HTC Wildfire Bruin Review

Klepmans 28 oktober 2010, 3.197 views

HTC Wildfire Bruin

Pluspunten

• Veelzijdigheid & functies
  • Prettig formaat (voldoende groot scherm voor prettig gebruik met Android imo)
  • Probleemloos werken van het aanraakscherm
  • Prijs (met of zonder abbo)

Minpunten

• Accuduur (bekend issue bij hedendaagse smartphones)
  • Schermresolutie (maar niet hinderlijk)
  • Processorcapaciteit (ook niet hinderlijk)

Hallo,

Omdat mijn huidige telefoonabbo binnenkort zou aflopen en ik geen goede aanbiedingen voor verlenging heb ontvangen van mijn huidige aanbieder ben ik op zoek gegaan naar een vergelijkbaar abbo kwa prijs, belminuten en sms'en. Mijn 'oude' telefoon was een degelijke Nokia 6230i, die het in wezen nog prima doet. Maar overstappen was een goede optie omdat ik de laatste tijd duidelijk meer sms (kijkt naar vriendin..) en ik geen sms-bundel bezat.

Met de huidige abbo's (belminuten en sms'en voor een bepaald bedrag) weigerde ik een veel hoger maandbedrag te betalen dan wat het me nu kostte. Tevens vond ik het niet waard om nog extra te moeten betalen voor het toestel, omdat ik in principe ook nog prima door kon bellen met de 6230i. Een uitgebreid verhaal daarom iets korter: ik ben bij een aanbieder uitgekomen met een identiek maandbedrag en de Wildfire in het bruin voor Ą0,- extra. De reden voor de Wildfire is voortgekomen uit de positieve reviews icm het android OS en daarbij de voorgenoemde 'eisen'.

Het toestel heb ik laten bezorgen op mijn werk en ben sindsdien (inmiddels nog 'maar' 2 weken) heel dik tevreden mee. Na heel veel sites te hebben bekeken en gelezen kan ik alleen maar zeggen dat de Wildfire precies voldoet aan mijn verachtingen die ik daar heb gecreeerd.

Het uitlezen van de nummers uit mijn oude telefoon bijvoorbeeld. Dat was in een mum van tijd voltooid. Gewoon een kwestie van bluetooth op beide apparaten aanzetten en de Wildfire verder het werk laten doen. Toen ik later mijn facebook-connecties heb ge´mporteerd werd er bij veel van die contacten gevraagd of ik de nummers met de faceboek-info wilde linken. ╚rg handig! Daarmee wordt gelijk ellerlei info ingevuld (verjaardagen, adresinfo, noem het maar op) en hoef je het daarmee zelf niet meer te doen.

De voordelen van het toestel vind ik toch zeker de alom genoemde pijs/feature-verhouding (3G, Bluetooth, WiFi, Multitouch, 5MP Camera, Aanstaande Android OS-upgrade naar 2.2 en meer). De camera maakt leuke foto's, maar ze worden vrij snel wat korrelig er minder licht beschikbaar is. Het formaat is erg prettig en handzaam en hij is dusdanig plat dat je er vrijwel geen last van hebt als hij in je broekzak zit. Met de WiFi ontvangst heb ik ook absoluut geen problemen. Wel viel het me op dat het wel even duurt voor de GPS een bruikbaar signaal heeft, maar dat heb ik eerlijkgezegd nog niet genoeg getest, enkel toen ik achter mijn huis even google maps 4.4 aanzwengelde. Over het netwerkontvangst en het normale belgebruik kan ik nog niet veel zeggen omdat ik momenteel nog wacht op nummerbehoud en ik niet met het tijdelijke nummer kan/wil bellen. Hierover wil ik later meer vertellen, inclusief wat beeldmateriaal.

Van de nadelen van het toestel is de meest voordehandliggende in mijn ogen de accu. Als je van een 6230i, die je een week kunt gebruiken inclusief bellen en sms'en, naar een... nou... zeg 2.5 dagen gaat met gemiddeld gebruik en alle functies (bluetooth, gps en wifi uitgeschakeld tenzij in gebruik), dan moet je daar even aan wennen. Maar zolang je het accu-icoontje maar goed in de gaten houdt zal het geen problemen opleveren.

Wat veel mensen ook willen weten (inclusief ikzelf totdat ik het toestel in bezit had) is hoe het scherm bevalt en dan met name de resolutie. Ik heb voorzichtig wat rondgekeken op androidmarket en heb zo hier en daar wat applicaties gedownload en ge´nstalleerd, maar ik ben vrijwel geen progjes tegengekomen die ik net kon gebruiken omdat mijn resolutie te laag was, al zullen die er natuurlijk zeker wel zijn. Wat hier in mijn ogen heel belangrijk is, is wat je gewend bent. Heb je al wat ervaring met smartphones, dan zal de resolutie je hiervan zeker opvallen. Kom je zoals ik van een klassiek model telefoon met kleurenscherm, dan zal dit een grote stap vooruit zijn en zal je je niet storen aan de relatief lage resolutie.

