Razer Naga Pro

€ 123,-
Specificaties Radiogestuurde muis en 20.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Naga Pro Review

lilmonkey 18 januari 2021, laatste update op 21 juni 2021, 668 views Product gekocht

Razer Naga Pro

Heerlijk, veelzijdig muisje dat wel aardig aan de prijs is. De verwisselbare zijpanelen die magnetisch 'vastzitten' zijn verrassend robuust en de software is nagenoeg perfect.

Pluspunten

• Prima bouwkwaliteit (vooralsnog, in ieder geval)
  • Fijne afmetingen en knoppen
  • Uitstekende software
  • 2,4 GHz verbinding prima

Minpunten

• Erg prijzig
  • Gewicht niet aanpasbaar

Na een jaar of 2,5 de Roccat Leadr te hebben gebruikt — mijn eerste niet-Logitech gaming-muis toentertijd — was deze aan vervanging toe vanwege het steeds vaker dubbel activeren van enkele knoppen. Voor een intensief gebruikte muis vind ik dat een prima termijn, ook al was de Leadr niet heel goedkoop met ~€130. Bij Logitech muizen gaat dit probleem vaak al eerder spelen.

Ik was op zoek naar een muis met een goed aantal extra knoppen, maar niet (per se) een blok van 12+ aan de zijkant. Mijn oog viel als eerste op de ROG Spatha, zie mijn (zwaar negatieve) review daarvan (spoiler alert: huiveringwekkend slechte software).

Vervolgens dan toch maar weer terug naar Logitech, ondanks dat geen enkele muis in hun aanbod écht voldeed aan mijn wensen. De G502 LightSpeed kwam het dichtst in de buurt. Ik ga daar geen uitgebreide review van schrijven, maar hoewel het geen slechte muis was er een klein aantal grote software-tekortkomingen die mij hebben doen besluiten deze ook terug te sturen.

Nu, even over Razer. Na een enkele zeer slechte ervaring lang, lang geleden, plus de reputatie, plus het feit dat een aantal jaar geleden hun software gegijzeld werd achter registratie- en online-plicht dit merk "voorgoed" afgezworen. Maar helaas, alleen deze muis van Razer voldeed qua hardware nog aan mijn voorkeuren en vereisten. Dus wat onderzoek gedaan, en het blijkt gelukkig dat de software inmiddels weer zonder account en internetverbinding te gebruiken is ("guest mode"). Fijn.

Afijn, met tegenzin dan toch maar de gok gewaagd.

Als eerste: wat een verademing! De software, bedoel ik. Synapse 3 is overzichtelijk, snel, intuïtief, en zeer, zeer volledig. Binnen no time alles netjes ingesteld, inclusief meerde game-profielen. Alle toeters en bellen die bij Asus, Logitech en (in mindere mate) Roccat ontbraken of niet goed werkten, werken hier meteen vlekkeloos.

Enige kleine minpuntje dat ik heb kunnen ontdekken tot nu toe is dat het automatisch van profiel switchen net als bij mijn vertrouwde Roccat Leadr een seconde of twee duurt, waar dat bij Logitech instantaan is. Vervelend voor iemand die veel alt-tab't, maar aangezien ik het gewend ben kan ik daar mee leven. Wel snap ik niet dat dit voor zoveel merken zo lastig lijkt te zijn, waar Logitech dit al zeker een decennium 100% perfect doet.

Dan de hardware. Ik zal deze review indien nodig later updaten, maar de indrukken van dag 1 zijn goed. Solide bouw, ligt lekker in de hand (ongeveer tussen middelgroot en groot in), knoppen drukken erg prettig in en de magnetisch verwisselbare zijpanelen zitten er lekker stevig op. Geen risico dat ze er bij "high intensity gaming" vanaf schieten.

Wat deze panelen betreft zal ik naar alle waarschijnlijkheid alleen de 6-knops gebruiken, en dat is ook de enige die ik tot nu toe getest heb (en waar ik de muis voor gekocht heb), dus geen oordeel over de 2- en 12-knops.

