Specificaties 17,3" (1600x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCEC1M1E/WI Review

buzzert_nl 6 augustus 2010, 2.128 views

Sony Vaio VPCEC1M1E/WI

Pluspunten

• Design
  • Snel
  • Gevoel van ''Luxe''

Minpunten

• Geen accessoires bijgeleverd
  • Touchpad scroll

Sony Vaio VPCEC1M1E review na 2 weken gebruik.

De verpakking.
De doos bevat wat boekjes, een accu, een netstroomadapter en natuurlijk de laptop. Niks bijzonders dus. Ik had gehoopt dat er (net zoals bij mijn Acer aspire one) een sleeve / hoesje bij zou zitten tegen beschadigingen, maar die is alleen als ‘’oppositional accessoire’’ verkrijgbaar. Dat maakt de aanschaf van een laptoptas vrij noodzakelijk als je heb ook mee wilt nemen.

Het design en de eerste indruk.
Deze Vaio is een design laptop met een hoog gadget gehalte. Hij lijkt sprekend op een macbook door de witte kleur. De toetsen staan ver uit elkaar, dit is even wennen maar typt een stuk fijner en sneller, ook ontbreekt een numeriek toetsenbord niet. Het touchpad ondersteund multitouch en de rechter en onder rand zijn voor het scrollen. Dit vond ik persoonlijk een nadeel want nu scroll ik vaak ongewenst end word je eigenlijk gedwongen om de linkerbovenhoek te gebruiken. Een externe muis is dus aan te raden. De laptop voelt degelijk aan en weegt ongeveer 3 kilo. Ondanks de witte kleur word hij niet snel vies en is makkelijk schoon te maken.

De installatie.
Nadat ik hem heb aangezet en de standaard installatie procedure heb doorlopen krijg ik een windows 7 Home premium voorgeschoteld met een hoop ‘’oem rotzooi’’ er waren maarliefst al meer dan 70 applicaties ge´nstalleerd. Tijd dus om er een Windows 7 ultimate dvd in te doen en deze te instaleren. Na deze installatie en een keer Windows update gedraaid te hebben zijn bijna alle drivers ge´nstalleerd. Onder andere de driver van de NIC moet wel apart van de Sony site worden gedownload. http://support.vaio.sony....px?l=nl_NL&m=VPCEC1M1E_WI

Beeld en geluid kwaliteit.
Het scherm is erg helder en geeft veel licht dit maakt het erg duidelijk. Wel had ik liever een scherm gezien met full hd resolutie maar dat is een kwestie van smaak. Het scherm glanst, daardoor is hij als spiegel te gebruiken als hij uit staat. Maar dit is verder niet storend als hij aan staat. De geluidskwaliteit is goed genoeg om een film te kijken maar een muziekliefhebber ga je er niet blij mee maken. Precies dus wat je van een laptop verwacht.

Aansluit mogelijkheden.
De laptop heeft 4 usb, 1HDMI, 1 VGA en een E-sata aansluiting. Natuurlijk ook de standaard 3,5mm geluid portjes en cardreader. Ook een gigabit NIC, Wireless-n en dvd brander zijn van de partij. Ik had hier ook graag bluetooth bij gezien maar dat is op te lossen met een usb adaptertje.

Snelheid.
Ik ben een dikke quadcore game pc met ssd gewent maar deze voelt niet veel langzamer aan. Alle programma’s draaien vloeiend en hij boot snel. De 5400toeren hdd is opvallend snel. Ondanks de budget videokaart kan er ook nog behoorlijk op gegamed worden. Games als World of Warcraft en de Sims 3 draaien goed. De accu houd het, afhankelijk van het gebruik tussen de 1,5 en 3 uur uit. Dit is niet erg lang maar voor mij lang genoeg. Het is mogelijk een dvd film te kijken op de accu (bij de aftiteling kreeg ik de melding dat de accu bijna leeg was). Je betaalt bij deze laptop natuurlijk meer omdat hij er mooi uit ziet, ga je voor een goedkoper merk kan je waarschijnlijk voor dezelfde prijs een core i5 en een betere videokaart krijgen. De keuze is aan jou.

