Specificaties 5GHz WiFi + router, 3x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple Time Capsule 1TB Review

toet-toet 6 augustus 2010, laatste update op 17 november 2015, 19.184 views

Apple Time Capsule 1TB

Pluspunten

• StilGoede hardware featuresGoede netwerk performance wireless / Disk read / write en van de gigabit switchlMooi ontwerp

Minpunten

• Beheer via appart programma en niet via Web pagina (bewaar de software dus ergens)Liever twee LAN gigabit poortjes meer gehad ipv 3Word redelijk warmBij het maken van een backup middels timemachine word de TimeCapsule exclusief gelocked voor dit proces. File Sharing / Printing etc zijn dan tijdens het maken van de backup niet toegankelijk.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4

Update 4-8-2010 Extra informatie toegevoegd,
Update 5-8-2010 SNMP stukje toegevoegd
Update 6-8-2010 Backup of Nas toegevoegd,

Algemene beoordeling:

Na wat gestuntel van mijn kant ben ik erg gelukkig en tevreden met de TimeCapsule. Ik heb 3 apparaten kunnen consolideren tot één en dat scheelt in ieder gaval 3 adapters.

De TimeCapsule vervangt
  • WRT54GL router
  • Sweex 5 poorts Gigabit Switch
  • G-Drive 500GB backup disk
Featureset

Puur naar de TimeCapsule kijkend is het een vrij uniek apparaat. Een Dualband Router 802.11n + 802.11 a/b/g, 1TB schijf ingebouwd en te gebruiken als NAS disk en een 3 + 1 Gigabit switch is nog nooit eerder gecombineerd. Ook kun je nog een extra USB harddisk aansluiten en/of* een USB Printer. Standaard is het een backup apparaat voor Apple's Time Machine maar ook zowel in OSX als Windows te gebruiken als een Shared (NAS) disk.*(meerdere USB harddisks / Printers tegelijk ? geen probleem gebruik een powered USB hub)

Als je naar de beheers kant kijkt is de featureset iets spartaans. Alles wat je nodig hebt zit toch wel in de Airport Utility maar zelf heb ik het gevoel dat ik daar wat dingen mis. Wellicht iets te verwend geweest met de WRT54GL met een tomato firmware.

Zo kan je niet zelf het IP adres bepalen waarop je de Timecapsule wil benaderen via je lokalen netwerk. Het word gewoon het eerste IP adres op het LAN subnet wat je configureerd onder het "DHCP" gedeelte.
Dus stel je wilt dat de DHCP server actief is op 10.0.0.0 en adressen uitdeelt van bv 10.0.0.10 tot 10.0.0.20 dan word het adres van de time capsule 10.0.0.1.

MAC adressen clonen gaat ook niet al is dat natuurlijk ook niet meer echt van deze tijd. Het gaf wel als resultaat dat ik prompt een nieuw publiek internet adres kreeg aan mijn WAN poort. Klaarblijkelijk ziet UPC een ander MAC adres verschijnen en resulteerde dit in een nieuw IP adres (Via Whats my IP).
Dit had dus ook impact op mijn mailserver, die ik lokaal op mijn HTPC draai, omdat ik alle DNS registraties moest gaan aanpassen voor mijn mailserver. (Let daar dus op als je bv poort 25 doorzet naar je lokale netwerk)

Ook is het beheer alleen via de Airport Utility te doen. Dus geen http / https pagina. Beheer via windows / Osx is vrijwel gelijk echter dien je de utility separaat te installeren op een windows machine en is de utility standaard al beschikbaar en onderdeel van OSX. Ik gebruik overigens de nieuwste firmware 7.5.1 en de laatste versie van de Airport Utility 5.5.1. Sommige mensen vinden dat een voordeel omdat het configureren met een tool meer secure is dan configuratie via een http pagina.

Prestaties

Prestaties van het lezen / schrijven zijn buiten verwachting erg goed. Beter dan de instap "Nasjes".
Ik had eerst een Qnap 110 die net 15 - 20 MByte per seconde verwerkte. De Timecapsule werkt ietsje sneller en 25 - 33MB is een reeel gemiddelde met uitschieters naar ruim boven de 30MB/s.

De prestaties van de Gigabit switch zijn ook goed. Een Filecopy van een bluray ISO trekt de volledige gigabit bandbreedte vol en 115MB/s continue is haalbaar.

File transfer bij exclusieve 54g singleband mode 4-5Mbyte seconde bij schrijven.
File transfer bij 54g dualband mode (802.11n ingeschakeld) 3-4Mbyte seconde bij schrijven.
File transfer bij 802.11 dualband mode (802.11n ingeschakeld) 8-12Mbyte seconde bij schrijven!

