Silicondust HDHomeRun (EU/AU/NZ) Review

bladebla 6 augustus 2010, laatste update op 18 november 2012, 11.010 views

Silicondust HDHomeRun (EU/AU/NZ)

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Twee DVB-C tuners over ethernet
  • Overal te plaatsen
  • Doet wat het moet doen

Minpunten

• CI slot zou leuk zijn geweest
  • Wat duurder dan twee losse DVB-C kaarten

Features Score: 4
Driverkwaliteit Score: 3
Laatst rolde ik bij toeval tegen het bestaan van de HDHomeRun aan in het ‘Digitale kabel TV op de PC’ topic. Onbekend met de productnaam kwam ik al zoekend achter oplossing die de mooie stukje hardware biedt. Omdat ik er relatief weinig over kan vinden doe ik hierin een bijdrage.

DVB-C op PC situatie

Sinds enkele maanden ben ik wat aan het testen met MediaPortal, een Mystique CaBiX-C2 DVB-C kaart, een Smargo USB cardreader en een SmartWi. Dat valt me niet tegen. Hoewel Windows Media Center in het verleden probleemloos heeft gefunctioneerd en serieus is gebruikt, vind ik het concept van een centrale tv-server een groot voordeel van MediaPortal. Met 1.1.0 final begint het ook goed bruikbaar te worden. Met de inmiddels bekende uitleg van The Zep Man heb ik dat goed kunnen opzetten. Met het ontvangst en daarmee de werking van de SmartWi heb ik wat dat betreft nog het meest te stellen.

De server waar MediaPortal op draait zou ik graag in de meterkast zetten en daarbij is een mATX board heel praktisch. Het aantal tuners wil ik ook gaan uitbreiden. Echter kan ik de benodigde PCI sloten dan wel vergeten bij een mATX form factor. Uiteraard zijn er USB oplossingen maar de HDHomeRun biedt een heel interessant alternatief met een ethernet aansluiting! :Y)

Deze DVB-C en DVB-T ontvanger biedt met twee separate tuners de mogelijkheid om tv uitzendingen te streamen over je lokale netwerk. Het eindpunt kan VLC Player of Windows Media Player zijn, maar ook een uitgebreider eindstation middels MediaPortal of Windows Media Center.

Bestellen

Maar wat is de prijs van deze oplossing? Het kostte me wat tijd om duidelijk te krijgen dat deze Europese editie door de fabrikant SiliconDust, enkel verkocht wordt via HDHomeRun.net, de website die klaarblijkelijk voor de Europese distributie zorgt.

Voor de prijs van EUR167,50 heb ik de gok genomen om te kijken of ik hiermee mijn tuners kan uitbreiden om meer paralelle opnames te kunnen maken.
De bevestigingsmail komt van Texim Europe welke de zending zo snel als praktisch mogelijk met de pakketpost heeft verstuurd vanuit Haaksbergen.

Inhoud product

Het pakket is netjes verstuurd maar de heeft op de voorraadplank of tijdens transport wel een duw gehad. Maar dat is enkel de verpakking.

Het product is gesealed en de uiteindelijke doos zit strak in zijn kartonnen omhulsel.

In de doos tref ik aan:
  • HDHomeRun
  • Adapter
  • 2 coax kabels
  • netwerk kabel
  • 'quick start guide' op een kaartje
  • CD
Het kastje zelf vind ik, nu ik hem in de handen heb, door het gebruikte plastic en de afwerking wat goedkoop ogen. Maar wat doet het er toe, hij komt toch in de meterkast te hangen. Achterop treffen we twee aansluitingen voor coax, netwerk (100Mbit) en de spanning middels een 5V / 0.18A adapter.

Wat mij opvalt is dat twee male-male coax kabels erg dik zijn. Ze komen kwalitatief goed over. Zowel op deze kabels als de netwerk kabel heeft SiliconDust zijn naam afgedrukt. Er is dus aandacht aan besteed en niet een standaard setje kabels bij ingepakt.

Aansluiten!

Aan de slag dan maar en richting meterkast. Eerst de slaapkamer maar even ontdoen van kabel signaal want we hebben te kort. Binnenkort maar eens kijken naar een centrale Hirschmann antenne installatie. Met wat rek, strek en zweet een tijdelijke oplossing gemaakt. Een groen ledje brand voorop het apparaat. Op naar de pc. De CD heb ik nooit nodig en ook nu is verse software van de support site zo gedownload.

