Fujifilm X-T4 Body Zilver

€ 1.589,-
Specificaties Losse body • 26,1MP sensor • WiFi - Bekijk alle specificaties

Fujifilm X-T4 Body Zilver Review

curkey 1 maart 2021, 684 views Product gekocht

Fujifilm X-T4 Body Zilver

Een capabele opvolger van mijn getrouwe X-T1, met verbeterde AF, flink beter batterijduur, effectieve IBIS, goede video-specs, maar helaas een uitklapscherm en meer bulk.

Pluspunten

• Best-in-class APSC sensor
  • Kwalitatief goede EVF en LCD
  • Bruikbare auto-focus
  • Effectieve IBIS
  • Goede 4K video
  • Goede batterijduur
  • Veel configuratie-opties

Minpunten

• Uitklapscherm
  • Hoger gewicht en forser formaat
  • Paar klepjes voelen wat el-cheapo
  • Toch nog wel AF quirks
  • Geen flitser meegeleverd
  • Meegeleverde strap onhandig

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 5
Uitbreidbaarheid Score: 5
Intro
Na zo'n zes jaar een X-T1 gebruikt te hebben, vond ik het tijd voor een upgrade. Niet omdat ik ontevreden was over de kwaliteit van de foto's, allerminst. Die 16 mpix zijn zelfs in 2021 nog prima in staat posterwaardige foto's te maken. Nee, het was vooral technische vooruitgang die mij tot mijn besluit deden komen.

Ik liep te vaak tegen missers op met de auto-focus. Met name AF-C was praktisch niet te gebruiken in de omstandigheden waar je 'm het hardste nodig had. Verder was de batterijduur niet zo heel best. Geen onoverkomelijk probleem, want ik had altijd wat extra bij me, maar accu's gaan leeg op de slechtste momenten. En een derde reden was dat ik veel primes gebruik en ook vintage lenzen met een adapter. In die gevallen zou IBIS een welkome toevoeging zijn.

Na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt en voor de X-T4 gegaan, en niet voor een fullframe. De Nikon Z6 II trok me nog het meest met wat ik wilde, maar een complete wissel van al mijn lenzen, adapters, geheugen en accessoires zou wel een heel dure grap worden. Ik ben maar een hobbyist en dan is zomaar even dik 3500 Euro stukslaan op een nieuw speeltje niet iets wat je zomaar doet.

Met de Kerst van 2020 kwam ik een aardige deal tegen voor een zilveren X-T4 met een 16-80 kitzoom. Mijn recensie daarvan vind je ook op deze site. Verder heb ik er een extra accu bij gekocht en de BC-W235 externe lader.
De camera uit de doos
In het zilver ziet de camera er goed uit, al vind ik het Graphite Silver van de X-T1 net iets fraaier ogen. Zo'n zilveren camera lijkt opzichtiger dan een zwarte, maar veel mensen denken dat je met een retro-camera werkt (analoog) en voelen zich minder geïntimideerd als je foto's van ze maakt terwijl ze bezig zijn. Oudere mensen (kuch, ik bedoel mensen van mijn leeftijd) rakelen al snel jeugdherinneringen op en voor je het weet heb je een leuk gesprek.

De unboxing leverde wel een kleine (nou ja) verrassing op: Fuji's zijn dik geworden! Ik pakte mijn svelte X-T1 erbij en dan zijn de verschillen goed te zien en te voelen. De X-T4 houdt wel een stuk gemakkelijker vast, maar superlicht is hij niet. Dat is ook niet gek, want er zit een volledig uitklapbaar scherm op, er zit een IBIS module in, en ze hebben de accu verdubbeld in capaciteit. En er ontbrak ook wat: dat kleine EF-X8 flitsertje wordt niet meer meegeleverd. Dat is wel een erg flauwe bezuiniging.

