Crucial P5 (retail) 500GB

€ 98,12
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 3.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Crucial P5 (retail) 500GB Review

HardstyleVibes 2 februari 2021, laatste update op 2 februari 2021, 360 views Product gekocht

Crucial P5 (retail) 500GB

Uitstekend werkend SSD's, talloze functies in Crucial Storage Executive. Eindelijk een DRAM cache in deze P5. Systemen voelen sneller aan in vergelijking met een Samsung of Kingston. Maar dit is vooral een persoonlijke ervaring.

Pluspunten

• DRAM Cache
  • Goede support vanuit Crucial
  • Prijs/Kwaliteit verhouding
  • Tempratuur van de schijf dik in orde

Minpunten

• Overprovision handmatig toepassen via schijfbeheer omdat overprovision gebugged is

Crucial maakt mij al voor 5 jaar blij met zijn SSD's en het was daarom ook een no-brainer dat ik Crucial SSD's zal kiezen voor mijn nieuwe rig. In eerste instantie begon ik met een P1 schijf, maar even later bracht Crucial de P5 uit met eindelijk een DRAM cache. Er is veel discussie of een DRAM cache nou echt een groot verschil maakt en daarom heb ik het zelf aan Crucial gevraagd. Een eerlijk antwoord van Benny:

Er kwam uit dat DRAM caches pas nuttig worden bij zware workloads, waar veel schrijfacties plaats vinden. Bij vele of zware schrijfacties tegelijkertijd ligt een zwakte voor SSD's, lezen is het probleem niet. Vooral (zware) photoshoppers en video editors profiteren dus van een DRAM cache. Games doen voornamelijk leesacties en hebben dus totaal geen baat, Waar zal je het wel merken? Grote updates van je besturingssysteem of games, het schrijven van de SSD raakt veel minder snel uitgeput.

De schijf presteert voor mij uitstekend, de tempraturen zijn meer dan goed binnen de lijntjes. Prijs; de verschillen met een Samsung zijn niet groot. Hoe de wear zich over de jaren zal gedragen kan ik nog niets over zeggen.

Heb jij ook een Crucial P5 (retail) 500GB?