Logitech MX Anywhere 3 Zwart

€ 57,84
Specificaties Bluetooth muis en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Anywhere 3 Zwart Review

michael66 10 februari 2021, laatste update op 15 februari 2021, 670 views Product gekocht

Logitech MX Anywhere 3 Zwart

Als echte MX Anywhere-fan moet ik deze versie 3 helaas afraden. Hij functioneert op minder oppervlakken en heeft minder functies dan zijn voorgangers en de linkerknop is veeeeeeel te gevoelig. Daardoor vind ik het gebruiksgemak veel minder dan van de vorige versies, de 2 en 2S.

Pluspunten

• Prima middelgroot formaat
  • Stevig gebouwd, kan tegen een stootje/vallen
  • Snel op te laden
  • Opladen met USB-C
  • Goede software, veel instellingen
  • USB en BT

Minpunten

• Klik linker muisknop veel te gevoelig
  • Mist links/rechts klikken op scrollwiel
  • Werkt minder goed op een aantal oppervlakken dan voorganger

Na de eerste MX Anywhere en de 2 en 2S te hebben gehad waren mijn verwachtingen van de "volledig opnieuw ontworpen" versie 3 best wel hoog. Ten onrechte.

In de basis is het wel een goede muis. Het formaat is middelgroot en zowel ik met mijn zeer grote handen als mijn partner met kleine handjes kunnen er goed mee overweg. De bouwkwaliteit is zeer goed; de muis blijft gewoon zijn werk doen na een aantal keren vallen vanaf mijn buro. De software van Logitech laat je de knoppen instellen per app of programma, of voor alles tegelijk, wat heel handig kan zijn. De muis maakt contact met je pc via bluetooth of meegeleverde zeer kleine USB-dinges. Je kunt de muis ook vloeiend voor meer apparaten tegelijk gebruiken, maar daar heb ik zelf geen behoefte aan.

In veel opzichten valt deze muis me in het gebruik erg tegen. Allereerst de linker muisknop, die al klikt als je er naar kijkt (bij wijze van). Je kunt je vinger er niet op of in de buurt van houden zonder te klikken. Vervolgens heeft deze muis niet meer de functionaliteit om het muiswiel links en rechts te klikken. Ik muis zowel links als rechts en door op de vorige versies die functie in te stellen voor "terug en verder" kon ik makkelijk met beide handen door websites bladeren. Nu moet ik de erg stroeve knoppen aan de linkerkant daarvoor gebruiken, wat minder prettig werkt voor mij.
Het scrollwiel met automatische omschakeling naar klikloos scrollen als je sneller scrollt vind ik geen verbetering. Op de eerdere versies kon je gemakkelijk schakelen tussen de twee opties door op het scrollwiel te drukken. Ook van het zwaardere scrollwiel in de 3 merk ik geen verbetering t.o.v. de 2 of 2S.
Ten slotte de darkfield laser: ik heb gemerkt dat deze nieuwe MX Anywhere 3 op meer ondergronden problemen heeft dan zijn voorgangers. Vooral op ruwe (stof) ondergrond of iets wat enigszins glimt hapert hij regelmatig. Hij maakt daarmee de term "Anywhere" wat mij betreft zeker niet waar.

Na een aantal weken gebruik heb ik de 3 aan de kant gelegd en heb de 2S weer in gebruik genomen. Ik kan er niet aan wennen.

Heb jij ook een Logitech MX Anywhere 3 Zwart?

Begrijp ik het goed dat je geen functie meer kunt toewijzen aan het naar links of rechts kantelen van het muiswiel? Dat zou wel heel jammer zijn. Ik gebruik dat met m'n MX Anywhere 2 in de browser voor back/forward en in andere programma's voor horizontaal scrollen.
Als dat niet meer kan ga ik toch twijfelen of een 2S misschien een betere vervanger is dan een 3.
In verband met defecten aan mijn 2S verdiept in de 3. Het scrollwiel daarvan kan fysiek niet meer naar links/rechts 'kantelen'. Door de 'forward'-knop (bij de duim) ingedrukt te houden en dan aan het scrollwiel te draaien, scroll je horizontaal. Of/hoe dan voorkomen wordt dat je bij het indrukken van de 'forward'-knop ook de 'forward'-functie gebruikt, weet ik niet.
@michael66
Ik gebruik de 3 nu toch ook al een dik jaar en ik denk echt dat jij hier een slecht exemplaar hebt want ik ervaar niet de grote minpunten die jij ervaart. Het probleem dat jij hebt met de linkermuisknop: ik heb écht geen idee waarover je het hebt want bij mij voelt daar niks mis mee. (en ik heb vele jaren lang de v1 gebruikt dus ik kan het ook daarmee vergelijken).

Idem voor oppervlaktes waarop de muis werkt, ik ga hier niet beweren dat ik àlles getest heb, alleen alles in m'n eigen usecases en nét zoals vroeger met m'n MX Anywhere (v1) slikt ie alles wat ik naar 'm gooi: egaal zwarte muismat, oppervlakten met strepen en motieven, m'n houten tafelblad met houtmotief, glazen tafel... doet het allemaal even perfect als de eerste versie i.m.o.

En ondanks dat ik de eerste versie nog steeds één van de beste muizen vind dat ik ooit gebruikte, geef ik zelfs de voorkeur aan de 3, dit is nu al een jaar m'n go-to voor àlles, simpelweg omwille van de BT-functionaliteit, wat de eerste versie niet had: de MX Anywhere 3 switcht naadloos en zonder delay van m'n android-tablet naar m'n werklaptop naar m'n persoonlijke laptop met een simpele druk op het knopje... Dit soort gebruik hangt af van persoon tot persoon, sommigen hebben dit gewoon niet nodig, ik daarentegen vind dit on-ge-loof-lijk handig omdat ik dagelijks meerdere toestellen tegelijk bedien tijdens de werkuren en het pure gemak om maar één muis nodig te hebben -en te moeten meepakken- is voor mij essentieel, zéker gekoppeld aan de batterijduur dat het ding heeft ondanks de BT-functionaliteit.
...en de wifi-dongle heb ik in m'n Chromecast met Google-tv gestoken middels een hub en dat werkt eveneens perfect, deze mogelijkheden zijn -voor mij- het grote pluspunt van deze muis.

Heel eerlijk: het enige minpunt waarin ik je kan volgen is het ontbreken van de mogelijkheid om met het scrollwieltje links of rechts te klikken... maar je kan dezelfde functionaliteit hebben mits gebruik van de zijknopjes om bvb. horizontaal te scrollen, toegegeven: het is een extra stapje dat niet nodig is als het scrollwieltje zelf zou kantelen.

Maar: het volledig aluminium scrollwieltje is dan weer kwalitatief beter dan de vorige versies -en beter aanpasbaar in software qua gevoeligheid en weerstand + het is veel slijtvaster omdat de weestand magnetisch is, ik weet niet of dat in de 2 en 2s ook al het geval was maar in de 1 was dat een mechanische weerstand en dat geeft onvermijdelijk slijtage na een tijd.

[Reactie gewijzigd door YourMom op 10 september 2021 10:41]