Om met het scherm te beginnen: ik ben een stills shooter, en ik had dan ook liever het scherm van de X-T3 gehad. Als je laag wilt werken, dan zit het X-T4 scherm snel in de weg met de strap. Verder vind ik het niet prettig om met het scherm zo zijwaarts te werke: je moet naast je camera kijken om te zien wat je in beeld hebt, en kunt dus niet vanuit je ooghoeken zien welke knoppen je bedient. Maar ja, als je niet op de X-H2 wilt wachten, moet je compromissen sluiten.

De klepjes voor de batterij en SD kaart zijn netjes gemaakt, maar die met de USB en HDMI aansluitingen vind ik maar een aanfluiting. Met de hele robuuste body en goede andere zaken, is dit een bezuiniging die ze beter niet hadden kunnen doen. Vermoedelijk zullen ze prima werken en regenwater buiten houden, maar die indruk krijg ik er niet van.

De forsere batterij belooft veel goeds, want de capaciteit is het dubbele van de oude! Nice, hadden ze veel eerder mogen doen. Ding erin gestoken en de camera aangezet. Zowel de LCD als de EVF zijn een flinke vooruitgang. De EVF gebruik ik het meeste, en die werkt echt fijn. Stuk scherper dan de oude, maar nog wel een goede vergroting en goede instelbaarheid. De dioptrieknop is nu vast te klikken, woohoo. Geen schele ogen meer door het per ongeluk verdraaien ervan. Ook de instelwielen voor ISO en sluitertijden zijn voorzien van een klik-aan-klik-uit knopje.

Het menu is wel iets waarvoor je moet gaan zitten. Mijn ervaring is dat de standaard niet altijd is wat je wilt, en je moet gewoon ook in het boekje lezen wat er allemaal instelbaar is en wat invloed heeft waarop. Alleen al weten dat er een bepaald foefje is, bespaart je later in het leerproces een hoop ergernis. De X-T4 kent veel meer opties dan de X-T1, maar het is gelukkig wel iets logischer geordend. Het personaliseren van het Q-menu moet je ook doen.

De camera kun je nu opladen met een USB-C kabel en je kunt doorwerken terwijl hij laadt. Ook laat hij zich voeden via een powerbank. Dat lijkt me best fijn voor studio of astro. Ik wist dat er geen aparte lader bij zat, dus ik heb er de BC-W235 en een extra accu bijgenomen. Die lader is pittig geprijsd, maar wat mij betreft wel een essentiële toevoeging: terwijl een accu thuis oplaadt, kun je met de camera op pad!
Features
Nu ik het toestel een maand of twee gebruikt heb, zijn de verschillen met mijn oude toestel wel duidelijk. De hele camera is veel responsiever. Van het aanzetten tot de sluiter indrukken, het flitst allemaal voorbij. De vernieuwde batterij is ook flink beter, ik kan prima een hele middag schieten en dan thuiskomen met nog 50% lading. Met de X-T1 zat ik dan al diep in accu nummer twee, soms drie. Met de externe BC-W235 lader erbij is het opladen prettig, de accu zit in no-time vol. De extra aanschaf irriteert me wel (want hij was niet echt goedkoop), maar het doet maar 1x pijn en het gemak betaalt zich in no-time terug.

De IBIS werkt ook erg effectief, en daar ben ik blij om. Mijn XF 35/1.4 is mijn favoriete lens, maar ik heb nog meer primes zoals de XF 14, 56 en 90. Met name de laatste heeft merkbaar minder blur van mijn trillende handjes. Voor uit de hand schieten met weinig licht levert dit echt merkbare verbeteringen op. Ook mijn vintage lenzen op een adapter profiteren ervan; in het camera-menu kun je de brandpuntsafstand instellen en dan reageert de IBIS er optimaal op.

