Samsung Galaxy Tab S6 Lite LTE 64GB Grijs

€ 378,-
Specificaties 10,4" • 2000x1200 • 64GB • Android 10.0 - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab S6 Lite LTE 64GB Grijs Review

MelleCattermole 9 september 2021, 717 views Product gekocht

Samsung Galaxy Tab S6 Lite LTE 64GB Grijs

Hele prettige tablet, een ontzettend mooi scherm, een goed formaat (lekker licht ook!) en de S pen is vrijwel perfect. Het enige wat mij op een gegeven moment (voor 370 euro) tegenviel was de snelheid tijdens het multi-tasken, maar hier was mee te werken.

Pluspunten

• Schermkwaliteit
  • S-pen
  • Extra Samsung features (Notes app)
  • Accuduur
  • Formaat & gewicht

Minpunten

• Snelheid (tijdens multitasken) voor de prijs

TLDR: prima tablet voor het geld, LTE is nuttig als je het nodig hebt, typische overkill aan features van Samsung (prettig als je het gebruikt, onnodig als je het niet gebruikt), prachtig scherm, fijne pen en werkbare prestaties.

De Samsung Galaxy Tab S6 Lite LTE

Ik dacht tijdens het aanschaffen dat het perfecte tablet zou zijn voor op school en voor netflix etc, met deze gedachte heb ik de tablet dan ook aangeschaft. Dit bleek aan de ene kant volledig te kloppen, en aan de andere kant ook weer niet...

Waarom is het wel de perfecte 'school' tablet?

Omdat de tablet precies snel genoeg is om alledaagse taken zoals internet, mail, agenda, notities en Netflix/YouTube uit te voeren zonder al te veel gedoe. Hiernaast is de tablet een goed formaat voor in vrijwel elk soort tas (al raad ik wel een hoes aan waarbij de S-Pen goed op z'n plek blijft zitten, persoonlijk heb ik de Ringke Fusion case gebruikt: beviel goed!). Ook vond ik het formaat van de tablet precies genoeg om lekker te kunnen schrijven, zonder erbij na te hoeven denken dat ik te weinig ruimte zou hebben om hele zinnen te kunnen maken op één regel.

Hiernaast zijn de speakers en de accuduur ook meer dan voldoende om na het thuiskomen nog lekker filmpjes te kunnen kijken.

Dit brengt mij op het scherm: er is geen beter scherm te krijgen rond deze prijs, Apple komt in de buurt maar ik denk dat het nog een generatie duurt voordat het gelijkspel is (en bij Apple kost de Apple Pencil je nog 100 euro extra, terwijl je die bij Samsung erbij krijgt!). De helderheid en kleuren zijn zelfs buiten prima, al zou ik niet aanraden om een hele dag buiten te Netflixen (maar dat is ook vooral omdat ik zelf snel verbrand 🤣).

Echter is de tablet niet perfect...

Waarom is de tablet NIET de perfecte 'school' tablet?

Dit komt eigenlijk op een tweetal dingen neer:
- De prijs/snelheid verhouding (voornamelijk voor het LTE model, welke ik heb gekocht)
- Accuduur bij intensief gebruik (of mijn verwachting hiervan)

Allereerst: de snelheid van de tablet.
Dit viel mij op het begin nog niet echt op maar na een paar maanden begon het mij enigszins te storen, af en toe bleef de tablet een seconde hangen tijdens het teruggaan naar het beginscherm of het opstarten van een applicatie (voornamelijk als ik net een andere applicatie had afgesloten). Dit heeft ervoor gezorgd dat ik liever zowel mijn tablet als mijn laptop meenam naar school (een beetje raar als ik juist de tablet heb gekocht om ervoor te zorgen dat ik minder vaak mijn laptop mee naar school hoefde te nemen).
Dit is natuurlijk geen ramp als je het een beetje realistisch bekijkt maar ik ben absoluut een 'speed freak', zeker als het aankomt op het uitvoeren van taken op school. Als ik niet snel en efficiënt kan beginnen voelt het al als een slecht begin...

Anyway, terug naar het 'review' gedeelte:

De accuduur, ook weer een beetje tegenstrijdig omdat ik het 4/5 sterren heb gegeven en eerder heb gezegd dat je prima na een schooldag nog even kan Netflixen etc.

Dit scenario is dan ook geen probleem, maar verwacht ook niet dat je een hele week intensief kan werken op de tablet (ten opzichte van de meeste iPads toch een merkbaar verschil). Ik houd van gemak, zeker bij een gemaksapparaat zoals een tablet. Persoonlijk had ik verwacht dat ik iets langer zou doen op een accu en dat ik niet elke 2/2.5e dag de tablet hoefde op te laden.

Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen dat de tablet in anderhalf dag toe was aan wat energie, al was dat wel een 'edge-case'.

Als jij het niet erg vindt om elke dag je telefoon op te laden, en als je het vervolgens ook niet erg vindt om om de dag je tablet erbij te leggen zal dit geen probleem voor je zijn maar ik vond het enigszins tegenvallen.

Dus:
De tablet is mij erg bevallen tijdens het schooljaar maar ik miste toch een en ander van de perfecte tablet-ervaring.
Voor een leuke actieprijs (vaker het geval bij de WIFI variant) zou ik zeggen dat het zeker de moeite waard is, vooral als je niet dezelfde snelheid verwacht als een nieuwe iPad Pro of Tab S7+.
Persoonlijk was ik erg tevreden met het scherm, de geluidskwaliteit en de algemene ervaring omtrent de 'handling' (lees: het vasthouden van de tablet, het gebruiksgevoel et cetera) en wat minder met de prestaties.

Ik hoop dat mijn ervaringen je op weg helpen met het kiezen van een tablet!

PS: op de productfoto's kan je zien dat ik een 'carbon' skin op de achterkant heb geplaatst, dit is niet hoe de tablet er normaliter uitziet!

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab S6 Lite LTE 64GB Grijs?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.