De installatie verloopt soepel. Bij het afronden kan meteen gestart worden met het detecteren en configureren van de hardware. Die hardware wordt automatisch gevonden. Dat het apparaat automatisch een ip heeft verkregen via DHCP gaat ongemerkt voorbij. Op dit moment van schrijven heb ik ook nog geen optie ontdekt voor het instellen van een vast IP adres.

Geheel automagisch wordt er direct begonnen met een firmware upgrade. Als die gereed is kan ik een land en postcode kiezen. Ik klik op ~[Next] en geef aan wat voor type tuner ik wil gebruiken. Tweemaal ‘Digital Cable’ alstublieft. Modulation type nog even instellen (a8qam64-6875) en tenslotte de zenders afscannen.

Met het afsluiten van deze installatie zie ik geen nieuwe apparaten in de ‘device manager’. Het is dan wel een netwerk oplossing, maar ik had een virtuele driver verwacht die hier zichtbaar zou zijn. Na een herstart van de MediaPortal TV-service staan de apparaten in de lijst. Weer de zenders afscannen, maar nu voor MediaPortal zelf. Enkel nog even de tuner prioriteiten goed zetten want MediaPortal mag de HDHomeRun nu als eerste inzetten. Er branden ondertussen op het apparaat ook twee ledjes extra voor twee actieve tuners.

En proberen maar!

Toen werd het eigenlijk duidelijk dat de installatie enkel heel saai is in een positieve zin. Want met het starten van een MediaPortal client kon ik direct Nederland 1 in HD kijken op een andere computer. Nederland 1 in HD is een van de kanalen welke niet van encryptie is voorzien bij Ziggo. Bij het overschakelen naar RTL 4 zit ik lang te wachten totdat MediaPortal terugvalt op mijn Mystique DVB-C kaart die prima met NewCS communiceert en met de Smargo in de deëncryptie voorziet.
Maar naar het doorlopen van de 'ZepMan-procedure' voor de HDHomeRun blijkt dat deze opzet ook prima werkt met de HDHomeRun! 8-) De beeldkwaliteit is prima en niet anders dan de weergave van de Mystique.

Dit was een vlotte installatie met een product wat direct doet wat het moet doen. Wat kan ik daar nu nog over zeggen? Enkel prima! Wil ik dan toch wat zeuren dan zou een ingebouwd CI slot praktisch zijn. Echter ben ik al voorzien in een Smargo oplossing. Misschien kan er nog wat aan de prijs gedaan worden?

Tenslotte

Ik heb een TV weergave bekeken in VLC player. Ik heb hier verder weinig mee gedaan en verwacht dat je enkel niet geëncrypte kanalen kan bekijken met deze player.
Ik heb geen ervaringen met de DVB-T mogelijkheden van dit apparaat.

-----
Updates

Update 2012-11-08: De HDHomerRun werkte al een tijdje niet meer. Ik heb veel gezocht en geprobeerd voor het probleem dat hij geen kanalen meer kon vinden. Ik had al een tijdje de adapter op het oog als veroorzaker maar geen 5V model op voorraad. Gisteren een universele adapter gekocht en opgelost! Hm, jammer van de tijd, de kosten van een nieuwe en de kwaliteit van de meegeleverde adapter.

@ Texim Europe / SiliconDust, ik wil het nieuwe model graag reviewen! :Y)

Heb jij ook een Silicondust HDHomeRun (EU/AU/NZ)?

Top review kerel!!

Heb het apparaat zelf ook en ben bezig een 2e aan te schaffen. Het scannen van de zenders in het hdhomerun programma is trouwens niet nodig. Je hoeft alleen maar de juiste modulatie in te stellen en dan scannen met je favoriete programma :)
Oh ja en wat betreft het ci slot: voor een tweaker is het juist fijn dat ie er niet is. Cam module kost aardig wat en met de zepman methode ben je een stuk goedkoper uit. Al helemaal als je meerdere tuners zou hebben. Lekker sharen die ene smartcard!!!
Met 4 tuners moet je toch aardig voorzien zijn. Twee opnames tegelijk en nog op twee plekken live kijken. Of heb je aardig wat gebruikers?

