Specificaties Tower, 6 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Obsidian 800D Review

Steph4n 6 augustus 2010, laatste update op 6 augustus 2010, 3.245 views

Corsair Obsidian 800D

Pluspunten

• Ruimte
  • Uiterlijk
  • Afwerking
  • Stevig

Minpunten

Ik heb de Corsair Obsidian 800D sinds kort in mijn bezit. Ik heb de kast gekocht omdat ik hem er erg strak uit vindt zien, tevens is de kast van erg hoge kwaliteit en is het erg fijn om in deze kast te sleutelen vanwege de ruimte. Ruimte opzich is bij mij geen probleem, maar de kast is nog een stukje groter dan de normale full size towers. ( 61 cm hoog, 61 cm lang en 23 cm breed)

Eerste indruk, kwaliteit en inbouwgemak.
De kast zit in een grote stevige kartonnen doos omringd door piepschuim. Omdat ik een klein autotje heb, moest ik de achterbank naar voren klappen om de kast achterin te krijgen. De kast zelf zit in een plastic zak.
De schroefjes en toebehoren zitten in een doosje in de kast zelf. Wat ik wel een beetje mis is een handleiding of quick guide. Er zitten namelijk wat verborgen compartments die je niet direct opvallen. (Zoals 2 extra 3.5” bays, non hot swappable’s), niet dat het nou zo’n probleem is, maar een papiertje waar alles zit kon er wel bij voor die prijs. Tevens krijg je 4 SATA kabels en 1 SATA power cable (met 4 uiteindes) erbij voor de hot swap bays.
De kast is zeer goed afgewerkt, alles is zwart gecoat. Standaard zitten de risers voor een full atx moederbord al in de kast geschroefd. De zijpanelen sluiten goed en kan je openen door 1 druk op een knop aan de achterkant. Ik ben geen scherpe randen tegengekomen. De kast is wel erg zwaar, met de kast vol op dit moment weegt hij denk ik zeker zo’n 25 kg. Aan de onderkant van de kast zitten anti slip pootjes, waardoor de kast niet makkelijk te verschuiven is.
Het inbouwgemak van de kast is echt superieur. Alles is netjes weg te werken d.m.v. de rubbers die rondom het moederbord zitten, waardoor je de kabels richting de achterkant van de kast kan brengen. Kabelmanagement is daardoor wel erg makkelijk gemaakt in deze kast. De kast is voorzien van vijf 5.25” bays, vier hot swapable bays (waar je ook 2.5” SSD’s in kan zetten) en twee 3.5” bays aan de onderkant.
Tevens is er genoeg ruimte voor waterkoeling in de kast.

Koeling.
Standaard is de kast uitgerust met drie maal een 140mm fan van Corsair zelf (3 pins molex). De fans maakten geen herrie, maar ik heb ze toch vervangen voor Noiseblockers. Je hebt nog de mogelijkheid om drie 120mm fans aan de bovenkant te plaatsen. Aangezien er standaard maar één intake fan in de kast zit (140mm aan de onderkant) heb ik besloten om een 5.25” bay, 120mm fan aan te schaffen zodat ik twee intakes heb. Een aparte 140mm fan zorgt voor de koeling van de hot swap bay, die verborgen zit achter een kap. Waterkoeling is ook een optie, Corsair heeft standaard al een aantal holes in de kast gemaakt waar je de tubes doorheen kan steken, deze zijn ook afgewerkt met een mooie rubbere “dop”.
Aan de onderkant van de kast, waar de voeding geplaatst is en één 140mm intake zit een stoffilter die je er aan de achterkant gemakkelijk uit kan trekken.

Al met al jammer dat er standaard maar één intake positie aanwezig is. Corsair richt zich waarschijnlijk toch meer op waterkoeling met deze kast, maar lucht is ook prima te doen. De temperaturen van mijn processor en videokaarten met een overclock zijn goed. (i5-750 @ 4 GHz, ~32° idle, 70° load.)

