Fractal Design Define 7 Compact Light Tempered Glass

€ 109,90
Specificaties Tower • 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Define 7 Compact Light Tempered Glass Review

Playkier 19 februari 2021, laatste update op 19 februari 2021, 279 views Product gekocht

Fractal Design Define 7 Compact Light Tempered Glass

Erg strakke en vooral stille case waar ik erg tevreden mee ben. Koelprestaties zijn prima. Groot voordeel bij het inbouwen is de bovenkant die verwijderd kan worden. Cablemanagement is echter wat moeilijker waarbij vooral de drivecage echt in de weg zit.

Pluspunten

• Erg stil
  • Mooi en strak vormgegeven
  • Erg veel binnenruimte
  • Bovenzijde verwijderbaar
  • Koelprestaties OK
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Drivecage zit echt in de weg voor goed cablemanagement

In mijn zoektocht naar een case had ik verschillende eisen. Naast vooral een neutraal/strak uiterlijk, compactheid en stilte wilde ik o.a. ook ruimte voor 1 of 2 3,5 inch HDD's en 2 2,5 inch SSD, en een redelijk aantal USB poorten aan de voorzijde. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Fractal Design Define 7 Compact. Inmiddels is deze 3 maanden in gebruik en ben ik er erg tevreden mee.

Het design van de kast is lekker strak en neutraal. De bovenzijde is gesloten, maar er wordt een vervangende bovenplaat meegeleverd die wel openingen heeft, voor het geval je via de bovenzijde wilt gaan koelen. Daarnaast is de gehele bovenzijde van de case ook nog eens verwijderbaar, wat een zee aan ruimte geeft die me enorm heeft geholpen met het inbouwen in een toch compacte case. Beide zijpanelen zijn met een kliksysteem makkelijk te verwijderen, zonder gedoe met schroefjes. Stoffilters zitten aan de onderkant, voorkant en bovenkant en zijn makkelijk te verwijderen om schoon te maken. Klein kritiekpuntje: het filter aan de bovenkant en de open bovenplaat hebben beide een verschillend design, wat nogal een rommelig geheel maakt en afdoet aan het verder strakke uiterlijk van de case.

Ondanks de compacte vorm is er voldoende ruimte voor een uitgebreid systeem. Ik heb een radiator incl. 2 fans aan de bovenzijde gemonteerd, 2 fans aan de voorzijde en 1 fan aan de achterzijde. Mijn videokaart van 323 mm lengte paste er nog net in. Achter het moederbord is plaats voor 2 2,5 inch SSD's, daarnaast is er in de tunnel voor de powersupply nog een drivecage geplaatst voor 2 3,5 inch HDD's. Connectiviteit is aan de voorzijde uitstekend, met 5 USB poorten, waarvan 1 USB-C poort.

Boven, onder en naast het moederbord zitten voldoende, met rubber beschermde, uitsparingen voor cablemanagement. Klittenband en tie-wraps zijn meegeleverd. De grootste bottleneck voor cablemanagement is echter eerder genoemde drivecage, deze zit enorm in de weg en de ruimte tussen de drivecage en het zijpaneel laat niet over. Gelukkig waren mijn kabels redelijk flexibel, maar ik kan me voorstellen dat je met stugge kabels hier problemen gaat krijgen. Ik had er al last van dat het zijpaneel steeds uit zichzelf loskwam(nadeel van vastklikken ipv schroeven). Gelukkig is de drivecage te verwijderen als je die niet nodig hebt, waardoor er veel meer ruimte vrijkomt.

De uiteindelijke prestaties ben ik erg tevreden over. Koelprestaties zijn OK, maar er zijn betere cases beschikbaar. Deze case zul je vooral kopen voor het geluid, of eigenlijk het gebrek daaraan, want zelfs met de extra fans die ik heb ingebouwd is de case heerlijk stil. Ik heb zelf de variant met het glazen zijpaneel, dus de gesloten variant zal waarschijnlijk nog stiller zijn.

Al met al kan ik deze case zeker aanraden!

Heb jij ook een Fractal Design Define 7 Compact Light Tempered Glass?

Aardige review ik zelf heb net de define 7 xl in huis gehaald. Wat vind van de plastic afneembare plaat aan de rechter onderkant van de kast. Die plaat die de harddisk cage in de tunnel voor de helft afdekt. Tevens wat vind je van de nieuwe harddisk brackets ik had wat moeite om een bracket goed vast te zetten in de harddisk cage.