Wat de cam module betreft heb je wel gelijk. Als je goed zoekt heb je een smargo voor een mooie prijs en één enkele nodig. Ik zag het als een toevoeging op een totaaloplossing.

Wacht eens even, volgens mij ben ik door jouw reactie in het DVB-C topic met de HDHomeRun in contact gekomen :P
Dat zou goed kunnen :) Heb inmiddels met 2e kastje in de meterkast geplaats. Moest wel het netwerk naar 1000mbit opschroeven. 30 mbit per kanaal maal 4 is net wat teveel. Ik heb maar 1 client op de slaapkamer staan. Xbox360. Maar het kwam met 2 tuners al te vaak voor dat we iets niet konden opnemen omdat de vrouw ook nog live tv wou kijken. Nu hebben we tuners genoeg. Tevens kan Media Center niet meer tuners aan. Maar mocht dat in de toekomst veranderen dan is een eventuele 3e er zo bij geprikt. Mocht je zelf ook een keer een 2e willen dat moet je gewoon goed makrtplaats en de duitse ebay in de gaten houden. Heb mijn eerste voor 75 euro en de 2e voor 100 euro inc. verzendkosten op marktplaats gevonden.
Dat scheelt aardig in prijs. Ik herinner me dat ik voor aanschaf nog wel die kanalen heb bekeken maar dat er enkel edities voor de VS aangeboden werden. Goed om te weten dat ze wel te vinden zijn.
Wist je dat er (o.a.) naar jouw review gelinkt wordt vanaf de review sectie van hun site?

Ik heb zelf 2 TV kaarten in een HTPC zitten, maar ik ben erg geïnteresseerd in dit product! Mocht ik ooit iemand advies geven, of zelf nog een DVB-C tuner nodig heb, zal ik waarschijnlijk voor deze optie gaan!
Hé, nee, dat wist ik niet. Leuk. Bedankt voor het attenderen :)
Leuke review!!

Inspiratie gekregen om ook een dergelijke pc als jou te maken.
Mooi ook dat home controle verhaal .. Je kast review is ook al netjes.

Als je tips of uitleg wilt geven over wat jij precies hebt staan, ben ik wel benieuwd!

Gr.,

Stijn
Dank. Mail of PM me gerust met wat je zou willen weten.
Verhelderende review over een apparaat welke *mogelijk* aan mijn eisen zal kunnen voldoen. Ik ben relatief nieuw in het 'streamings-gebeuren' en heb twee vragen waarop ik het antwoord ook na flink wat zoeken niet heb kunnen vinden:
- kan deze alleen HD signaal streamen, of ook SD?
- Zou dit in principe ook gebruikt kunnen worden om via WiFi een TV te kunnen voorzien van signaal? --> Scheelt weer een (coax) kabel trekken... Of gaat dat niet lukken ivm ontbreken specifieke software op TV?

Mogelijk dat een gebruiker wat feedback kan geven.

Thanks,
B
- SD is ook mogelijk
- Er zijn TV's die mediastreams kunnen weergeven. Maar dan kun je nog geen kanalen kiezen.

Je kan ook een pc, voorzien van netwerk aansluiting, inrichten met MediaPortal. Deze fungeert als server. En vervolgens een ander pctje aansluiten op je TV. Hier staat dan het client gedeelte op van MediaPortal. Ik zou wel wat onderzoek doen naar ervaringen met 'live tv' over WiFi.
Lijkt mij een zeer interessant apparaat. Echter, 1 ding is mij onduidelijk. "Dual" slaat dat er op dat je 2 programma's tegelijkertijd kunt opnemen/bekijken of dat er en een DVB-C en een DVB-T tuner in zit?
Beide: je geeft onafhankelijk per tuner aan of dit DVB-C of DVB-T mag zijn en kunnen ieder een kanaal afhandelen.
Ik heb de "sprong in het diepe gewaagd" en de nieuwe besteld (zie www.hdhomerun.net) voor circa 100 euro. Compact kastje en doet zijn werk prima. Als signaal heb ik DVB-C via (ongecodeerd) Glasvezel en het werkt perfect op mijn iMac.

Probeer 2 tegelijkertijd werkend te krijgen maar dit stuit op problemen met de software van EyeTV. Maar verder een aanrader.