Sony Vaio VPCF12Z1E Review

nickbeus 11 augustus 2010, laatste update op 11 augustus 2010, 1.704 views

Sony Vaio VPCF12Z1E

Pluspunten

• Grafische performance
  • Rekenkracht
  • Vormgeving
  • Beeld
  • VAIO Gate

Minpunten

• Accu
  • Geluid- en warmteontwikkeling

Deze notebook heb ik nu een kleine twee weken in bezit en de prestaties zijn echt super! Ik was aan het twijfelen tussen een MacBook PRO en deze VAIO. Ik gebruik deze met name voor foto- en (vooral) videobewerking (after effects etc.) Door een specsvergelijking tussen de MAC en deze Sony, won deze Sony op prijs-prestatie verhouding.

De bijgeleverde VAIO software moet je gewoon afscheid van nemen, op de VAIO Gate na, deze MacDock clone is erg netjes! Ook zit er (helaas) een Office 2010 click-to-run op de q:\ Deze krijg je er niet zomaar af, dus even een google voor een kleine hulpapp om deze voorgoed te laten verdwijnen.

Die 8 GB aan memory en de i7 processor voelt heerlijk. Prestaties zijn echt super. Beeldrendering van HD films gaat erg snel. Ik heb nog niet meegemaakt dat de notebook bleef hangen. De accu gaat ongeveer één uur mee als je met deze handelingen bezig bent, na 10 minuten begint de fan behoorlijk te blazen en de warmte uit de notebook is hoog genoeg om je koude handen te verwarmen :)

Beeld is helder, scherp en breed. Full HD ondersteuning, is natuurlijk erg makkelijk i.c.m. de bijgeleverde blu-ray speler.

Kortom echt een supermachine! De kracht die deze notebook levert eist wel zijn tol op koeling en accu.

Heb jij ook een Sony Vaio VPCF12Z1E?

Hoe lang gaat de batterij mee met gewoon gebruik? (Dus gewoon beetje internetten enz)
Ik bestel deze binnenkort en zal dan eens oordelen over de accuduur bij gewoon gebruik.

OT: Hoe krijg je die Office click-to run er dan precies af ? :p
kan je geen linkje bijplaatsen ? :-)
Volgens mij heeft de EU versie geen TB verlichting....
Dat zou de verklaring kunnen zijn, maar mijn verkoper zei dat het er juist wel op zat...maar kon mij ook niet helpen, schiet niet op.

Verder zeer tevreden!
Ik heb dezelfde laptop met één verschil, die van mij heeft een 128GB SSD
k heb een vraagje na aanleiding van deze reacties, als je die VAIO software er allemaal afgooit, kan je die dan nog ergens downloaden ofzo?
ik heb tot nu toe (k heb mn laptop een maand of 3/4) de VAIO software er nog op laten staan, maar 128GB is niet heel veel ruimte dus ik zou die VAIO software er wel af willen gooien, maar ik zou graag willen weten of ik het nog ergens terug zou kunnen vinden als ik het eraf gooi

Iemand een idee?

@ Alcje, als ik m aanzet gaat ie wel gelijk aan maar SSD start ook sneller op dus daar zou het anders bij kunnen zijn dan bij een gewone HD
Heb nu zelf de 6GB versie van de F12. Click-to-run wordt simpelweg verwijderd door office 2010 via configuratiescherm - software te verwijderen.

Mocht dat niet lukken: http://www.refusetosuffer.com/software.php?SoftwareID=4 kan nog wat restjes verwijderen. (Linkje gaat naar Office 2007 removal tool, werkt dus ook voor 2010. (Bron: http://www.themisteriosos...r-office-removal-tool.htm )
Deze Vaio heb ik ook, ben er erg gelukkig mee, 'e'en dingetje, Hoe activeer ik de toetsenbord verlichting? Hoor het graag!
Ik heb hem ook maar vind dat hij wel veel geluid maakt soms.

Mijn hardeschijf die standaard erin zit, was gelijk al niet goed. Bad sectors etc.

Heb hem direct vervangen door een hitachi 7200 toere schijf. En nuloopt de laptop pas echt als een trein. De HD is 30 mb per sec sneller dan de oude schijf.

Maar nu is mijn vraag, als ik de laptop uit heb staan, en ik druk op de aan knop. Dan word hij mooi groen verlicht. En dan duurt het even voor je de pc hoort ratelen.
Is dat normaal?

Ik had het idee dat eerst als ik hem aandrukte dat hi gelijk begon te ratelen/ opstarten?

Nu druk ik hem in en hij word groen en dan 2 tellen daarna hoor je hem bezig?