Acer AL1916Ws Review

pieterveenstra 17 mei 2006, laatste update op 17 mei 2006, 1.422 views

Acer AL1916Ws

Pluspunten

• Groot beeldoppervlakte
  • Goeie kleurenweergave
  • Geen Ghosting (nog niet gemerkt iig)
  • Prijs!
  • De Afwerking
  • 3 jaar garantie
  • 1400x900

Minpunten

• Geen DVI aansluiting
  • Het "Voetje" onder het scherm doet goedkoop aan

Ik heb deze monitor 2 dagen geleden gekocht en hij bevalt zeer zeer goed!
Als je de monitor in de winkel ziet staan denk je...valt nog mee hoe groot hij is.
Maar als hij eenmaal op je bureau staat dan is het toch wel een enorm ding!

Ik heb deze monitor gekocht omdat mijn oude monitor (Dell e770p) kuren begon te vertonen.
Ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe monitor die niet te duur was..en ik kwam uit op dit beest!

Featureset:

Tja..alles wat je nodig hebt zit er op en bij..maar daar is het dan ook mee gezegt.
Geen USB poorten in het voetje van de monitor oid.
En wat ik wel een nadeel wil noemen is dat er geen DVI poort op de monitor zit...
Ik vind dit niet zo erg want zoveel verschil in beeldkwaliteit zal er niet in zitten tussen D-Sub en DVI.
De resolutie van 1400x900 is ook erg lekker...je kan veel bureaublad pictogrammen kwijt op je bureaublad (wat ik erg nodig heb).
En films kijken op deze resolutie is natuurlijk ook geweldig!

Kleurweergave:

Gewoon super!...het beeld is erg scherp en duidelijk
De kleuren zijn over het hele beeldscherm duidelijk en scherp te zien.
Tja wat kan ik er verder over zeggen?

Contrast en helderheid

Goed bij te stellen in het mooie menu dat in het scherm zit.
Je zult zelf wel wat bij moeten stellen als je hem uit de doos haalt...maar dat lijkt me logisch.
Er zit een functie op dat het scherm zichzelf instelt op de juiste contrast/brightness.
Maar dat vond ik nog niet goed, maar dit kun je handmatig erg goed bijstellen.
De helderheid moest ik even aan wennen....ik heb namenlijk een CRT monitor er naast staan en ik kan het verschil duidelijk merken.
Ook is het een scherm met veel lichtopbrengst...maar dit heeft verder geen nadelige gevolgen.

Verder als ik er een zwart scherm voor heb is die niet helemaal zwart maar heel donkergrijs.
En de backlight zie je een beetje bij de randjes...maar dit is verder niet storend.

Ghosting:

Nog niet tegen gekomen..maar ik heb er nog niet veel op gegamed.
Als ik het nog tegen kom zal ik het melden.

Pixeldefecten:

Geen last van defecte pixels...misschien dat het nog kan komen..
Acer heeft klasse 2 pixel garantie, wat volgens mij inhoud dat als je midden in het scherm meer dan 1 defecte pixels hebt, je het scherm terug mag sturen.

Bouwkwaliteit en afwerking:

Het scherm Zelf is erg stevig gebouwd.
Aleen het voetje doet een beetje goedkoop aan...er staat heel groot ACER op en het is van niet al te sterk plastic gemaakt.
Dit vindt ik persoonlijk minder mooi aan dit scherm..maarja dat hoef je ook niet voor die prijs verwachten.
de afwerking is heel goed....geen naadjes tussen het scherm ofzo en geen gietresten van het plastic.
Ook de knoppen op het scherm zijn lekker stevig en hebben een aluminium look.

Vormgeving:

Mooi strakke vorm, geen poespas verder op het scherm van USB poorten ofzo.
Tja...een plaatje zegt meer dan 1000 woorden...

Prijs:

Zeer scherpe prijs heeft dit scherm!
Ik heb hem voor 229 euro gekocht bij de Office Centre in Groningen.
Dit vindt ik niet veel geld voor een scherm van 19" en ook nog eens breedbeeld!.
Ook heb je een garantie van 3 jaar op het scherm.

Heb jij ook een Acer AL1916Ws?

Als een plaatje meer dan 1000 woorden zegt, waarom zie ik dan alleen die 1000 woorden ?
Ik heb deze monitor laatst ook gekocht voor mijn zusje, erg fijn scherm makkelijk voor schoolwerk 2 pagina's naast elkaar.

En ja de prijs was bij mij de doorbraak om hem te nemen.
zo, plaatje toegevoegd hoor :Y)
ik heb deze nu ook maar ik ondervind toch wel last van ghosting bij cs-s
Is er verder nog iets bekend over de max. resolutie van 1400x900? Ik ben ook voornemens deze monitor te kopen, maar las hier en daar dat de max. resolutie niet ingesteld kon worden. Het zou aan de videokaart kunnen liggen, of er zouden aparte Acer-drivers geinstalleerd moeten worden.

Ik heb zelf een ATI Radeon X800GTO, dus verwacht geen problemen, maar wilde de vraag voor de zekerheid even stellen.