Fujifilm Fujinon XF16-80mm F4 R OIS WR

€ 719,-
Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 72mm - Bekijk alle specificaties

Fujifilm Fujinon XF16-80mm F4 R OIS WR Review

curkey 20 januari 2021, laatste update op 20 januari 2021, 1.269 views Product gekocht

Fujifilm Fujinon XF16-80mm F4 R OIS WR

Fujifilm's XF16-80/4 weet de tongen los te maken. Er zitten goede dingen in, maar ook een paar tegenvallers. Als kitlens is het een no-brainer, maar los is de prijs pittig. In veel gevallen een prima aanvulling op de collectie, omdat je er veel flexibiliteit voor terugkrijgt.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Goede AF en OIS
  • Zeer goede centrumscherpte
  • Weersbestendigheid

Minpunten

• Forse vignettering
  • Forse vervorming (en dus lenscorrecties)
  • Kitprijs prima, los aan de prijzige kant
  • Randscherpte bij 80 mm

Handling Score: 5
Vignettering Score: 1
Lens flare Score: 4
AF-snelheid Score: 5
Inldeiding
Dit XF 16-80 f/4 R OIS WR objectief heb ik als kit gekocht tezamen met een X-T4 systeemcamera. In deze combinatie betaal je een een prijs van ongeveer 400 Euro voor dit objectief, terwijl hij los zo'n 750 Euro kost. Voor het gebodene is dat laatste best pittig.

Ten opzichte van de andere kitlens, de XF 18-55 f/2.8-4 R LM OIS heeft deze een aantal verbeteringen maar ook een paar aandachtspunten.

Bij de aankoop zat ik te twijfelen tussen een aantal objectieven: de oude vertrouwde 18-55/2.8-4, deze 16-80/4 en de bewierookte 16-55/2.8. Met name de laatste was mijn favoriet vanwege diens reputatie. En laten we wel wezen, daar is alle reden toe.

De XF 16-55 was alleen rond de 1000 Euro, en het betreft een forse lens: 650 gram en een 77mm filtermaat. De X-T4 was ook al gegroeid ten opzichte van de X-T1 qua gewicht, dus de combi zou zo'n 1250g wegen. De X-T1 met 18-55 was maar 750g! Naast de hogere prijs voor de lens zelf, met de 77 mm filtemaat kosten ND en CPL filters ook aanmerkelijk meer.
Kenmerken
De 16-80 had ik in eerste instantie genegeerd vanwege de nogal wisselende reviews, maar uiteindelijk bleek deze wel een goldilocks-functie te vervullen. Met 440 gram niet de allerlichtste, maar daarvoor terug kreeg ik wel uitmuntende OIS, weathersealing en een heel breed zoombereik. De combi met body ligt net op de kilo, wat nog te behappen is.

De kritiek dat het "maar" een f/4 lens betreft, valt in de praktijk reuze mee: de 18-55 gaat ook al snel richting f/4. Verder is het met moderne body's niet vreselijk erg om wat hoger in de ISO te gaan. De OIS werkt echt fenomenaal goed samen met de IBIS, beter dan de 18-55. Echt een heel praktische combinatie van features.

Voor mij is de 16-80 dus vooral een gemaks-lens geworden. Het bredere bereik van 16-80 mm in een waterafstotende behuizing maken het tot een zorgeloze kameraad tijdens een wandeling in de regen. De meeste shots pakt hij prima op, hij reageert snel en accuraat en voor op reis is het echt een fijn ding. De compromissen in bijvoorbeeld de 18-135/3.5-5.6 gaan een stuk verder, waarbij ik de 16-80 dus beter voor de dag vind komen.
Prestaties
Van de Lenstip site heb ik wat MTF grafieken verzameld van de drie concurrenten en tezamen in een overzicht gezet: de 18-55/2.8-4, de 16-55/2.8 en de 16-80/4. Nu is zo'n grafiek ook maar een momentopname die niet alles vertelt, maar met de plaatjes naast elkaar komt de 16-80 er helemaal zo slecht nog niet af.

De centrumscherpte is echt wel heel erg goed en doet niet onder voor de 16-55. Op 80 mm is het iets minder, maar dat bereik is een bonus welke de 16-55 niet kan leveren. Ik heb de blauwe lijn op 60 lpmm gezet, wat de top is van mijn oude 18-55. Je ziet dat zowel de 16-55 en de 16-80 daar gemakkelijk overheen gaan.

In de randen is het uiteraard minder. De lijn heb ik daar op 50 lpmm staan, wederom de top van de 18-55. Je ziet dat de 16-80 tussen 16 en 50 mm zelfs betere MTF-waardes laat zien dan de 16-55! Op 80 mm is het veel minder florissant, maar de praktijk leert dat het niet zo erg is als dat het lijkt.

De 16-80 laat verder nog wat steken vallen buiten de MTF-grafieken. Zo is de vervorming (m.n. op 16 mm) erg fors, en door de lenscorrecties levert dat extra uitgesmeerde hoeken op. Verder is ook de vignettering zeer steerk aanwezig. Nu ben ik daar niet direct vies van, omdat het met portretten nog wat accentueert, maar bij deze lens moet je de randen toch wel zo ver oplichten dat je de ruis ook ziet toenemen. Op 16mm is de niet-gecorrigeerde vignettering 2,5 stops, en de software brengt dat terug tot 0,8. Op 80 mm is het iets beter, maar ook nog ruim 1,8 stops (en 0,8 gecorrigeerd).

De bokeh vind ik voor een f/4 zoomlens alleszins acceptabel. Als je op 100% kijkt kun je de uienringen zien van de asferische elementen, maar het karakter en het scherpteverloop zijn eigenlijk best plezierig.

Met de lens wordt een zonnekap meegeleverd, welke goed en trefzeker te monteren is, dus dat is een verbetering ten opzichte van de 18-55. De 72 mm filtermaat is net pech hebben, want de meeste andere lenzen de ik heb zijn 62 mm. Het komt overeen met de 50-140, die is ook 72. De lensdop is van het nieuwe type, net als bij de XF 90/2, dus dat is ook een pre.
In het kort kun je dus stellen dat het objectief een mixed bag is, wat ze zo mooi in het Engels zeggen. Hij heeft een aantal hele sterke punten voor zich, maar laat het afweten op een paar andere. Als je hem in een kit koopt, is hij de meerprijs van 400 Euro zeker waard, maar als losse aanschaf denk ik dat 750 toch pittig is.

Ik ben een happy owner, omdat deze lens me veel flexibiliteit geeft, de zekerheid van weather-sealing en een flink zoombereik, allemaal in een vrij compacte behuizing. De centrum-scherpte is bovengemiddeld goed, maar in de extreme randen moet je oppassen. Ik zie 'm dan ook als een hele goede 16-50 f/4 met een bonus-optie om tot 80 mm te kunnen werken.

De OIS werkt bijzonder goed, dus ook op donkere plekken is de lens prima te gebruiken. Als reismaatje is het een goede vriend, en voor de kritische momenten pak ik een van mijn primes erbij. Het is fijn om een betrouwbaar werkpaard in het arsenaal te hebben die in een brede range inzetbaar is.

Horses for courses luidt het spreekwoord, en waarvan akte in de bijgevoegde foto's :-)

Heb jij ook een Fujifilm Fujinon XF16-80mm F4 R OIS WR?

Vraag & Aanbod