Draadloos bereik

Ruim voldoende. Een WRT54GL heeft natuurlijk de mogelijkheid het zendvermogen aanzienlijk te verhogen tav de standaard toegestane instelling. Nadeel hiervan vond ik dat bij een te hoog zendvermogen het signaal dichtbij overtuurd raakte. De timecapsule vind een mooi balans in kwaliteit van het signaal icm het bereik. De timecapsule kan overigens ook als Wireless Extender gebruikt worden waardoor hij als Accesspoint werk tesamen met evt andere Accesspoints. Niet nodig voor mij dus de WRT54GL is in de verkoop. Wanneer de dual band mode ingeschakeld word (5GHz) dan zakt het 2,4Ghz signaal sterkte enigzins een beetje in maar ruim voldoende voor binnenhuis en in de tuin.

Ik heb overigens ook ontdekt dat standaard de radiokanalen voor 802.11 a/n en 802.11bg in mijn geval niet de optimale instelling waren. Bij mij boven op zolder haalde ik slechts 1,5MB/sec voor zowel 802.11 a/n en 802.11b/g. Nu ik de kanalen heb aangepast naar 802.11 a/n channel 44 en 802.11b/g channel 6 is de performance verdubbeld. Een beetje tunen van je kanalen kan dus ook veel impact hebben op de performance zeker wanneer de afstand toeneemt of er veel beton lagen doordrongen moeten worden.
Gelukkig heb ik hier gewoon bedraad gigabit.

Betrouwbaar- heid en stabiliteit

Hij is een dag in bedrijf en dus te kort om daar veel over te zeggen.
De timecapsule is nu bijna 3 maanden in bedrijf met een uptime van 83 dagen. Tot zover ben ik erg tevreden over. In het verleden waren er wel veel timecapsules die de geest gaven na 1 jaar. Ik heb daarom wel gezorgd dat de timecapsule is opgenomen in mijn Applecare garantie verlenging van mijn iMac en zo dus 3 jaar garantie. Dus maw wanneer je een MacBook / iMac / Mac Pro hebt gekocht en deze computer is nog geen jaar oud dan kun je de timecapsule meenemen in je applecare die je voor je bovenstaande computer aanschaft.

Beheerbaarheid

Zie boven bij Featureset.

SNMP

De Timecapsule heeft ook ondersteuning voor SNMP. Via het programma GetiF kan je mooi zien welke standaard zaken zijn ondersteunt. Zo kan je per Interface zien hoeveel data word verstuurd maar ook hoeveel wireless sessies aktief zijn. SNMP is enorm uitgebreid qua mogelijkheden en ik sta versteld hoeveel SNMP OIDs worden gerapporteerd door de Time Capsule. Zie hier een voorbeeld van de statistieken van de interfaces qua input / output byte counts. Let wel dit is alleen voor de gerouteerde interfaces. Als je bv een file overzet via het netwerk tussen twee PC's gebruik makend van de interne switch word dit niet weergegeven. Maw de switchpoorten worden niet als losse interfaces benoemd in de IfIndex.

File sharing

Qua filesharing ondersteunt de Timecapsule meerdere mogelijkheden.

Je kan toegang verlenen tot de disk met een "One Password For All" princiepe of op gebruikers niveau. Een slimmigheid die Apple heeft ingebouwd is dat zodra je de toegang verleend op gebruikers niveau er standaard een "Shared" folder ontstaat. Dus wanneer er twee gebruikers zijn gedefinieerd dan ontstaan er 3 folders: User1 - User2 en Shared. De data van User 1 en User 2 zijn gebruikers gebonden terwijl shared toegankelijk is voor beide gebruikers.

De interne Harddisk

De interne harddisk is een 1TByte Hitachi DeathDeskStar met toch goede MTBF waardes. Volgens de MTBF gegevens zou het mogelijk moeten zijn de harddisk 90 jaar aan te laten staan zonder enige fout. Voor de mensen die 1T niet genoeg vinden kun je relatief gemakkelijk de harddisk vervangen door een ander model doordat de timecapsule in staat is de schijf gewoon opnieuw te initialiseren. Het 2T model kost bizar veel geld meer en je kan voor de meerprijs bijna 2 extra 2T schijven aanschaffen.

TimeCapsule Backup device of NAS ?

