake cpu's al waren aangekondigd

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Gaming 3 15IMH05 (81Y400DWMH)?

Ik heb ook interesse in deze laptop maar ik denk dat de Ryzen versie toch beter is.
Dat denk ik ook, maar ik kon niet te lang zonder. Paar dagen nadat ik deze had gekocht werden er nieuwe aangekondigd
Kan je een link delen van de nieuwe die werden aangekondigd? Misschien ga ik daar op wachten.
nieuws: Lenovo Legion-laptops met onaangekondigde Intel Tiger Lake-cpu's vers...

Al zijn deze natuurlijk niet helemaal te vergelijken gok ik niet qua prijsklasse omdat hier de nieuwste rtx-30 gpus zitten hierin.

[Reactie gewijzigd door Otjenyn op 11 maart 2021 14:12]

Ik denk niet dat deze onder de 1000€ zullen zijn... In ieder geval bedankt voor de link 👍
Daar ben ik helaas ook bang voor, voor nieuwere ideapads moet je denk ik langer wachten helaas.
In ieder geval, succes, en hoop dat mijn review iets voor je heeft kunnen betekenen!