Toch ook nog een kleine promotie voor de XF 16-80 die ik als kitlens gekocht heb, als vervanger voor de XF 18-55 (die laat ik op de X-T1 zitten). De prijs los is wat teveel van het goede, maar in een kit kost deze zo'n 400 Euro, en dat is prima voor wat hij levert. De weersbestendigheid is een echte pre, ik heb ermee in de sneeuw en regen rondgelopen zonder zorgen. Het grotere zoombereik tov de 18-55 is best prettig, het scheelt aanmerkelijk met wisselen. Als de kwaliteit top moet zijn, dan pak ik nog steeds mijn primes erbij, maar voor op reis met maar 1 lens op je camera is het een verdomd praktische oplossing. Enfin, lees de review maar :-)

Mijn vooroordeel over het uitklapscherm is weggenomen: nu weet ik zeker dat ik het niks vind.
De oplossingen van de X-T100 of de X-T3 blijven mijn favorieten, omdat ik graag vanuit de heup werk, of met de camera recht boven mij. Nu moet je het scherm naar de zijkant draaien en omklappen. Dat kost extra tijd en moeite, waar je ook twee handen voor nodig hebt. Verder zit het scherm al snel in de knoop met je camera-strap. Er zitten wel een paar kleine voordelen aan: je kunt hem naarbinnen gekeerd opbergen, wat betere bescherming biedt, en voor bepaalde houdingen is dit wel weer de betere oplossing. In het kort, van mij hoeft dit scherm niet zo, maar het is geen dealbreaker. Qua resolutie en helderheid is er niets op aan te merken, gewoon prima.

De EVF is ook gewoon top. Inmiddels zijn er met hogere resolutie dan de 3.69M, maar dan zit je aan dure fullframe camera's. De 0.77x equiv. vergroting werkt lekker en tezamen met de goede instelbaarheid heb ik een prima werkende setup.

De camera wordt met een strap geleverd, maar het is voor het eerst dat ik die heb vervangen voor iets anders. Kwalitatief was hij wel OK, maar de constructie van flapjes en ringetjes om hem aan de body vast te maken is niet goed. Deze zijn te klonterig en belemmeren je vingers om gemakkelijk de sluiter te bereiken of de knoppen aan de bovenkant. Ik heb een Simplr F1 strap besteld en die is top: hele kleine ringetjes en platte stof bij de aanhechting. Veel netter dan de populaire Peak Design strap. Tevens zit er een schuifmechanisme op om hem snel langer of korter te maken tijdens het gebruik. Hoe praktisch dat is, moet je zelf ervaren.
Autofocus
Het Grote Heikele Punt van Fuji's is en blijft de autofocus. Op mijn X-T1 heb ik enorme progressie gezien van firmware 1.x tot en met 5.x, en met name de V4 heeft toen veel goeds gebracht. De AF-S was behoorlijk goed bruikbaar, maar gezichtsherkenning of AF-C was experimenteel op zijn best. Met de X-T4 hebben ze de AF eindelijk op het punt gekregen waar het altijd al had moeten zijn, maar hij heeft nog wel eens zijn nukken.

Ik werk nu standaard met AF-C met tracking en gezichtsherkenning aan, dat is op de X-T1 ondenkbaar, maar hier levert mij dat de prettigste workflow op. Ik zet het blokje op hetgeen ik scherp wil hebben, druk de focusknop in en stel dan mijn compositie in. De camera blijft het object dan vasthouden, en dat gaat doorgaans goed.

In het menu kun je ook best veel tweaken aan de AF instellingen, en mijn ervaring is dat je dit ook moet doen, afhankelijk de situatie. Dat maakt het wel lastiger, omdat de AF dus geen fire & forget standje heeft dat altijd wel goed werkt. Tevens maakt het nogal uit welke lenzen je gebruikt: de XF16-80 en de XF90 hebben lineaire motoren en zijn supersnel en precies.