Tot slot de vraag of de processor niet voor hinderlijke vertragingen zorgt... nou, vrijwel niet. Met de nadruk op vrijwel. Natuurlijk, het is geen state-of-the-art ding, maar geloof me: het hindert de gebruikerservaring niet. Wil je dit absoluut niet, dan zal je wat extra euro's moeten reserveren om de grote broer of zus van de Wildfire aan te schaffen. Daarbij wel de opmerking dat ik zelf bijna niet kan wachten tot Android 2.2 uitkomt voor de Wildfire, zodat ik kan zien in hoeverre dit de prestaties van de smartphone opkrikt.

Groeten van een zeer tevreden gebruiker

** Update 28-10-2010 **

Inmiddels de telefoon geruime tijd in bezit en zeer tevreden over de ontvangst , en in iets mindere mate over de speakerkwaliteit. Hij is niet slecht, maar vervormt een beetje bij een hard volume.

Meer en meer apps worden beschikbaar gemaakt voor de Wildfire en andere toestellen met een relatief lage resolute. Het is alleen nog steeds even wachten op Froyo om te kijken wat die voor snelheidsverbetering met zich meebrengt.

Kortom, ik ben nog steeds erg tevreden!

Heb jij ook een HTC Wildfire Bruin?

Goede review en ik kan het voor een groot deel met je eens zijn (na twee weken bezit). De accuduur vind ik persoonlijk dramatisch slecht, maar dat heeft meer te maken met facebooken en het spelen van spelletjes tijdens mijn dagelijkse 1,5 uur trein. Dagelijks opladen is een must en soms is zelfs 's ochtends en 's avonds nodig. De batterijindicator is erg sterk, je krijgt een waarschuwing bij 15% resterende accuduur. Daarmee staat de telefoon nog ca. 6 uur standby maar zodra je iets doet, gaat het heel hard.

Het scherm werkt prettig, de gevoeligheid is goed, de virtuele toetsen zijn duidelijk en de voorspellende gave van het toestel bij het intypen van berichten is goed. Wat soms hinderlijk is, is dat er een andere woordsuggestie wordt gegeven dan dat je zelf intoetst, waardoor (zeker bij namen) er iets anders komt te staan (bijvoorbeeld: Peter wordt beter). Dit is een kwestie van goed opletten bij het invoeren en de juiste suggestie selecteren. Typefouten worden vaak juist gecorrigeerd en alle invoer wordt direct opgeslagen in het woordenboek. Ook het makkelijk switchen van een Nederlands naar een Engels woordenboek met twee drukken op de knop is erg prettig als je in beide talen communiceert. Toch gaat er voor mij niets boven een fysiek toetsenbord als de touch pro II of de SE X10 mini pro.

De bouwkwaliteit vind ik niet een van de plussen. Om de simkaart (of een geheugenkaartje) te plaatsen moet de achterkant worden verwijderd. Deze plastieken achterzijde zit met een "clic and fit" systeempje vast en het lijkt me nogal slijtgevoelig. Ik zal in ieder geval proberen om het wisselen van simkaarten en geheugenkaartjes zoveel mogelijk te beperken.

Qua applicaties op de android market is er heel veel (gratis) beschikbaar, en vrijwel alles werkt. Dit komt omdat er aan de voorkant al wordt gefilterd, applicaties die niet geschikt zijn voor deze resolutie worden niet zichtbaar aangeboden. Hierdoor is bijvoorbeeld de OV applicatie van 9292ov niet beschikbaar. Ik verwacht dat aanbieders hierop inspringen door alternatieve apps aan te bieden of alsnog (bij commercieel succes van de afwijkende resolutie) de apps aan te passen. Een nadeel is dat je dus niet weet wat je mist, ook door de ondoorzichtigheid van de app store zelf. Overigens is een flat fee internetabo een must bij de aanschaf van deze smartphone, omdat er vrijwel continu verbinding wordt gezocht met het internet. Het is mogelijk en redelijk eenvouding om de internetverbinding te deactiveren, maar dan kan je ook gewoon een bellen/sms'en phone nemen.

Wat een must is, is een app killer, omdat alles wat je aanklikt in de achtergrond blijft doorlopen. Deze zal je regelmatig moeten aanspreken, wat de accuduur zeer ten goede komt. Ook helpt het erg om de telefoon snel te houden. Ik merk dat als de processor langzaam wordt, dit eerder te maken heeft met het aantal processen in de achtergrond. Zelfs een zwaardere app als google sky werkt, na een opstartperiode van een seconde of vijf, vlekkeloos.

