AMD Ryzen 5 Pro 4650G Tray Review

gas0line 2 maart 2021, laatste update op 1 september 2021, 1.336 views Product gekocht

AMD Ryzen 5 Pro 4650G Tray

Wilde wat sneller maar wel zuinige CPU met geintegreerde graphics. Snel en zuinig.

Pluspunten

• Zuinig
  • Snel
  • Prijs (CPU+GPU in een)

Minpunten

• Moet 2Gb RAM inleveren

Omdat ik er een 2e PC naast heb voor wat ontwikkelwerk, browsen, ondeugende zaken wilde ik wel dat die zuinig en niet te duur was. Had eerder al een 3400G maar wilde graag iets meer power en wat extra cores. Eindelijk zijn dan nu die 4000 APU serie beschikbaar. Alhoewel je wel moet zoeken want ze zijn eigenlijk voor OEM bouwers dus slecht verkrijgbaar.

Na bouwen en de boel installeren valt me op hoe snel systeem is, hoe snel het opstart en hoe soepel en zuinig het draait. Idle, heel licht werk op de achtergrond draai ik rond de 38W voor het hele systeem.

Heb wat benchmarks gedraaid maar vergeleken met mijn vorige 2700x uit mijn main systeem is ie behoorlijk gelijkwaardig en ik vind dat indrukwekkend. Single core is de 4650G zo'n 12% sneller en multicore ongeveer 12% langzamer.

Ik heb de tray versie dus kan niks zeggen over de koeler. Maar weet van de 3400G dat die prima zijn.

Al met al een goede keuze als je geen grafische power nodig hebt. Hier kan ik nog jaren en jaren mee vooruit.

Is een dual boot machine met op de Samsung Fedora en op de Adata Windows

Heb jij ook een AMD Ryzen 5 Pro 4650G Tray?

Vraag & Aanbod

First I was thinking of buying the 3400G laptop, then I thought maybe the I5 10400, now I think I will buy the 4350G (is cheaper than the 3400G and the I5 10400).
Ik heb 'm eind februari bij Alternate gekocht. Voor 233 incl. BTW.
Deze cpu is nu in de aanbieding te koop voor nog geen 165 euro.
De 38 Watt verbruik komt op mij over als veel, mijn 3200G systeem verbruikt Idle maar 17 Watt. :)
Dat is als er op de achtergrond bijna niks (dus wel iets) draait. Heb wel 3 HD's een SSD en twee Nvme schijven erin en een monitor aangesloten. Als ie niks doet dan gaat ie in de slaapstand en verbruikt ie niks.
Die opslag config is wel uitgebreid idd. Vooral die HD's gaan de nodige Watts verstoken.
Mijn systeem heeft alleen een SSD, dat maakt ws het grootste verschil met jouw systeem.
Dan ligt het dus niet aan de APU's en hun verbruik....