Specificaties 3TB HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Seagate FreeAgent GoFlex Desk 3TB Zwart Review

loekf2 9 augustus 2010, laatste update op 9 augustus 2010, 1.265 views

Seagate FreeAgent GoFlex Desk 3TB Zwart

Pluspunten

• Kleine behuizing, prijs

Minpunten

• Sleep mode, power management, temperatuur, betrouwbaarheid.

Mobiliteit Score: 4
Ik heb het 2 TB model van deze Seagate GoFlex Desk "even" in huis gehad. Ik was op zoek naar een 2 TB harddisk met USB 3.0 interface en de keuze viel op deze. Standaard komt deze Seagate met USB 2.0 interface. Het leuke zit hem in dat GoFlex een modulair systeem is. Je kun extra interfaces (eSATA, USB 3.0, Firewire) bijkopen. Ik moest hem in Duitsland bestellen omdat hier in Nederland de verkrijgbaarheid slecht is.

De drive's behuizing is vrij klein voor een 3.5" SATA drive. De USB 3.0 interface kun je er eenvoudig aan de onderkant vastklikken nadat je de USB 2.0 interface verwijderd hebt. De drive komt met een kabel (1 m lang) en een losse adapter.

Mijn grootste klachten, want ik ben niet echt positief over dit Seagate product:

- Power management. De drive heeft geen aan/uit knop, dus wordt geacht aan en uit te schakelen naar gelang je PC of laptop aan/uit gaat. Western Digital MyBooks doen dit ook. De drive gaat aan als je je PC aan zet, maar zet je je PC uit, dan schakelt de drive zich toch weer aan na een korte tijd uit geweest te zijn. Je hoort zelfs de drive spinnen.

- Ook gerelateerd aan hier boven. De drive heeft een power saving functie. Wat betekent dat de drive na bv. 3 minuten (max. een uur) in een soort sleep mode gaat. Windows blijft de drive zien, maar bij file access zal het even duren voordat de drive weer aan is. Wat je in de praktijk ziet is dat drive compleet uit gaat, Windows zit de drive zelfs losgekoppeld worden (je hoort een beep). Echter na een korte periode hoor je het plug en play beepje weer en drive schakelt weer aan. Dit kan toch niet de bedoeling zijn. Wil je dit voorkomen dat moet je de sleep mode period op never zetten. Maar... dan hoor je de drive altijd aan staan (spinnen).

- Temperatuur. De drive wordt erg warm. Volgens de S.M.A.R.T. settings is de max. airflow 42 graden, maar ik heb temperaturen van boven de 60 graden gezien. Dit kan toch niet goed zijn voor de levensduur.

- Je moet software installeren om bepaalde settings aan te passen, met name de power management features. Dit wordt echter niet verteld. Staat ook nergens beschreven dat de standaard sleepmode timeout 15 minuten is. De optie "power settings" is ietwat verborgen.

Qua USB 3.0 snelheid niets te klagen en de snelheden komen overeen met de tests.

Wat ik niet begrijp is dat product gewoon in de handel te krijgen is. Op de Seagate forums zie je identieke klachten. Maakt ook niet uit of je Windows (7 in mijn geval), OSX of Linux gebruikt. Ik vind het geen oplossing om de drive er in en eruit te pluggen als je hem nodig hebt.

Ik heb deze drive weer terug gestuurd.

Heb jij ook een Seagate FreeAgent GoFlex Desk 3TB Zwart?

Is het nou zo dat hier een enkele 3TB schijf in zit? Omdat die nog niet los verkrijgbaar zijn vraag ik het even aan jou.
ja het is Seagate zijn 5 platter schijf, die eind dit jaar apart uitkomt.