Google Pixel 4a 5G Zwart

Specificaties 6,2" • 2340x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Google Pixel 4a 5G Zwart Review

ikt 22 januari 2021, laatste update op 22 januari 2021, 1.983 views Product gekocht

Google Pixel 4a 5G Zwart

Degelijk, geen poespas, Google. Gewoon goed, mits je er een voor een redelijke prijs kunt bemachtigen.

Pluspunten

• Google Camera schiet prachtige plaatjes ondanks de oude 12MP camera
  • Android van Google, dus je weet dat je 3 jaar lang goed zit qua updates
  • Een 3.5mm jack!
  • Stereo speakers!

Minpunten

• Verkrijgbaar in Nederland is om te huilen
  • Adviesprijs is hoog

Mijn kijkje op de Google Pixel 4a 5G, na een weekje gebruik.

Aanleiding
Na lang wikken en wegen, heeft de Pixel 4a 5G mijn oude OnePlus 3 vervangen. Op zich deed de OnePlus het nog goed, maar de software is verouderd en de batterij vertoont ook tekenen van veroudering.

Met wat geluk heb ik de Pixel kunnen bemachtigen voor maar €410! Een goede prijs voor een goede telefoon - later meer over wat ik vind van de prijs. Maar eerst het apparaat zelf!

Eerste indruk
In de verpakking zit:
  • Pixel 4a 5G
  • Quickstart, papierwerk
  • SIM-tooltje
  • USB-C - USB-C kabel
  • USB-C Laadblokje
  • USB-A -> USB-C OTG adapter
Gelukkig is Google Apple en Samsung (nog) niet achterna gegaan met het laadblokje, want ik had er nog geen. Verder zijn er geen bijzonderheden in het doosje te vinden.

Met behulp van het OTG-adaptertje was het opzetten van al je apps snel gebeurd. Ook sommige app-data wordt overgezet. Het toestel vraagt daarna of je ook systeemupdates wil installeren - na een paar reboots staat het nieuwste van het nieuwste erop. Het was lekker vlot en je kunt meteen aan de slag :)

Look and feel
De buitenkant is erg basic. Zo'n beetje de meest generieke moderne smartphone als het maar kan: 21:9 scherm met camera-gat, een paar gaten en knoppen, een camera-bump, een vingerafdruksensor en verder is alles zo kaal als het maar kan zijn. Je zou het "saai" kunnen noemen - ik vind het wel wat hebben.

Het OLED scherm dat op 60Hz draait ziet er gewoon goed uit, zonder rare verkleuringen. HDR wordt ondersteund, maar ik zie het verschil niet tussen een ouder OLED scherm. Het cameragat stoort niet, hoewel de positionering wel de status bar relatief groot maakt - maar je leert er snel mee leven.

Het apparaat voelt ondanks (dankzij?) de plastic behuizing ("bio-resin") wel lekker aan. Het materiaal is een soort van stevige soft-ish touch. Het gewicht en de bouwkwaliteit zijn top, geen rare piepjes en kraakjes, de knopjes klikken goed, en verder zit alles goed op z'n plek. Dankzij de ronde hoeken ligt het lekker in de hand, en je wijsvinger valt natuurlijk op de vingerafdruksensor.

Gebruik
Tsja, wat valt er te zeggen? Het is Android 11. Het apparaat komt van Google, dus er ligt geen skin overheen. Wel heeft de Pixel-lineup wat speciale features, die voornamelijk om de Google Assistent draaien. Muziek wordt op de achtergrond herkend. Google Camera is aanwezig en zorgt dat de (toch wel verouderde) camera mooie plaatjes schiet. Verscheidene apps hebben íets meer functionaliteit. Een grote sprong voorwaarts t.o.v. Android 9 vind ik het niet.

De prestaties zijn oké. Qua CPU-performance doet de SoC het goed. RAM management is volgens mij al jaren goed, apps die uren geleden open waren, hoeven niet te herladen als je weer naar ze teruggaat.

Mocht je willen gamen - overweeg een andere telefoon. Ten opzichte van de Snapdragon 820, van 2016, is de algehele prestatie niet echt een sprong vooruit. Specifiek de GPU-prestaties van de 765G zijn slechter dan de oudere 820 - en dat vertaalt zich direct in een lagere side-by-side game-prestatie.

De batterij is wel weer een dikke prima. Hij hoeft niet elke dag aan de lader - en houdt het gemiddeld gezien, met mijn gebruikspatroon, zo'n 48 uur vol, waarvan zo'n 7 à 8 uur het scherm aan staat. Ter vergelijking: De OnePlus 3 haalde de ochtend tot de avond, met zo'n 3 uur schermgebruik.

Samengevat - het is gewoon een simpele, soepele ervaring, zonder merkwaardigheden. Ik heb er geen spijt van :)

Is het de €499 waard?
Terug naar de OnePlus 3. Dat apparaat heb ik in 2016 voor €399 gekocht. Toentertijd had het een top-end SoC, erg veel RAM en een goede camera. Een prijsknaller, een echte flagship killer. Tegenwoordig vind je dat niet meer, of je moet ergens concessies gaan doen.

De Pixel 4a/4a 5G/5 zijn in mijn ogen geen wereldwonder. Ze zijn oké geprijsd, je krijgt er een topervaring voor terug, zonder grote compromissen.

Voor mij was de beslissende factor de kortingsactie. €410 voor de 4a 5G is perfect. Je krijgt geen top-SoC, je krijgt geen minimale bezels, een camera met 1337 megapixels of andere spannende features, maar wel een solide, goed presterende smartphone waarmee je waarschijnlijk minimaal 3 jaar zonder problemen mee door kunt.

499 euro echter... dan moet je je afvragen wat je belangrijk vindt, want voor die prijs zijn er op hardware-gebied betere telefoons beschikbaar, of je kunt besparen en andere telefoons rond de €400 nemen zoals de Poco F2 Pro of de OnePlus Nord. Of je moet een échte Google-fan zijn.

De prijs in Nederland is om te huilen. Hier wordt er €50 bovenop de adviesprijs gegooid - dat vind ik 'm zeker niet waard.

Gelukkig heeft Google relatief vaak acties, die webshops volgen. Grijp 'm als er weer een actie is, en maak een gebedje dat de bezorging vanaf de Oosterburen een beetje meewerkt.

Heb jij ook een Google Pixel 4a 5G Zwart?

Een fijne en makkelijk om te lezen review! Dit bevestigd mijn toekomstige keuze voor de 4a 5g. Mijn LG G6 is in principe ook nog snel genoeg (net als jouw 1+3), maar de batterij is slecht aan het worden en hij hapert wat zo af en toe. Ik wacht de restricties in Duitsland nog even af en dan ga ik naar de dichtstbijzijnde Saturn/Mediamarkt.
Bedankt! Hopelijk kan het inderdaad gauw weer - een maand na de review denk ik er in ieder geval nog hetzelfde over :)

Wel een klein punt over de bouwkwaliteit - na een ongelukkige val vanaf heuphoogte (na een sprong en de telefoon die uit m'n achterzak floepte, op parketvloer) was het toestel wel een beetje getwist. Toestel was met wat moeite en een glasplaat weer plat te buigen. Mocht je echte botervingers hebben, metaal/glas is toch wat valbestendiger :P