Ook bij de hardware tot nu toe één heel klein minpuntje: helaas geen gewichtjes om de zwaarte aan te passen. Zeker voor de prijs zou het Razer niet misstaan hebben deze functionaliteit toe te voegen. Voor mij zit het gewicht aardig in de buurt van wat ik fijn vind (had 5–10 gram zwaarder gemogen) maar dat zal niet voor iedereen zo zijn.

Al met al zeer tevreden eerste indruk. Ik hoop dat mijn vooroordelen aangaande betrouwbaarheid ook op de langere termijn niet bevestigd worden want verder is deze muis (inclusief software) voor mij redelijk perfect.
Korte update juni 2021
Na deze muis bijna een half jaar intensief gebruikt te hebben kan ik gelukkig stellen dat hij nog steeds net zo goed bevalt als in mijn oorspronkelijke review. Wel ben ik sindsdien ook het 12-knops paneel gaan gebruiken voor een MMO, en die bevalt ook erg goed.

Heb jij ook een Razer Naga Pro?

Wil je een update doen na 6 maanden?
Heb je het dock er bij?

Ik heb een Naga 2012 die langzaam toch wel toe is aan vervanging.
Zaken waar ik me zorgen over maak:
- Geen Lazer meer
- Draadloos vs draad
- Geen Bluetooth (alhoewel dat mogelijk een goede zaak is gezien het punt hier voor)
Hi Peran,

Ik heb een korte update geplaatst, maar heb niet veel toe te voegen.

Het dock heb ik niet, ik zie de meerwaarde daarvan niet. De Naga Pro komt al met een compacte losse ontvanger bedoelt voor op je bureau dus het is geen enkele moeite om het kabeltje daar uit te halen en in de muis te stoppen.

Wat betreft geen laser-sensor: waarom maak je je daar zorgen over? Optisch is beter, behalve op glanzende oppervlakten — maar het lijkt me dat je een dure gaming-muis toch vooral op een muismat gaat gebruiken.

Wat je precies bedoelt met draadloos vs draad en geen Bluetooth weet ik niet, maar de Naga Pro heeft ook Bluetooth. Die optie gebruik ik niet dus daar kan ik verder niets over zeggen. Daarnaast is de Naga Pro ook bedraad te gebruiken (en de draad is van het type schoenveter, dus zeer soepel).
Dank je wel!

Ik heb een lazer muis om in zoveel mogelijk scenario's mijn muis te kunnen gebruiken. Daarmee heb ik geen muismat. Voor zover ik tussen de regels lees is laser nog steeds beter omdat het op meer oppervlakte werkt. Of het perse handiger is, ontgaat me nog.

Nog een vraag;
Merk je verschil als je de muis draadloos gebruikt of met draad? Het staat me bij dat oudere muizen een significante impact zagen in het aantal DPI.
Zoals ik zei is optisch inderdaad niet geschikt voor glanzende oppervlakten dus als dat voor jou belangrijk is zal je denk ik verder moeten kijken. Ik weet overigens niet of er überhaupt nog gaming-muizen met laser-sensors worden gemaakt. Denk dat dat een beetje verleden tijd is omdat optisch gewoon nauwkeuriger is.
Ik merk geen verschil maar gebruik 'm ook alleen bedraad als ik vergeten ben 'm op te laden, dus niet heel vaak :)
Dankjewel weer
Ik heb de muis besteld met dock :p
Dure grap maar mijn huidige Naga is uit 2012 en ik ben er erg blij mee. Ik gebruik hem NIET voor MMO's, alle toetsen hebben een Windows functie.

Wat je noemt betreft de software was voor mij ook een belangrijke reden om bij Razer te blijven.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Peran op 22 juni 2021 15:36]

Geen probleem en hoop dat 'ie bevalt. Ik zie dat 'ie lekker in de aanbieding is momenteel, scheel toch een slok op een borrel t.o.v. de 170 die ik ervoor betaald heb ;)
Ik hem via de Razer website besteld :')
190 EUR met Pro dock
Ook dankjewel voor de update!