Keychron K2 Wireless Mechanical Keyboard Aluminum Frame (Version 2) (Gateron Brown) Review

Tierelier 23 februari 2021, laatste update op 26 februari 2021, 59 views Product gekocht

Geeft ietjes feedback bij het indrukken van de toetsen zodat je weet of de aanslag geregisteerd is. Voelt solide en koud aan door aluminium omlijsting. Zwaar ook. Maakt standaard aardig wat geluid vergeleken met een rubber dome (= de standaard) toetsenbord.

Pluspunten

• Stevig gebouwd
  • Handige functionaliteit v/d functietoetsen
  • Compact formaat qua breedte
  • Ietsjes feedback bij toetsaanslagen
  • Retro voor de liefhebber
  • Verlichte toetsen
  • Deze RGB-versie kan ook gewoon wit branden

Minpunten

• Wiebelige toetsen (Gateron brown switches)
  • Toetsaanslagen maken m.i. best veel geluid
  • Moeilijk te bedienen knop voor bluetooth VS uit-stand
  • Middelste vijf F-toetsen moeilijk leesbaar
  • Standaard toetsen niet fantastisch leesbaar bij veel lichtinval
  • Feedback bij toetsaanslagen had echt wat meer mogen zijn
  • Toetsenbord is vrij hoog

Met name de bouwklaliteit, de handige functionaliteit v/d functietoetsen en het compacte formaat maken de keuze voor dit toetsenbord de moeite waard vind ik persoonlijk. Ook de betere typervaring.

Ten opzichte van een meer standaard toetsenbord van bijvoorbeeld Logitech of Microsoft zitten er mijns inziens een aantal nadelen aan de huidige mechanische draadloze toetsenborden. Zo ook aan de Keychron K2. Zo zul je regelmatig de accu moeten opladen wanneer je draadloos wilt typen. LED's gebruiken nu eenmaal stroom..

Omdat de accu een uurtje of 72 mee gaat (met LED''s aan) is er een slaapstand; Na 10 minuten inactiviteit gaat het toetsenbord dan in standby. Het nadeel ervan is dat je meerdere keren op toetsen moet drukken voordat het toetsenbord geactiveerd is en je weer verder kunt werken (de bedoeling van de fabrikant is dat 1 toetsaanraking genoeg is om te heractiveren). Zonder brandende leds zijn de toetsen van de Keychron K2 minder duidelijk af te lezen dan een standaard hoog contrast toetsenbord (zwarte toetsen met witte letters)

Van te voren wist ik dat een mechanisch toetsenbord nooit heel stil zou zijn. Toch is het geluidsniveau v/d toetsaanslagen mij wat tegen gevallen. Ik moet erbij zeggen dat ik gevoelig ben voor geluid. Dat is dus voor iedereen anders.

Ik heb eigenlijk de hot swappable versie van dit toetsenbord (zag ik pas na het schrijven van de review). Dat betekent dat je er andere switches in kan pluggen zonder te hoeven solderen. Voor de review maakt het verder niet zo gek veel uit, denk ik.

De Gateron brown switches hebben aardig wat tollerantie waardoor de keycaps (toetsen) flink gaan wiebelen onder mijn vingers. Ik vind dat lastig typen. Het zal ook wennen zijn. Mijn vingers worden er een beetje "onzeker" van. Ik merk veel en veel minder wiebeligheid v/d toetsen wanneer ik de Gazzew Boba U4 Silent Tactile Switch gebruik.

Doordat een 75% toetsenbord beperkt is in de breedte kun je je armen dichter bij elkaar hebben; je muishand komt dichter bij je andere hand. Sommige mensen kunnen daardoor met de muisarm de stoelleuning als rustpunt gebruiken. Zelf vind ik dat fijn. Het heeft geen keypad met cijfers, maar die heb je ook elders al op je toetsenbord.

Ik weet niet of ik een groot fan van mechanische toetsenborden word. Het is heel persoonlijk. Ik heb geprobeerd alles zo dicht mogelijk bij mijzelf te houden. Het is een deels een kwestie van smaak en beleving. Regelmatig wordt ik herinnerd aan het feit dat ik een toetsenbord gebruik. Terwijl een toetsenbord voor mij eigenlijk een instrument is waar ik zo min mogelijk over na wil denken. Een Logitech met een RF-dongle doet precies dat eigenlijk. Die is al verbonden met je computer voordat je in Windows je wachtwoord kunt invoeren. Batterijen gaan makkelijk een jaar of langer mee. Je hebt er bijna geen omkijken naar. Met de keychron moet ik echt wachten totdat er via bluetooth verbonden is zodat ik mijn Windows wachtwoord kan invullen. Iedere keer dat de Keychron K2 in standby modus gaat hoor ik drie keer een foutmeldingsgeluidje in Windows. Dat is een onderbreking die ik graag zou missen. Het gebeurd bijna dagelijks dat het toetsenbord in een andere kleur of modus gaat branden. Soms is dat wanneer ik een toets indruk. Soms weet ik de oorzaak niet (waarmee ik niet wil zeggen dat het geen actie van mij kan zijn die dat triggerde).

Ook moet ik met de oplaadkabel in de weer. Dit wist ik van te voren maar dat wil niet zeggen dat ik het niet een dingetje vind in het gebruik; misschien had ik gehoopt dat de voordelen van een mechanisch toetsenbord mij de nadelen waard zouden zijn. Ik ben er nog niet over uit. Het typt, op een zekere manier, wel lekker...

Heb jij ook een Keychron K2 Wireless Mechanical Keyboard Aluminum Frame (Version 2) (Gateron Brown)?