ASUS ROG Spatha

€ 130,-
Specificaties Radiogestuurde muis en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Spatha Review

lilmonkey 14 januari 2021, laatste update op 14 januari 2021, 585 views Product gekocht

ASUS ROG Spatha

Als opvolger van de (voor mij) fantastische Roccat Leadr (die helaas niet meer verkrijgbaar is) deze aangeschaft. In tegenstelling to wat je van een premium product mag verwachten was de software, die toch vrij essentieel is voor een gaming-muis, een drama. En ik ben wat gewend met Roccat.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Compacte, magnetische dock/ontvanger
  • Veel knoppen, maar goed geplaatst

Minpunten

• Dramatisch slechte software

Na een jaar of 2,5 de Roccat Leadr te hebben gebruikt — mijn eerste niet-Logitech gaming-muis toentertijd — was deze aan vervanging toe vanwege het steeds vaker dubbel activeren van enkele knoppen. Voor een intensief gebruikte muis vind ik dat een prima termijn, ook al was de Leadr niet heel goedkoop met ~€130. Bij Logitech muizen gaat dit probleem vaak al eerder spelen.

Ik was op zoek naar een muis met een goed aantal extra knoppen, maar niet een blok van 12+ aan de zijkant. De Spatha heeft er zes aan de zijkant en nog een paar bovenop. Prima.

Helaas leverde de software van Asus zoveel frustratie op dat ik al binnen 24 uur besloten heb hem terug te sturen. Een opsomming van waar ik zoal tegen aan liep:
  • De website is onduidelijk over wat de laatste/juiste software is (en dit is mijn eerste ervaring met Asus buiten moederborden). Eerst per abuis de Armoury II software gedownload, maar na installatie vertelde deze mij meteen dat ik beter de nieuwere Armoury Crate (rare naam) software kon installeren.
  • Zo gezegd, zo gedaan. Het pakket ziet er redelijk modern en attractief uit, maar bij het voor het eerst opstarten al ging het niet soepel: het laden van de "tab" voor de muis duurde tientallen seconden.
  • Dit laad-probleem blijkt structureel te zijn: bij bijna elke handeling in de software mag ik tussen de één en grofweg twintig seconden naar "Loading" kijken, met een spinnertje. Zelf bij het instellen van een knop.
  • Mooier nog: als ik een toetsencombinatie wil registreren, treedt dit op bij iedere aanslag. Dus als ik bijvoorbeeld "control + shift + a" wil instellen, druk ik eerst op "control", waarna het spinnertje begint voor enkele seconden, waarbij ik die toets wel ingedrukt moet houden. Vervolgens mag ik de "shift" erbij indrukken, waarna ik weer een paar seconden mag wachten, enzovoort. Bizar.
  • Synchroniseren van profielen naar de on-board storage duurt ongeveer twee minuten. Huh?
  • In tegenstelling tot de software van Logitech en Roccat (en waarschijnlijk andere merken), kun je in Armoury Crate geen "default" of "desktop" profiel instellen. Dit is een zeer groot gemis voor mij aangezien ik buiten games graag ook specifieke functies aan knoppen wil toekennen. Dit kan alleen door óf handmatig een on-board profiel te activeren door een hardcoded combinatie van knoppen op de muis in te drukken (maar ik ben een vlijtig alt-tabber dus dat werkt niet voor mij), óf door zo veel mogelijk applicaties toe te voegen aan je "desktop" profiel. Dat laatste is echter ook geen oplossing, want…
  • … je kunt niet alles toevoegen. En als je een applicatie (of een deel van de Windows UI) op de voorgrond (focus) hebt die niet in het profiel zit, gaat de Armoury Crate software zijn profiel-switch logica toepassen. Dat zou nog niet zo'n heel groot probleem zijn, ware het niet dat…
  • … die auto-switch functionaliteit ook erg traag is. Het kan tot 10, 15 seconden duren. In de tussentijd kun je niet veel want de muis stopt dan regelmatig met je input registreren. Van Logitech ben ik gewend dat auto-profiel-switching instantaan is, bij Roccat duurde het ongeveer 1 à 2 seconde (wat ook al best vervelend was). Tijdens het switchen van profiel gaat het ledje op de dock/ontvanger ook helemaal waus.
  • Nog mooier: als je terwijl dit bezig is weer naar een andere applicatie/game switcht die op een ander profiel zit, raakt Armoury Crate helemaal in de war en klopt er vaak niets meer van.
  • De software geeft vaak een foutmelding bij het laden van de Spatha instellingen als je deze opent terwijl de software nog bezig is een profiel-switch uit te vogelen. Sluiten, wachten tot de profiel-switch klaar is, en dan opnieuw de software starten is het enige dat dit verhelpt.
  • Bij het registreren van een toets in de profiel-editor van de muis worden de linker en rechter versies van "alt", "control" en "shift" niet apart herkend. Ongelofelijk slecht natuurlijk, maar nog mooier: in de macro-editor werkt dit wél prima! 8)7
  • De batterijduur is vrij slecht, zelfs met RGB laag of uit. N=1 natuurlijk, want ik heb deze muis maar één dag gebruikt.
  • Bij het verwijderen van de software kwam ik erachter dat het in feite om iets van een dozijn aan applicaties gaat, die gewoon doodleuk niet verwijderd worden door de uninstaller. Deze staan op allerlei plekken ook, en gebruiken verschillende namen, waar niet altijd "Asus" in zit (zoek op al de volgende namen: "Asus", "Armoury", "P508", "LightningService", "Spatha" — je hebt ze allemaal nodig). Daarnaast: meer dan tien autorun/startup-processen, een ongeveer net zoveel services, ook met al de bovenstaande namen. Ik ben een half uur bezig geweest het een beetje op te schonen. Bizar slecht.
Voor de duidelijkheid: ik heb natuurlijk ook flink wat ge-googled, en de problemen met de software zijn overal te vinden. Aan oplossingen ontbreekt het echter, en Asus zelf interesseert het duidelijk geen moer. Voor een premium product als dit is dat echt volledig onacceptabel.

Heb jij ook een ASUS ROG Spatha?