Specificaties Rad. HD5770 (875MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R5770 Hawk Review

thomskipsp 14 oktober 2010, 5.849 views

MSI R5770 Hawk

Pluspunten

• Geluidsproductie!
  • Overclockbaarheid
  • De looks:)
  • EyeFinity

Minpunten

• Nog geen gevonden.

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Ik heb deze kaart gekocht ter vervanging van mij HD 4650 AGP. Ik heb deze besteld, en de volgende dag was hij in huis. Meteen open maken en inbouwen. Allereerst de looks, dat ding ziet er gewoonweg gruwelijk uit! Dikke +1 voor dat, want het is gelukkig ook nog functioneel;)

What's in the box?

Allereerst de kaart. Das logisch. Er is ook een DVI--->VGA adapter meegelevert, welke ikzelf in gebruik heb. Ook is er een kabeltje meegeleverd voor de voeding, een 2 maal 4pins molex naar 6 pins PCI-e kabel. Daarnaast(handig voor de diehard overclockers onder ons) zijn er 2 kabeltjes meegelevert, die je aan kan sluiten op de graka, waarmee je het voltage van de GPU en het geheugen uit kan lezen. Ikzelf heb dat niet gestest, ben ik eerlijk gezegt ook niet van plan.
Ook zijn er drivers meegelevert, en natuurlijk allerlei tools, zoals MSI Afterburner, en MSI LiveUpdate 4. Dit is natuurlijk handig.

Installatie
Is voor de meeste onder ons niet moeilijk, ben ook dit keer niet tegen enige moeilijkheden aangelopen.

First Boot

Het eerste booten is simpelweg de powerknop indrukken, heeel even hoor je de fans naar 100% schieten, maar daarna gaan ze weer naar idle. Ik ben verbaast over de geluidsproductie, mijn andere case-fans komen er eigenlijk bovenuit:O. Drivers geinstalleerd, opnieuw booten, en gamen maar:).

Prestaties

I'm really amazed. Hij heeft erg veel power in zich. Ik heb dan weliswaar geen HD-scherm(ik draai op 1366*768..) maar hij presteert echt super. Ik heb allereerst COD 4 en COD 6 geprobeert, alle instellingen op high, en bij COD 4 AA op 4*, daar draait ie op +-70 FPS. Bij COD6 Heb ik de AA op 2* staan, draait op +-50 FPS.

Ik heb ook 3DMark06 gedraait.
SM2.0: 5570
HDR/SM3.0: 6674

Dat zijn volgens mij wel aardige scores.

Overclockbaarheid

Wat natuurlijk enigzins centraal staat bij deze kaart is zijn overclockbaarheid. MSI Afterburer is hier een goed programma voor, die ook meegeleverd word. Ik heb tot nu toe niet erg mijn best gedaan, maar ik denk wel dat ik heb naar de 1 GHZ kan brengen. Ik heb wel lagere clocks geprobeert, nl. 925/1300. Dat ging supermakkelijk, en je kunt het voltage ook meteen omhoog gooien.

Drivers en Comptabiliteit

Qua Comptabiliteit heb ik nog geen problemen ondervonden, maar met de drivers wel. Ik heb met de versie(s) 10.4, 10.5, 10.7 en 10.8 issues gehad met Battlefield Bad Company 2. Daarbij moet je denken aan verslechterde performance, langer laden, en het ergste, Crash to Desktop's. Dat laatste is waarom ik het een wat lagere rating heb gegeven. Het gebeurde random, dus ik zag het niet aankomen. Gelukkig is dit probleem opgelost bij versie 10.9.

Nawoord
Al met al, een supermooi kaartje, voor een redelijke prijs die zich makkelijk laat overclocken. Voor degene die twijfelen, ik denk dat dit 1 van de betere uit zijn klasse is.

(Dit is trouwens een van mij eerste reviews, comments zijn welkom:))

Heb jij ook een MSI R5770 Hawk?

ik heb deze kaart ook, ben van plan om een 2e te kopen in crossfire. alleen jammer dat er geen bridge bij zit :(
goed dat je het zegt het leek mij ook een vette kaart voor een CF maar lastig als er geen bridge bij zit heb dit gelezen in meerdere artikelen en reviews geen idee waarom eigenlijk niet maar vindt het nogal een tegen valler dat ze die er niet gewoon bij doen.
Die bridge is best lastig te krijgen zo los.
Een voordeel heeft het dat de meeste moederborden ze ook mee leveren.

een hawk CF lijkt me wel bruut en lekker stil veel OC ruimte ook nog.

verder vond ik het een erg handige review alles was duidelijk en is goed beschreven.

[Reactie gewijzigd door Mietex op 17 augustus 2010 22:53]

de scaling van 1 naar 2 5770's is ruim 80% in sommige games zelfs bijna 95% dus het is een goed alternatief als je de slots er voor hebt, ik daarin tegen ben voor een 5850 gegaan die nagenoeg zelf ook al bijna dubbel zo beter is als een enkele 5770 als je de 5850 overclocked dat is :P
1366*768 is wel HD hoor :P
Hij is erg stil, hij komt onder volle belasting niet over mijn case-fan uit. Hij wordt ook simpelweg niet warmer dan 60-70 graden. Tis een erg koele kaart:)
@Mietex , op azerty & alternate hebben ze gewoon crossfire bridges hoor :)

is dan wel van club 3d, maar dat maakt helemaal niks uit.

[Reactie gewijzigd door Bart_GR op 14 oktober 2010 16:28]

Hij trekt nooit meer dan 400 Watt heb ik het idee, ik heb nog nooit voeding-problemen gehad. Ik heb overigens ook al mijn CPU gekietelt, van 2.8GHz naar 3.5GHz. Ik ga nog proberen om de 4 aan te tikken,
nee toch:p dan wordt het toch 1366*768P of I?
720P wordt eigenlijk altijd gezien als 1366x768 (I don't know why), terwijl volgens mij 1280x720 al 720P is.
Anyway: Het is dus een HD-ready scherm :)

Leuke review btw, mooi kaartje. Vind het alleen jammer dat het dan op zo'n klein scherm gebruikt wordt (A)
Vind je het gek dat de kaart eruit knalt. Probeer eens een geschikte voeding, want een 430W is te weinig. Zelf AMD adviseert al 450W en dat is voor de gewone 5770:
Onzin, ik verwacht dat dat systeem zo'n 250 watt slurpt.
Mijn systeem draait 460 SLI en i5 @ 3.8, dat neemt nog niet eens 450 watt aan het stopcontact.
Eens met hem, mijn i7 860 (@3.5) en 5850 (gn OC) komen zelden boven de 360 watt uit. Dan heb ik met de 80% regel nog voldoende aan een 450 voeding.
Leuke, handige review, en als ik het goed lees is hij erg stil? :)
Hee,

Drivers & compatibiliteit heb je het laagste beoordeeld. Kun je dit misschien ook even uitleggen in de review? :)

[Reactie gewijzigd door Tidob op 10 oktober 2010 14:43]

Zelfde vraag als Tidob, waarom de lage score? Zijn het de drivers of de comp.?