Zoals een wijs spreekwoord zegt "Er zijn gebruikers die hun data al eens zijn verloren en er zijn gebruikers waar dit een keer gaat gebeuren". Maak een verstandige overweging hoe je de timecapsule inzet. Je kan 'm puur inzetten als backup apparaat. Gebruik de TimeCapsule dan niet als plek waar je primaire data staat. Dwz je kiest er dan voor dat je primaire data op één van je computers staat en de TimeCapsule hier een backup van heeft. Als je ervoor kiest om de TimeCapsule als Nas of Fileserver te gebruiken dan zul je ook nog een backup moeten hebben elders. Dit kan dan natuurlijk weer één van je computers zijn maar je kan er ook voor kiezen een externe disk aan te sluiten op de TimeCapsule via de USB poort. Je kunt vanuit de TimeCapsule namelijk (met de hand in de Airport Utility) een copy maken van de data op de TimeCapsule naar de USB harddisk (let wel op de grootte). Anderzijds kan je de timecapsule dus ook heel makkelijk uitbreiden met extra harddisken via USB. Deze worden dan onder de TimeCapsules weergegeven als "Hoofdshares" de snelheid via een bedraad netwerk is bijna net zo snel dan het schrijven naar de interne disk van de TimeCapsule.

Als je de losse componenten van dit apparaat bij elkaar opgeteld dan is de prijs niet echt hoog te noemen vind ik. Een goede dualband router met gigabit poorten en een Nas met ingebouwde 1TByte disk kosten samen toch ook gauw 250 - 300 euro. Voor 269 euro koop je een geweldig mooi apparaat wat feiloos samenwerkt met OSX en ook zonder problemen met Windows.

Todo's
  • TimeCapsule disk inhoud archiveren op losse USB harddisk,
  • Energie verbruik,
  • Gebruik icm MobileMe,

Heb jij ook een Apple Time Capsule 1TB?

Ik zat al heel erg te twijfelen of ik een timecapsule moest nemen. Zeker vanwege de snelheid. Wat ik nog een beetje mis in je review is een verslagje van het bereik van het wireless en hoe deze presteert qua snelheid e.d.

Voor de rest ben ik wel wat meer overtuigd om deze jongen te kopen :)
Eigenlijk is nu juist zend vermogen nooit een probleem op de timecapsule. Bij mij in huis binnenkamers presteerd ie overal even goed en mocht je onverhoopt ergens toch zendvermogen tekort komen dan kun je er ook weer een Airport bijzetten die je als extender gebruikt voor het deel waar de prestaties achterblijven. De Airport heeft buiten het feit dat ie natuurlijk niet echt goedkoop is ook een ander voordeel namelijk dat deze audio kan streamen vanaf een iTunes bibliotheek.

Ik heb overigens ook ontdekt dat standaard de radiokanalen voor 802.11 a/n en 802.11b/g in mijn geval niet de optimale instelling waren. Bij mij boven op zolder haalde ik slechts 1,5MB/sec voor zowel 802.11 a/n en 802.11b/g. Nu ik de kanalen heb aangepast naar 802.11 a/n channel 44 en 802.11b/g channel 6 is de performance verdubbeld.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 5 augustus 2010 19:38]

Ter informatie; je kan ook een AirPort Express nemen, die is klein, kan als extender werken, heeft 1x USB, 1x LAN en 1x Audio! Dat is goedkoper dan nog een complete Airport of TC.
De USB poort van de airport express werkt helaas alleen voor een printer en niet voor een externe harddisk.
Zo kan je bv geen vast LAN IP adres zelf bepalen. Het word altijd het eerste IP adres op het LAN subnet wat je configureerd.
Bedoel je hiermee het IP adres voor je WAN poort, of iets anders.
Is mij niet helemaal duidelijk.

In geval van de WAN poort kan dit zeker wel. Heb zelf een Time Capsule 500GB (1st gen) gehad en nu een Airport Extreme waar het ook bij kan.
Er staat LAN IP adres... 8)7 En dat is ook het enige logische antwoord want als de Time Capsule gaat bepalen wat je WAN IP adres is, dan moet je bij je ISP regelen dat zij daar even aan mee willen werken :X .
Ja ok. Ik snap wat je bedoelt.
Ik gebruikte mijn TC niet als router achter mijn modem, vandaar.Kwam daar even mee in de war.

Maar dan nog, geen idee wat ie bedoelt.
Zelf bepalen, dat doe je of op je PC of in de DHCP server van het ding.
Het IP adres van de Time Capsule zelf wat je gebruikt om de Time Capsule te beheren vanuit je Lokale netwerk en om toegang te krijgen tot je shares.
Ah ok, dan snap ik je nu.
Dat deed ik dus via de WAN poort, vandaar ook het IP adres wat ik er zelf in zette.

