Lian Li PC-60 Review

V_Lichtenberg 21 januari 2010, laatste update op 21 januari 2010, 1.413 views

Lian Li PC-60

Pluspunten

• Kwaliteit druipt er vanaf
  • Er kan een hoop in...
  • ... en dit alles is makkelijk te installeren
  • Veel losse (mod)onderdelen apart te verkrijgen

Minpunten

• Popnagels en niet overal thumbscrews

Ik heb deze kast alweer 4 Ó 5 jaar in gebruik, en ik besloot met wat tijd over mijn liefde voor deze behuizing te delen :)
De reden van het aanschaffen van deze kast, was dat ik het destijds de mooiste Lian Li in de collectie vond die binnen mijn budget paste. Ik liep echter al snel tegen een groot probleem aan: de leverbaarheid. Diverse shops heb ik gemaild om de voorraad te checken bij leveranciers, maar dit leidde tot niks :( Gelukkig bood Marktplaats een uitkomst, en een zeer vriendelijke meneer had er nog eentje te koop staan :)

Bouwkwaliteit en afwerking
Lian Li's kwaliteit staat niet voor niets hoog aangeschreven. De kast is erg stevig en straalt verzorging uit: van de hoge kwaliteit aluminium tot de afgewerkte randjes. Het klopt allemaal!

Inbouwmogelijkheden
Voor een miditower uit de tijd waarin deze kast uitkwam, zijn de inbouwmogelijkheden goed te noemen. Er is plaats voor 3 externe 3,5" en 4 externe 5,25" apparaten. Zelfs binnenin klopt het allemaal: ruimte voor 4 3,5" harde schijven, welke op zijn kant ge´nstalleerd kunnen worden. Volgens sommige tests misschien niet zo goed voor de levensduur, maar het benut wel goed de ruimte in de kast: 4 harde schijven boven elkaar geplaatst kost meer ruimte dan ÚÚn breedte :)
Wat ook erg prettig is, is dat er een removable moederbord plaat is. Dat heeft o.a. de voordelen dat het moederbord makkelijker in de kast geschroefd kan worden, en dat het wegwerken van kabels zo weer net iets makkelijker wordt.

Koelingsmogelijkheden
De airflow klopt; vooraan onderin twee 80mm fans intake en achteraan bovenin 1 80mm fan outtake, welke hulp krijgt van de fan in de voeding. Helaas gaat het dus om kleine fans, maar de airflow klopt.

Vormgeving
Kwestie van smaak natuurlijk, maar ik kan me slecht voorstellen dat iemand dit design lelijk vindt :P

Installatiegemak
Alles is makkelijk uit elkaar te halen om het in elkaar schroeven makkelijker te maken. De manier waarop de optische drives ge´nstalleerd dienen te worden is wat ouderwets, maar het blijft een degelijk systeem zo met de schroefjes :Y) Hier en daar zijn er thumbscrews aanwezig, maar niet in grote getalen: de sidepanels, PCI-covers en het HDD-rack zitten vast met thumbscrews. Dit fenomeen had op meer plaatsen terug mogen komen, maar is op de meest relevante plekken dus aanwezig :)

Modbaarheid
De kast is heel makkelijk te strippen, waarbij het vooral aankomt op werken met de handjes; niet veel gereedschap nodig dus. Wat hier en daar wel naar is, is dat er met popnagels gewerkt is. Die krijg je er met een standaard gereedschapskist niet zomaar uit (en weer in :p).
Ik heb verder geen noemenswaardige mods uitgevoerd op deze kast, maar het leek me handig om het ook hier even te vermelden.
Wat ook vermeld dient te worden, is dat het voor de minder handige modders onder ons ook mogelijk is uit een heel arsenaal extra onderdelen te kiezen. Dit loopt uit van windowed sidepanels tot extra 3,5" mount racks en CD-rom bezels (je weet wel: die covers van de 5,25" bays ;)).

Kwaliteit van voeding
Antec Neopower aanwezig. Prachtding! Maar dat hoort niet bij deze review :)

Ja, die is dus wat aan de hoge kant. Maar dan heb je ook wat, zullen we maar zeggen. Ik heb mijn kast op mijn bureau staan (don't ask...), en ik geniet van een solide strakke look. Ik wil daarvoor ten opzichte van veel plastic behuizingen best de meerprijs van 2 tientjes betalen en een fatsoenlijke aparte voeding kopen :)

Het bijgevoegde plaatje komt uit een Google search, en is precies het model zoals ik hem heb.
Dit was mijn eerste review; be gentle :D

Heb jij ook een Lian Li PC-60?

Hele mooie kast inderdaad en ook een hele duidelijke en nette review! Dit zal tzt zeker meehelpen bij de keuze voor een nieuwe kast. Dankje voor de review.