ASUS ROG Strix X570-E Gaming

Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X570 chipset - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Strix X570-E Gaming Review

johan501 19 februari 2021, 63 views Product gekocht

ASUS ROG Strix X570-E Gaming

Sind eind december heb ik deze bord i.c.m. mijn Ryzen 5 3600 en een RTX 2070. De prijs is helaas wel hoog, maar je krijgt geen goedkoop spul in de doos. Dit moederbord heeft WiFi-6 en bluethooth, de antenne zit ook in de doos.

Pluspunten

• WiFi 6 + Bluetooth
  • 2.5Gbit ethernet poort
  • vaste I/O shield
  • Sata poorten
  • Uiterlijk

Minpunten

• Sonic Studio 3 software

Layout Score: 5
Dat ik voor dit moederbord koos heeft meerdere redenen:

- goede dingen gehoord over Asus
- de audiochip
- Sonic Studio 3 (SS3) om bijvoorbeeld audio zoals muziek naar eigen smaak aan te passen.
- het chipset

Bij dit moederbord word Asus software bijgeleverd, wat ik persoonlijk fijn vind.
Sonic Studio 3 is zo ver ik weet gebaseerd op Nahimic 3 waar ik altijd tevreden over was.
Mijn 2.0 speakers zijn via sp/dif aangesloten, daardoor klinkt muziek al mooier dan via 3.5mm jacks. Daarnaast maakt Sonic Studio 3 het geluid persoonlijk nog mooier en voller.

Tot weken geleden SS3 het ineens niet meer deed. Wat ik ook deed, na een update werkte het niet meer.
Contact gehad met de Nederlandse Asus support service via de mail, en i.p.v. support geven, wezen ze met hun vingers naar Realtek terwijl Asus SS3 en Realtek audio drivers (ook) zelf aanbied via de moederbord supportpage en Armoury Crate. Uiteindelijk gingen ze het toch doorzetten, en zit nu al bijna 2 weken te wachten.

Duur moederbord waarbij je goede kwaliteits software bij verwacht, of in ieder geval goed genoeg.
Niet dus, en dan als je dan contact opneemt eerst naar andere wijzen voor ze het naar meerdere mailtjes eindelijk doorzetten. Dan mij ook nog lang laten wachten zonder vorm van duidelijkheid.

Vind je de prijs en software als SS3 niet belangrijk?
Dan is dit een aanrader.

Maar als je dit moederbord (of een andere Asus bord) neemt voor o.a. Sonic Studio 3?
Dan raad ik deze echt af.

Ergens voel ik me in de maling genomen om het zo maar eventjes netjes te zeggen.

Heb jij ook een ASUS ROG Strix X570-E Gaming?