Modbaarheid.
Er is genoeg ruimte voor je eigen mods, mocht je de kast niet goed/mooi genoeg vinden. Ik heb alleen 2 CCFL’s in de kast geplaatst, voor de rest is er niet echt een reden om te kast te modden in mijn optiek.

Eindconclusie.
De Corsair 800D is een zeer complete kast met ontzettend veel mogelijkheden. Door de zee van ruimte en de superieure cablemanagement mogelijkheden is het erg fijn om in deze kast te sleutelen. Voor degene die opzoek zijn naar een mooie kast met veel ruimte is het zeker een aanrader, jammer dat de prijs wel wat aan de hoge kant is.

Heb jij ook een Corsair Obsidian 800D?

Leuke review en de kast is idd goed. Enige nadeel is dat hij zo groot is, te groot imo. Je noemt dat in je review ook als voordeel, veel mogelijkheden etc. Maar waar ga je die ruimte om je mobo heen mee opvullen dan? Die ruimte blijft ongebruikt denk ik...
Voor mij is ruimte geen issue.
Het is zeker een voordeel voor de mensen die waterkoeling willen gaan gebruiken.
Inderdaad een zeer chique kast, heb em zelf ook.
Leuke review, leest goed weg
Heerlijk juist al die ruimte, om de boel goed te kunnen koelen.
Enige nadeel van de grote kast is dat je hem niet zo makkelijk mee neemt naar een
LAN-party.
Leuke review over een prachtige kast. En je hebt een videokaart die nog nieteens op de markt is :o
Nette, to the point review.
Toen de 800D net op de markt was moest en wou ik hem ook kopen,maar eenmaal in reallife gezien vond ik het toch een brug te ver.Wat een joekel!
Tegen de tijd dat daar geen videokaart meer in past,kopen mensen hamburgers op Mars.
Maar puur op het oog, ken ik persoonlijk geen mooiere.
Ik overweeg het ook om deze kast aan te schaffen zo rond de kerst als het extra loonstrookje een beetje meezit.

Reden hiertoe is dat ik nu een Cooler Master Cosmos heb, en ja, dat is al een verdomd grote kast, maar zit nu dus te kloten met 3 gpu's onderin.

Moobo betreft Gigabyte GX58-UD3R maar als daar 3× een GTX460 in moet zit de PSU in de weg en kan de onderste graka er simpelweg gewoon niet in. Oplossing is de bracket eruit boren waar de PSU op staat, deze is zo'n 5 mm hoog, en die 5mm heb ik net nodig. Nu zit er tussen koeling van graka en psu zo'n 1mm en dat bevorderd de aanvoer van verse koele lucht nou niet echt.

Deze kast zou dat ruim oplossen, aangezien de kast zo'n 10 cm hoger is dan de Cosmos.

Heb tot nu toe alleen maar blije en zéér positieve reacties gevonden over vrijwel elke kast die Corsair uitbrengt, en de next word dat zekers ook. Te duur? Ach, wat is te duur....elke kjeer een nieuwe kast kopen omdat je weer eens je hardware hebt uitgebreid, da's net zo duur. Dit kan de eerstkomende 5 jaar volgens mij wel mee!

De grote doet....heerlijk toch? Vind ik wel! Loop je niet zo met al die snoeren/kabels te klooien en te proppen.Gewicht? Als ie op z'n plek staat komt ie er alleen nog maar vanaf om er iets nieuws in te gooien. Nee, als LAN case kijk je beter ff verder!

Kortom: Leuke review waar ik zekers wat aan heb!
Aan alle gebruiker van de 800d.
Kijk eens op deze pagina: http://www.corsair.com/_productmanuals/800D_Manual-ENG.pdf

Groet,
Johan
Even een vraagje, zou je eens een foto van de bovenkant willen maken met een liniaal er op? Ik wil deze kast gaan gebruiken voor een casemod, maar ik weet niet zeker of een 3x120mm fangrill van 140mm breed de standaard verdiepte grill ook afdekt en of het gaat passen. Alvast bedankt!