Specificaties Tower, 3 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-A05N Zwart Review

V_Lichtenberg 2 augustus 2010, laatste update op 2 augustus 2010, 806 views

Lian Li PC-A05N Zwart

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Afwerking

Minpunten

• Cable management
  • Ruimte
  • Geluid"productie"

Als ik om de paar jaar een nieuw systeem ga bouwen, hoort daar steevast ook weer een nieuwe kast bij. Mijn "oude" kast is een Lian Li PC60 (review) die ik ooit uitgerust had met allerlei thermometers, CCFL's en andere casemodding-gerelateerde meuk. Ik was in ieder geval erg enthousiast geworden over Lian Li.
Aangezien de casemodding/overclocking periode wel een beetje aan me voorbij is gegaan, wilde ik deze keer een low-profile machine gaan bouwen. Ik heb mijn visie beperkt tot de kasten van Lian Li, omdat de stijl mij heel erg aanspreekt en ik niet vind dat deze terug te vinden is in de verschillende lijnen van andere fabrikanten.
Ik wilde een vrij normaal formaat kast, dus barebone/htpc-achtige modellen gingen aan me voorbij. Ik ontdekte al browsend op de site kleine midi-towers, met daartussen de PC-A05N. Het spartaanse uiterlijk en de specificaties die voor mij voldeden lieten me overgaan tot aankoop.

Eerste indruk
Het eerste dat mij opviel bij het uitpakken, was dat de kast heel erg licht is. Dat komt uiteraard omdat de kast volledig uit aluminium vervaardigd is. Ook is de kast lekker klein, en dat paste zoals ik al zei goed bij mijn wens van "low profile".
Als je de kast opendoet vind je een doosje met een heleboel schroefjes, waarvan veel thumbscrews. Verder zijn er twee casefans van elk 120mm voorgeïnstalleerd, wat netjes gedaan is met rubberen hulzen (dit komt uiteraard de geluidsproductie ten goede).
Bij deze kast is het de bedoeling dat de airflow in principe omgekeerd is ten opzichte van wat men normaal gewend is: de koele lucht wordt van achteren de kast ingeblazen en de hete lucht verlaat de kast van de voorkant.
Daarmee komt ook de voeding onderin de voorkant te zitten, waarvoor een voeding-extensiekabel netjes door de kast heen getrokken.
Wat ik persoonlijk behoorlijk vind afdoen aan de looks, is de blauwe power-led. Het ding schijnt enorm fel, en doet dus af aan het low-profile gehalte dat de rest van de kast uitstraalt.
Qua bouwkwaliteit is te zeggen dat alles zoals bij elke Lian Li kast heel netjes is afgewerkt, maar het aluminium is duidelijk dunner dan dat van mijn PC60. Het zal echter stevig genoeg zijn, maar het kan nadelig werken bij geluidsproductie.

Bouwen
Op de eerste plaats is het mogelijk om normale ATX moederborden te plaatsen in deze kleine kast. Deze komen echter omgekeerd te hangen, waardoor je ook het rechter zijpaneel zal moeten verwijderen om in te bouwen. Ik heb het idee dat dit gedaan is om ruimte te besparen, maar persoonlijk zie ik niet echt het voordeel. Het is echter ook geen nadeel, dus à la :p Wat ik echter wel jammer vind, is het ontbreken van een losse backplate waarop het moederbord bevestigd zou moeten worden. Dat zou een hoop schelen qua cable management, maar dat is in deze kast dus beperkt. Dat kan erg nadelig uitpakken voor de airflow in deze relatief krappe kast, dus het is zeker een puntje waarop gelet moet worden.
Kort daarna had ik mijn processor+koeler, geheugen en optische drive geïnstalleerd. Helaas ben ik te enthousiast aan de slag gegaan met deze CPU koeler, want het belemmerde het inbouwen van de harde schijven behoorlijk :p Aandachtspuntje dus ;)
Wat ik de kast wél verwijt, is de lastige inbouw van videokaarten. Gebruik je beide 5,25" slots, dan kan het lastig gaan worden lange videokaarten in te bouwen. Ik heb zelf een XFX HD5770 (~24cm), welke prima in te bouwen was qua dimensies, maar bij langere kaarten van ongeveer 30cm ga je echt problemen krijgen. Bij het vastschroeven van mijn videokaart kreeg ik trouwens één van de twee schroefjes (die normaal de noisblockers vasthouden) niet vastgeschroefd omdat de kast lichtelijk scheef bleek te lopen. Behoorlijk jammer aangezien de rest van de kast goed afgewerkt is.
Ook heb ik Scythe Slipstreamfans aangeschaft om de standaard casefans te vervangen. Dit is me niet gelukt bij de casefan die warme lucht bij het HDD rack wegzuigt, aangezien dit rack met popnagels vastzit en de toegang veel te veel belemmert om de fan te verwijderen.

Geluid en warmte
Hier kan ik heel kort over zijn: ik heb geen geluiddruk- en thermometers, dus metingen kan ik niet uitvoeren. De sensoren op mijn moederbord vind ik geen goede indicatie geven, dus ik vind het zelf beter om die waarden niet in deze review te vermelden. Als dit wel gewenst is, lees ik het wel in de comments.
Gevoelsmatig qua geluiddruk, vind ik de kast behoorlijk wat lawaai doorlaten, maar dit ligt aan mijn CPU koeler. Op het moment van schrijven moet ik het gedrag van deze laatste namelijk nog finetunen in de bios. Desalniettemin laat deze kast het geluid makkelijk door, wat uiteraard ook weer niet goed is voor mijn low-profile wensen. Het is echter waarschijnlijk makkelijk op te lossen met demp-matten, welke ik waarschijnlijk ook wel ga aanschaffen :)

Een goede kast die in mijn ogen waar voor zijn geld biedt. Er moet echter een en ander aan gedaan worden om hem stil te krijgen en het is zaak op te letten welke onderdelen je erin wil bouwen aangezien de ruimte vrij beperkt is.
Dit is mijn tweede review, dus tips zijn welkom en extra elementen zijn altijd toe te voegen :)

Heb jij ook een Lian Li PC-A05N Zwart?