1 review

Amplifi Instant Mesh System

€ 94,05
Specificaties WiFi-ac • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Amplifi Instant Mesh System Review

sjanssen15 15 januari 2021, 558 views Product gekocht

Amplifi Instant Mesh System

Prima WiFi mesh netwerk van 2 nodes die bij een standaard huis (d.w.z. Modem (DHCP WAN)) en geen eigen infrastructuur als eigen DNS/DHCP servers, goed werkt. Heeft voor de gemiddelde Tweaker toch veel ontbrekende features welke veel goedkopere oplossingen wel bieden.

Pluspunten

• Goed werkend mesh netwerk (roaming)
  • Bekabelde mesh node (ethernet)
  • Prima wifi prestaties

Minpunten

• Geen eigen DNS server in te stellen (voor DHCP scope)
  • DHCP niet uit te schakelen
  • Subnet enkel /24 mogelijk
  • UPnP niet aan te passen
  • Geen volwaardige webinterface (enkel app)
  • Matige telefoon app (beperkt)

Beheerbaarheid Score: 1
WLAN-bereik Score: 5
Gekocht omdat ik op zoek was naar een betaalbare mesh oplossing (waren redelijk afgeprijst t.o.v. orginele prijs). De setup zou 2 minuten duren echter heeft mij dit 2 uur gekost. Mesh node wilde zich als eerste niet aanmelden bij de hoofdrouter. Toen perongleuk de Mesh node uit de app verwijderd en niet terug weten te krijgen. Omdat de mesh node hardcoded verbonden is met de main router alles moeten resetten en opnieuw beginnen.

Vervolgens kwam ik er achter dat de initiële configuratie tot zekere maten via een laptop/pc kan worden uitgevoerd maar niet de standaard configuratie (instellingen). Dit kan enkel via de app.

Vervolgens wilde ik mijn eigen subnet instellen en de DHCP settings aanpassen zodat clients mijn interne DNS server ingesteld krijgen (PiHole). Dit blijkt niet mogelijk te zijn! Ook is het niet mogelijk een ander subnet te kiezen van /24 (255.255.255.0 / 192.168.x.x). Hierdoor werd mijn interne PiHole direct onbruikbaar omdat hier ook mijn DHCP server op staat. Ik had in gedachte om DHCP dan maar uit te zetten op de Amplifi Instant router maar dat is ook niet mogelijk. Eindoplossing is de upstream DNS server in te stellen op het interne adres van de PiHole. Dit betekend wel extra hops.

Al met al heeft het product een heel sumiere set aan instellingen en de meest basale features zijn niet aanwezig. Het forum & reddit van Ubiquiti staat ook vol met klachten hierover maar helaas zal er niets aan worden veranderd.

Performance van het wifi netwerk & roaming werkt overigens wel prima en dat is ook waarom ik de set heb gekocht. Mocht je hem initiëel opzetten via de app & de basis instellingen willen gebruiken dan lukt dit zeker in enkele minuten. (dat wil zeggen dat je usecase is: modem (dhcp wan) > Amplifi Instant router)
Tevens performance van WAN/LAN getest en deze is in orde op mijn 500 Mbit verbinding. Ik lees echter wel dat ze aangeven dat deze router géén 1 Gbit WAN/LAN throughput kan halen. Dit vind ik wel tegen vallen voor zo'n duur product daar glasvezel met deze snelheden toch gemeengoed gaat worden/is.

Heb jij ook een Amplifi Instant Mesh System?