Turris Omnia 2GB ram

Specificaties WiFi-ac • 5-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Turris Omnia 2GB ram Review

MainframeX 10 februari 2021, 370 views Product gekocht

Turris Omnia 2GB ram

Af fabriek is de software slecht, maar je kunt er OpenWRT op flashen. Daarmee is het een mooi alternatief voor bijv apu2, hoewel apu2 wel flink voordeliger is. In mijn uitgebreide review licht ik meer toe waarom ik factory firmware zo slecht vind.

Pluspunten

• Opensource hardware
  • Goede kwaliteit
  • Beste hardware platform om OpenWRT te draaien

Minpunten

• Slechte amateuristische software
  • Slechte ondersteuning

Beheerbaarheid Score: 1
WLAN-bereik Score: 4
Ik heb deze router kort gehad. De Foris en reForis interface zijn nogal beperkt. Het gros van de functionaliteit zit in het deel dat ze van OpenWRT geforked hebben (luci). Geadverteerde functies zoals honeypots en distributed firewall waren met geen mogelijkheid in Foris te installeren, dat werkte simpelweg niet. OpenVPN startte niet meer op na een reboot en moest via cli gestart worden. Kortom veel irritante en slordige bugs in de stable releases.

Dan zou je zeggen; geef het aan op de bugtracker want het is allemaal open source? Zo gezegd, zo gedaan. Men gaf in dat geval een upstream package de schuld, dus ik moest m'n beklag maar bij OpenWRT doen. Dit ging om 6rd en de onmogelijkheid om deze uit te schakelen (zij leveren dit in de turris omnia image aan). De package configureerd zichzelf automatisch en is zodanig ontworpen, OpenWRT levert deze package standaard niet. Dus als geen 6rd wilt hoef je deze package niet te installeren. Op de bugtracker van OpenWRT ving ik om die reden dus ook bot. Eenmaal terug bij Turris wordt er medegedeeld dat ze de package niet kunnen verwijderen omdat er mogelijk al gebruik gemaakt wordt door hun installed base. Het probleem wordt gewoon weer terug bij de gebruiker gelegd. Dan kan je de package toch zelf verwijderen? Dat wordt door het Turris project afgeraden en je hoeft je niet te melden voor ondersteuning wanneer je dat wel doet. Je zit dus gewoon vast aan de wrange keuzes die zij maken.

Ik had er eerlijk gezegd minder problemen mee gehad als de router iets voordeliger was en niet was aangeprijsd als professioneel security apparaat. Mijn ervaring is dat de software volkomen amateuristisch is opgezet en de ontwikkelaars gewoon ronduit onbehulpzaam. Ik heb het apparaat dan ook geretourneerd.

Ten tijde dat ik hem terugstuurde kon je er geen OpenWRT op flashen. Dat kan inmiddels wel en daarmee is het zo'n beetje het allersnelste niet-x86 embedded platform dat er is. Dat is voor mij een reden om de router alsnog een voldoende te geven, want met de hardware is echt niets mis.

Heb jij ook een Turris Omnia 2GB ram?

Heb m al 4 jaar, ( 2 x ) en draai gewoon hun os. Inclusief de honeypots, openvpn, adblock, netdata, etc. Je kan dat in reforis gewoon aanvinken, en dan moet je in Luci soms even controleren of de boel inderdaad draait.
Reforis is ook meer een soort simpele schil voor de basics, maar eigenlijk doe je alles in Luci.
bv OpenVPN kun je wel in Reforis installen, maar het finetunen doe je in Luci. Voordeel is dat je daar ook alles kan instellen ( en dus ook verprutsen ) . En die draait hier 24/7, ook na een reboot.

Het is een zeer klein bedrijf, met weinig mensen die er mee bezig zijn, dus heel veel moet je zelf uitvinden en soms oplossen. Hun Community is daarentegen wel actief, en zeer behulpzaam, zelfs voor een nOOb. het is ook van origine een kickstart project.
En er zit gewoon geen 300 m/v dag in dag uit te proggen, en een service desk hebben ze al helemaal niet :)

Prima ding, en beste router die ik ooit gehad heb eigenlijk. En zeer snel met security fixes.

[Reactie gewijzigd door DIKKEHENK op 19 februari 2021 16:06]