Conclusie.
Het is een goede, degelijke laptop die ik bijna iedereen kan aanraden. Als je gaat voor een laptop die er mooi uit ziet en goed werkt is dit een prima ding. Wil je hele goede prestaties voor je geld kan je beter een acer ofzo kopen.

• Targus Laptoptas
  • Targus muis
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Sony Vaio VPCEC1M1E/WI?

Ik vond de laptop rete traag, dus ik heb de HDD vervangen voor een OCZ Vertex 2 120 GB.
En nu is ie superrrrrr snel. Paar seconden en Win7 staat voor je klaar inclusief de progjes die automatisch mee starten (antivirus e.d.) ook een voordeel is dat de acuu c.a. 45 minuten langer mee gaat!!

Helaas met het spel battelfield badcompany 2 een BSOD in single mode. Ben nog aan het uitzoeken waar het aan ligt. Het werkgeheugen is goed misschien is de videokaart-driver niet helemaal lekker. Misschien moet ik een oude Catalyst installeren..

Er zat nog een ongeinstaleerd apparaat om mijn PCI-bus. PCI-simply-controller o.i.d.
Deze heb ik ge´nstaleerd. Door eerst bij apparaat beheer onder eigenschappen/details de DEV code te gebruiken om online te bepalen wat voor apparaat het nou eigenlijk was en een driver te vinden. Toe ff 1 minuten gespeeld en geen probleem meer gevonden.

Het enige wat ik nog niet heb ge´nstaleerd is "Base .. nogiets" volgens mij de memorycard reader driver. De driver in de oorspronkelijke map op de Sony HD is hiervoor niet te gebruiken.

...word vervolgd...

wat voor apparaat bedoel je trouwens met NIC?
Quote "Onder andere de driver van de NIC"

[Reactie gewijzigd door BUR op 8 oktober 2010 08:53]

Helaas na de PCI-simply-controller ge´nstaleerd te hebben kreeg ik na c.a. 45 minuten bf2 spelen wÚÚr een BSOD... snif.. Toch maar ff kijken voor oude drivers. De drivers op de Sony site zijn van februari-2010. Misschien heeft ATI nog wat oude drivers liggen. Anders zal ik op de oude schijf ff moeten kijken in de windows Driver map.

Ik denk dat ik de orginele HD weer ff ga plaatsen en dan kijken of de boel werderom crashed.

... wordt vervolgd...

[Reactie gewijzigd door BUR op 12 oktober 2010 14:41]

...ik heb inmiddels uitgevonden dat het probleem zich niet meer openbaard bij het gebruik van een lagere resolutie [1024 by 768 pixels-32bit]. Helaas heb ik dan een kleiner stuk van het beeldscherm in gebruik. Dus heb ik ff niks aan die volle 17".

Misschien kan ik het nog oplossen met een oude driver van ATI.

Verder erg tevreden met de laptop in combinatie met de OCZ 120G schijf.. heel windows incl. programma's draait ernom snel!!!

... wordt vervolgd...

voorlopig.. heb geen problemen meer ondervonden. Ik draai BF2 nu in 1600x900 16bits. Ik denk dat de automatische update van bf2 er voor heeft gezorgd dat de boel weer goed draait!

Binnenkort maar weer op 1600x900 32 bits proberen(dat is de maximale resolutie van deze Vaio).

[Reactie gewijzigd door BUR op 25 oktober 2010 21:23]

Na een uur op 1600x900 16bits te hebben gespeeld, kreeg ik grijs beeld als ik mij verplaatste. Toen terugkeerde naar mijn laatste positie met beeld kon ik weer rondkijken. Vervolgens geprobeerd om mijn spel te beeidigen en in het menu knalde het spel er uiteindelijk uit met een BSOD. Ik heb het vermoeden dat het om de koeling gaat. Ik heb een Aluminium koeler voor laptops besteld. De Zalman Notebook Koeler ZM-NC2000 17" (zilver) Eens ff kijken of het dan is opgelost.

...wordt vervolgd...

[Reactie gewijzigd door BUR op 1 november 2010 11:06]

met NIC bedoel ik: network interface card oftewel een netwerkkaart.
Prima opzet, nu nog afmaken met wat foto's :)
Welke specificaties heb je precies gekozen? Die zou je er nog bij kunnen zetten. En via sonystyle.nl kon je ook een eigen notebook configureren met o.a. een HD scherm.