Creative Zen MX 8GB Zwart Review

tomvonk 10 augustus 2010, 427 views

Creative Zen MX 8GB Zwart

Pluspunten

• Klein formaat
  • Lange batterijduur
  • Heldere menu's

Minpunten

• SD kaart is niet gewoon uitbreiding van het geheugen
  • Software werkt niet onder linux

Geluidskwaliteit Score: 4
Review ZEN MX 8GB

De aankoop
Voor de ZEN MX had ik een 'gewone' ZEN, deze was na een tijdje (en na een paar keer laten vallen :) behoorlijk dood... Dus zocht ik vervanging, want elke dag 8km op en neer naar school fietsen, daar heb ik muziek bij nodig. Mijn vorige ZEN was 2gb, toen ik 'm kocht dacht ik nog dat ik 'm nooit vol zou krijgen |:( . ondertussen heb ik meer dan 11gb leuke muziek.
Ik heb nog naar een klasse duurder gekeken, rond de iPod Touch en Archos 5 IT, maar dat is toch wel iets te duur. Mijn keuze viel uiteindelijk op deze MP3 speler omdat ik het OS van ZEN erg prettig vond, ik geen touchscreen e.d. nodig had en de prijs en degelijkheid zijn in orde.

In de doos
- Creative ZEN MX
- verschrikkelijk slechte oordopjes, kunnen meteen weg.
- micro USB kabeltje
- klein boekje
Er zit geen lichtnet adapter bij, die moet je los kopen a 20 euri :( .

Bouwkwaliteit & Afwerking
De bouwkwaliteit is goed, hij zit stevig in elkaar en wordt niet warm. De afwerking is prima. De materiaalkeuze had beter gekund, de achterkant voelt goedkoop aan en de voorkant is heel krasgevoelig. Ik raad je sterk aan om een hoesje of screenprotector erbij te kopen.

Ergonomie
De speler heeft het formaat van een PIN-pas en is ongeveer een centimeter dik. Hij ligt fijn in de hand, alle hoekjes en randje zijn afgerond. De aan/uit/lock sluif van de originele ZEN hebben ze weggehaald, dat moet je nu met de andere knopjes doen. Het design is niet bijzonder, maar zeker niet lelijk.

Menustructuur
De menustructuur is voor mij heel belangrijk, ik vind het verschrikkelijk dat ik me elke keer over het zelfde erger. De menu's zijn niet al te lang en je kan het homescherm makkelijk veranderen. Het lukt ook goed om dat ene liedje of album tussen alle anderen terug te vinden.

Features
Er zit een SD slot op, dat kan je alleen niet optimaal benutten. Het is namelijk niet zo dat als je er een 4gb kaart in stopt dat je dan 12gb hebt om muziek in op te slaan, je kan muziek alleen importeren vanaf het kaartje. Foto's kan je wel direct op het kaartje bekijken. Er zitten voor de rest weinig features op, wel zit er een DJ functie op. Met de DJ functie ontdek je meer van je muziek, hij heeft o.a. Album of the day, Highest rated, Most popular en Lowest rated. (waarom je de slechtste muziek zou willen draaien weet ik niet...) Bij al deze functies (behalve Album of the Day) maakt hij een lijst van 20 nummers. Er zit een FM ontvanger en een microfoon op.

Mobiliteit & Accuduur
De ZEN MX past goed in m'n broekzak, en hij lijkt zich aardig aan de 30 uur die Creative zegt te houden. Een voordeel van de fysieke knoppen is dat je in je zak een nummer kan doorspoelen of het volume regelen.

Display
Het beeldscherm is helder en goed leesbaar, wel merk je dat de helderheid grote invloed heeft op het energie verbruik.

Het geluid
De geluidskwalitieit is van normaal niveau, niet slecht ook niet uitzonderlijk goed. De equalizer beperkt zich tot de instelling Rock/Pop/etc.

De Computersoftware
Je kan het ZEN mediacenter downloaden, handiger is dat je de muziek via WindowsMediaPlayer er op kan zetten. Linux wordt niet ondersteund.

De ZEN MX is de perfecte MP3 speler voor iemand die alleen muziek wil luisteren, hij heeft heldere menu's een redelijk lange batterijduur en het compacte formaat. Als je meer wilt dan alleen muziek luisteren kan je beter doorzoeken naar bijv. een iPod Touch, ZEN x-fi of Archos 5.

Alle specs:
Capciteit: 8GB
Apparatuurklasse: Massaopslag (verwisselbaar station)
Afmetingen: 55 x 83,2 x 11,9 mm
Gewicht: 66 g
Uitbreidingssleuf: ondersteuning van SD/SDHC-geheugenkaart
Display: 2,5 inch TFT, 16,7 miljoen kleuren
Levensduur batterij: tot 30 uur* audio, tot 5 uur* video**
* De werkelijke levensduur van de batterij hangt af van het gebruik en de instellingen. Batterij heeft beperkt aantal oplaadcycli.
** Gecodeerd met meegeleverde software en vereist de juiste codec vooraf ge´nstalleerd op de pc.

Ondersteunde audioformaten: MP3, WMA(DRM9), Audible4
Ondersteunde videoformaten: .cmv (geconverteerd met meegeleverde software)
Ondersteund fotoformaat: JPEG (BMP,TIFF,GIF,PNG moeten met meegeleverde software worden geconverteerd)
FM-radio: ingebouwde FM-radio met 32 vooraf ingestelde stations
Spraakopnameformaat: IMA-ADPCM (.wav)
PIM: klok/alarm/kalender/taak/contacten
Type batterij: ingebouwde, oplaadbare Li-ion-batterij
Opladen: via pc-USB of ZEN USB Power Adapter (apart verkocht

• SONY MDR-110LP
  • Windows 7

Heb jij ook een Creative Zen MX 8GB Zwart?