Apple iPhone 12 Mini 64GB Zwart

Apple iPhone 12 Mini 64GB Zwart Review

StrataWhite 15 februari 2021, laatste update op 27 augustus 2021, 562 views Product gekocht

Apple iPhone 12 Mini 64GB Zwart

Snelle telefoon met mooi formaat en goede camera, batterijduur is voor mijn gebruik ruim voldoende. Toestel is aan de prijs wat betreft meegeleverde accessoires en afwerking. Achterkant is erg gevoelig voor vingerafdrukken en de beschikbare kleuren vallen tegen vergeleken met eerdere iPhones. Desalniettemin een goede vervanger voor mijn oude Sony,

Pluspunten

• Formaat
  • Scherm
  • Camera
  • Snelheid
  • Geluidskaliteit

Minpunten

• Achterkant
  • Beschikbare kleuren
  • Camera rand over video?

Na ruim 4 jaar een Sony Z5 Compact op zak te hebben gehad werd het toch echt tijd voor een upgrade. Vereisten waren: ongeveer hetzelfde formaat, met één hand bedienbaar, maar wel high-end specs zoals destijds de Z5 compact was. Helaas stelden de Android fabrikanten teleur en dus moest er overgestapt worden naar iPhone. In combinatie met een abonnement verlenging bij KPN met leuke korting de iPhone 12 mini verkozen boven de SE 2020.

Eerste indruk
De beschikbare kleuren vond ik niet mooi, op het reguliere zwart en wit na. Aangezien er toch een case omheen ging heb ik voor de zwarte gekozen. Meteen uit de doos vielen een paar dingen op: de achterkant is glossy en erg gevoelig voor vingerafdrukken, ziet er een beetje goedkoop uit, gemiste kans voor deze prijs. Daarnaast zit er geen oplader bij, nu is dat voor mij geen ramp aangezien ik deze al had liggen, maar toch zou je voor zo'n prijs gewoon een meegeleverde adapter mogen verwachten.

De terugkeer naar het rechthoekige ontwerp is wat mij betreft een plus, dat was ik gewend van de Sony, maar het voelt degelijker aan en de telefoon glipt tevens moeilijker uit je hand vergeleken met de eerdere generaties iPhones.

Android vs iOS
Het overstappen van Android naar iOS stelde een beetje teleur. Anno 2021 zou je toch mogen verwachten dat het overzetten van info, contacten, chats en apps eenvoudig te doen zou zijn. Het zou Apple sieren dit eenvoudiger te maken, zonder software van enkele tientallen euro's te downloaden. Dat vond ik het overigens niet waard, dus ben met een schone lei begonnen. Heb alle contacten (ruim 800) per email naar de nieuwe telefoon verstuurd.

Dagelijks gebruik
De iPhone Mini zit veilig opgeborgen in een Otterbox Strada.
Nu de Mini ruim een maand half jaar naar alle tevredenheid in gebruik. De overstap van Android was even wennen, maar de snelheid is een verademing, zowel tijdens het browsen als in apps. De camera is goed genoeg, al verwacht ik ook geen DLSR kwaliteit. Dan de batterij; door de slechte accuduur van de Sony was ik gewend om zuinig te zijn. Ik gebruik de telefoon nagenoeg alleen maar voor bellen, appen, social media, muziek luisteren en zo nu en dan navigatie en een youtube filmpje. Aan het eind van de dag heb ik daardoor meestal nog zo'n 50% over.

Als muzikant zijnde luisterde ik voorheen nooit muziek via de ingebouwde speakers op smartphones, want slechte geluidskwaliteit. Echter de 12 Mini heeft me hier enorm verbaasd, vooral als je de telefoon horizontaal houdt op kijkafstand produceert deze zowaar een heus ruimtelijk stereo geluid.

Al met al denk ik dat ik een goede keus heb gemaakt voor mijn nieuwe compact smartphone. Het is de bedoeling dat deze ook weer minimaal drie tot vijf jaar mee gaat. Apple had voor deze prijs iets beter zijn best kunnen doen wat betreft afwerking en gemak van overstappen. Maar de prestaties van het toestel zijn gewoon goed.

Heb jij ook een Apple iPhone 12 Mini 64GB Zwart?