Knal je de XF35/1.5 of de 56/1.2 erop, dan gaat het trager. Let wel, was de 56 is op de X-T1 praktisch onbruikbaar in het donker, op de X-T4 is het een heel ander beestje. Wel trager, maar hij gaat niet zomaar ineens hunten.
De sluiter
Net als op de X-H1 heeft Fuji hier een hele snelle, maar erg stille sluiter gemonteerd. Dat klinkt misschien niet zo spectaculair, maar in een stille omgeving is het ontzettend fijn: mensen raken er niet door afgeleid en voordat ze gaan vragen wanneer je nu hun foto gaat maken, staan er al zes op je kaart. Er is een mooie YT video waar ze de sluitergeluiden laten horen, echt de moeite. De sluiter is ook erg snel, max 20 fps (15 mechanisch), en je kunt de EVF instellen in sport mode (1.25x crop) zodat hij geen blackout heeft. Sowieso is de black-out erg kort in normale modus, dus ik ben al erg tevreden.
De sensor
Ondanks dat er een modernere sensor in zit, maakte ik me lichtjes zorgen over de ruisprestaties tov de X-T1. Die heeft tenslotte grotere pixels. De sprong van 16 naar 26 MPix is best goed te merken, maar het gedrag bij weinig licht is voorbeeldig. De ruis die eventueel overblijft, ziet er organisch uit en de kleuren blijven goed behouden. Bij daglicht is de extra resolutie goed te merken: er is veel meer detail aanwezig, zoals in kleine takjes en steentjes, en je kunt fatsoenlijke crops maken die met afdrukken nog goed voor de dag komen.

De gecomprimeerde RAW-bestanden zijn het prettigst wat mij betreft, die zijn zon'n 25-30MB per stuk, waardoor ze net zoveel ruimte innemen als die van mijn X-T1. Ook van de X-T4 kun je de RAWs behoorlijk hard bewerkten voordat ze uit elkaar beginnen te vallen, dat gaat beter dan bij de X-T1.
Video
Zoals ik eerder al zei maak ik voornamelijk foto's. Ik heb de camera al wel eens als webcam gebruikt met de extra Fuji software en ik heb een videoshoot voor een huiswerkopdracht van mijn dochter kunnen doen. Die video was makkelijk in te stellen en te schieten, en uiteindelijk heb ik 'm met Handbrake teruggeschaald naar 720p, omdat ik 'm anders niet geupload kreeg naar school... 3 minuten video van 1.3GB teruggebracht naar 23MB :-)
Enfin... met mijn gebrek aan ervaring kan ik er verder niks zinnigs over zeggen. De video zag er wel mooier uit dan met de smartphone.
De X-T4 laat een positieve indruk op mij achter. Ten opzichte van de X-T1 die ik heb zijn er in die zes jaar echt wel grote stappen gemaakt. Fuji heeft de camera's zo ver laten evolueren dat ze niet meer in de weg zitten. Er zitten ontzettend veel functies op en in, dus je moet je van tevoren wel goed inlezen om te voorkomen dat je ergens vastloopt en je begrijpt niet waarom. Het is ook juist weer die aanpasbaarheid die Fuji's zo fijn maakt om mee te werken.

De autofocus is nu prima bruikbaar, ook in AF-C mode, maar je moet alert zijn op verrassingen. Graag zie ik nog wel een firmware update om hem op het niveau van de Nikon Z6 II of beter te krijgen. In normale situaties is het meer dan adequaat.

Verrassend is dat de X-T4 vaak vergeleken wordt met fullframe camera's als de Sony A7III, de Nikon Z6 of de Canon R6. Qua features en capaciteiten kan de camera zich er prima mee meten, en de prijs is ook behoorlijk competitief.

Er zijn genoeg measurebators in de fora aanwezig om elk minutieus verschil uiteen te rafelen tot enorme proporties, maar ik daag je uit om in een blinde test de juiste camera bij de foto te vinden. Ik moet meer aan mijn skills verbeteren voordat de verschillen tussen de camera's significant beter werk zullen opleveren, en ik denk dat dit voor de meesten onder ons geldt.

De beste camera is degene die je bij je hebt. En de X-T4 is een camera die je bij je wilt hebben.

Heb jij ook een Fujifilm X-T4 Body Zilver?