Aan de andere kant, via de airport utility heb je natuurlijk ook geen IP adres meer nodig.
... Geen ip adres meer nodig ? Hoe kom je dan op de shares van je timecapsule ?

Juist en daar gaat het dus om ... dit adres kan je niet zelf bepalen maar is het eerste ip adres van het subnet wat je kiest.
on topic
Prijs, mmm en design ok, maar 1TB niet echt groot en naast USB? of alleen print, niet echt uitbreidbaar.
2TB versie met 449 euro toch veel duurder dan verschil 1 naar 2TB HDD

off topic
voor dat geld heb je bv:
of meer opties

[Reactie gewijzigd door shaloca op 4 augustus 2010 21:37]

Ik heb het toch niet over de 2T versie ?
nee maar mijn commentaar was dan ook meer een uitbreiding dat ik 1TB voor een nieuw apparaat te kleine vind en de grotere versie duur is
vervolgens dwaalde ik nog wat verder af naar nas opties, maar dan heb je geen router/switch
Dus om dat je het klein vind is het hele combinatieapparaat niet meer goed? :p

Stel je neemt een HP all in one, dan is die meteen niet meer goed, om dat je ook een laserprinter had kunnen kopen waar 2 pakken papier in passen en een toner voor 5000 vel? ;)

Het punt van de time capsule is juist dat je alles in een doosje hebt, dat niet heel groot is en ook niet oerlelijk. :)

Als je meer wil, dan hang je er gewoon zo veel USB schijven aan als je maar kan.
Ik snap je verhaal over 'TimeCapsule Backup device of NAS ?' niet.

Kun je onder windows maar een van de twee functies gebruiken? Onder OS X is het prima mogelijk om én opslag én backup te gebruiken....

Wanneer de TC vol is worden de oudste backups automatisch verwijderd in dat geval.
Buiten het feit dat de TimeCapsule zijn shares sluit op het moment dat je een backup maakt middels Time Machine vind ik het volgende:

Tuurlijk kan je het gewoon combineren alleen is het onverstandig want voor je het weet ga je primaire data combineren met backups. Stel je zet je fotos op de timecapsule en je maakt met timemachine een backup van je systeem. Nu gaat de TimeCapsule kapot wat dan ? Dan ben je je fotos kwijt tenzij je de fotos ook nog op je Apple of PC had staan. Dit maakt het er allemaal niet duidelijker op vandaar mijn advies om voor het één of voor het andere te kiezen en niet beide.

Fendamenteel is een backup device ook niet toegankelijk voor primaire data. Denk aan een tapestreamer. Dit is een "Backup Device" en is nooit toegankelijk voor primaire data.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 6 augustus 2010 12:14]

Zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik had alleen maar films op het apparaat staan naast de backups (het zou nog niet eens jammer zijn als ik die kwijt zou zijn). Belangrijke zaken stonden op mijn interne HD en werden dus idd netjes gebackupped.
Hoe zit het met de warmte, is dit alleen bij gebruik van de HD of is dat constant?
Ik neem tenminste aan dat de schijf niet constant draait...

Inderdaad jammer dat je maar 3 lanpoorten hebt, tegenwoordig heb je er al gauw 6 tot 8 nodig
Bij intensief gebruik van de harddrive is de TC warmer maar eigenlijk is de TC altijd wel behoorlijk warm.
Ik heb reeds een Time Capsule een paar maanden in gebruik. Het enige vervelende wat opvalt is dat het 5GHz signaal altijd na het 2.4GHz signaal "zichtbaar" wordt. Of dat een issue is van de TC of de MacBook Pro is niet duidelijk. Ook al zet je in de MacBook de volgorde zodanig, door de vertraging wordt altijd het 2.4GHz signaal gepakt. Daarna moet je handmatig de andere selecteren.

Een ander issue welke ik heb ervaren met een MacBook Pro en de Magic Mouse is dat tijdens een backup via WIFI de muis vrijwel niet meer bruikbaar is. Gevolg van het feit dat Bluetooth in dezelfde frequentieband opereert.

Zodra je WIFI op de 5GHZ band gebruikt dan is er geen issue met Bluetooth apparatuur.
Ik zou dan je 2,4GHz (802.11 b/g) kanaal eens veranderen. Wellicht kan je met het veranderen van het standaard kanaal (standaard is het een automatisch gekozen kanaal) net de frequentieband iets opschuiven waardoor je dit probleem niet meer hebt.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 6 augustus 2010 11:45]

Beheer via apart programma en niet via Web pagina,

Onlangs gelezen dat dit juist een voordeel is: Beheer via webpagina schijnt bij vrijwel elke router onveilig te zijn. Dus dan is zo een airport utility zo gek nog niet.