Voor de rest voelt het toestel erg intu´tief aan, het is (voor een smartphone redelijk uniek) aanzetten en lopen. Opstarten uit de doos (inclusief exchange mail, wifi etc.) duurt nog geen 20 minuten Ook andere gebruikers die niet aan smartphones zijn gewend pakken de Wildfire snel op door duidelijke instructies en de overzichtelijke Sense interface. Het instellen van meerdere e-mailadressen en personaliseren van de Sense pagina's is heel erg eenvoudig, en het door de pagina's heen scrollen is een snelle en overzichtelijke methode om apps en widgets te zoeken en te gebruiken.

Wat nog een aardig optie is, is dat er meerdere profielen beschikbaar zijn waarop verschillende indelingen van Sense geplaatst kunnen worden. Je kan in je zakelijk profiel je zakelijke e-mail instellen en in je privÚ profiel je zakelijk e-mail laten voor wat het is en wat leukere games plaatsen. Het wisselt makkelijk en geeft wat rust tijdens vakanties en weekeindes. Daarnaast hoef je je ontspanningswidgets dan ook niet met al je collega's te delen. Hiermee dus ook een vituele scheiding van werk en privÚ.

Al met al biedt de Wildfire waarschijnlijk niet genoeg uitdaging voor echte tweakers maar is het een prima "my first smartphone". We zijn bezig met een selectieronde voor smartphones voor personeel en mede wegens haar gebruiksvriendelijkheid en prijs maakt de wildfire een goede kans, ondanks dat de telefoon niet voor de zakelijke gebruiker in de markt is gepositioneerd.
Ik ga deze telefoon ook kopen maar ik heb hem nog niet in bezit en ook geen ervaring mee, wel heb ik op internet gelezen dat je de accuduur aanzienlijk hoger kan krijgen als je de android app taskkiller gebruikt.
Misschien iets om te proberen.
Goede vraag. Ik vroeg me sterk af of de nauwkeurigheid op het toetsenbord geen issue zou zijn met mijn vingertoppen. Over zowel de nauwkeurigheid als de gevoeligheid bij het aanraken heb ik geen klachten: na het doorlopen van de instellingen bij het eerste gebruik van de telefoon komt het maar heel weinig voor dat een andere toets dan de bedoelde wordt geactiveerd. In die zin had ik vrijwel geen ervaring met dergelijke aanraakschermen. Wel met schermen waar je een stylus voor moet gebruiken (mijn oude Asus A636N PDA en oude Palm M500 en M505). Valt me dus erg mee.

Edit: vergeten reply-knop te gebruiken..

[Reactie gewijzigd door Klepmans op 10 augustus 2010 12:33]

Nou vraag ik me af: Wat vind je van het touchsreen? En dan vraag ik me vooral wat je ervaring is met het typen van berichten?
Aangezien je een telefoon gewend was met fysieke toetsen.
Ik kom van een HTC Touch Elfin en daar was het typen al vrij moeilijk omdatk alles met de nagels diende te doen.

De overstap van een fysiek naar een onscreen toetsenbord is even wennen maar na intensief gebruik ( veel smsen, ... ) geraak je daar wel vrij snel aan gewoon.

Je kan de Wildfire instellen naar eigen wensen door je typbewegingen te ijken. In mijn geval typt de foon heel vlot al maak ik hier en daar nog wel foutjes maar die heb je snel verbetert.

Ik ben zelf ook een gebruiker van de Wildfire en ben er heel content van. Zoals in het artikel wordt vermeld heb ook ik helemaal geen moeite met de lage resolutie, gewoonweg omdat ik niet beter gewoon ben.
Heb je toevallig al Android 2.2 geinstallerd, zo ja, wat zijn je ervaringen met de Wildfire en 2.2. Zijn de prestaties er een stuk op vooruit gegaan, of valt het allemaal wel mee?
Froyo (2.2) is helaas nog niet beschikbaar voor deze geweldige telefoon :O maar het schijnt dat deze toch in q3 beschikbaar wordt gesteld!
Goeie review,
maar er staan ook geen apps in de market die niet worden ondersteunt, die heeft google er al uitgefilterd.

Android 2.2: mijn wildfire is er een stuk sneller op geworden, alles gaat net wat soepeler. dat je dingen in kan spreken(als tekstinvoer) is wel grappig maar ik vind het weinig functioneel.
wel handig is de WiFi hotspot, ik gebruik het vaak als ergens geen WiFi beschikbaar is.
Iemand hier die gmail + contacts + calendar gebruikt. maw.: Synchroniseert dat lekker?
Ik gebruik Gmail (Google apps), contacts en calendar op de Wildfire en ik moet zeggen dat dat prima synchroniseert! Maar wat had je anders verwacht aangezien Android van Google is :)