Specificaties 10,1", 250GB - Bekijk alle specificaties

Samsung N210 JB01 Review

DJMaze 2 augustus 2010, 1.756 views

Samsung N210 JB01

Pluspunten

• accuduur
  • toetsenbord
  • chique business uitstraling
  • beschermhoesje bijgeleverd

Minpunten

• scherm backlight niet in te stellen via MeeGo
  • geen DVI aansluiting
  • moeite met fullscreen Flash applicaties zoals op http://www.hansklok.com

De netbook kent twee soorten toetsenborden en deze heeft de amerikaanse indeling (kleine enter toets) wat ik gewend ben vanwege mijn PC toetsenborden (Microsoft NEK 4000). Het toetsenbord typt erg prettig en voelt stevig aan.
In het BIOS kan je de accu instellen op 80% opladen zodat hij een langere levensduur krijgt.
Het installatie proces van Windows 7 Starter duurt erg lang (3 uur) mede doordat de schijven in 2 partities is onderverdeeld en na de installatie er een backup word gemaakt van de C: schijf naar D:
Omdat ik overal GNU/Linux gebruik heb ik windows volledig verwijderd (incl. restore partitie) en MeeGo ge´nstalleerd via een USB-stick. Deze installatie duurde ongeveer 15 minuten. Het enige probleem hierbij is dat de Fn functies voor het instellen van de scherm backlight nog niet functioneren/worden herkend.
De verdere bevindingen hieronder zijn dus met het gebruik van MeeGo en NIET met Windows 7

De verwachte tijd op de accu (12uur) is sterk afhankelijk van je applicatie gebruik. Met wat internetten en muziek luisteren lukt het mij om de 11 uur te halen, maar met gebruik van WiFi en Bluetooth ingeschakeld wordt dat al snel minder.
Het ontvangst van de WiFi is zeer goed maar valt in MeeGo regelmatig eventjes uit (ben er nog niet achter waarom).

De touchpad kan via een Fn toets worden uitgeschakeld, wat zeer prettig is als je veel moet typen in bijvoorbeeld een document. In MeeGo kan hij ook automatisch worden uitgeschakeld tijdens het typen zodat je niet per ongeluk scrollt.

De capaciteit van de HD (250GB) vind ik ruimschoots voldoende maar bij het uitschakelen hoor ik hem af en toe "tikken" (parkeren) wat me een klein beetje zorgen baard.

Het beeldscherm is klein maar voldoet prima voor algemene netbook taken. Als ik via de VGA aansluiting een monitor/beamer aansluit dan word die resolutie aangenomen en is het eigen beeldscherm niet echt meer bruikbaar omdat de resolutie van de externe monitor groter is.

Films (dvd iso, xvid, etc.) kan hij makkelijk aan en de accu houdt het 3 tot 4 volledige films vol, wat dus neerkomt op zo'n 7-8 uur gebruik.

De USB poort aan de linkerkant kan je via het BIOS instellen als permanente stroomvoorziening. Deze voorziening heb ik tot nu toe maar 1x nodig gehad voor het opladen van mijn mobiele telefoon.

Ondanks de kleine verstopte speakers aan de onderkant is het geluid verbazend goed te noemen voor een netbook.

De webcam en de SD aansluiting heb ik nog niet getest

Heb jij ook een Samsung N210 JB01?

Bedankt voor je review, erg duidelijk maar toch nog een vraagje:

"De netbook kent twee soorten toetsenborden en deze heeft de amerikaanse indeling (kleine enter toets)"

Is dat een horizontale Enter toets, of een verticale?

of

Hoe kom je er achter welke enter toets de netbook heeft voor je hem bestelt? SKU?
Ik gebruik een horizontale enter key.

Hoe ik er achterkwam was door het serienummer (JA01 vs JB01) de afbeelding bij elk model in de norrod webshop toonde een andere toetsenbord indeling.
Dus ik "denk" dat het hem daar in zit.
Je zegt in de review dat je de accu ook kan instellen op max 80%laden. Is dit bij jou ook het geval, of niet, dit staat niet duidelijk in de review.