Arctic Silentium T2 Review

.Johnny 15 mei 2006, 2.368 views

Arctic Silentium T2

Pluspunten

• super stil. ik hoor echt bijna niks. Alleen mijn 2e SATA schijf die er bij in zit maakt soms wat geluid. Die heb ik dan ook maar op automatisch uitschakelen na 5 minuten gezet.
  • goedkoop voor zoveel kwaliteit!

Minpunten

• krap om je kabels weg te werken. ATX past overigens prima
  • Harddisk muffler zit onhandig in de kast geplaatst.

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb een silentium T4. maar alle Silentium kasten (T1-T5) zijn hetzelfde, alleen de voorkant is anders. Vandaar dat ik het bij de T2 plaats, daar zijn de meeste reviews tot nu toe bij verzameld.

Van deze kast is al behoorlijk veel beschreven, ik wil op een paar onderbelichte onderwerpen wat licht schijnen. Vooral de review waar ergens in een andere product survey hier naar verwezen wordt is erg goed.

Hard disk mufler
Er zit een speciale harddisk mufler in deze kast, die met rubberbanden er voor moet zorgen dat de harddisk geen geluid over kan brengen. Het systeem werkt goed, maar ik vind het wel kortzichtig dat je maar 1 harddisk kunt plaatsen. Je kunt er wel meer kwijt, maar die zul je met het screwless inbouw systeem erin moeten schuiven. Dat gaat dan dus wel ten koste van de stilte.
Helaas hebben ze geen rekening ermee gehouden dat je ook SATA harddisk aan zou kunnen sluiten. Op de foto's die ik heb geupload kun je goed zien dat de originele SATA kabel die ik had ervoor zorgt dat de kast niet dicht kan! doordat de harddisk te dicht bij de klep van de kast komt, past een dikke SATA plug niet. Ik moest dus ergens een passende SATA stekker vinden. Er schijnen ook SATA plugs te zijn met een 90 graden hoek. Wellicht is dat ook een oplossing, maar je kunt dus ook zoeken naar een SATA kabel met een minimale plug.
EDIT: Foto 4 toont de oplossing via een SATA kabel met kleinere plug.

krappe kast
Doordat de kast wat krap is, kun je je kabels maar moeilijk kwijt. Ik heb vooral last van een dikke IDE kabel die de airflow naar de voeding die voor onderin zit blokkeert. Je moet dus eigenlijk wel een rounded IDE kabel hebben voor je DVD/CD speler.
Verder zit de kast snel vol als je er een paar extra PCI kaarten in prikt. Die hinderen de airflow ook enigszins. Ik heb er qua warmte productie overigens verder geen last van! maar het is wel even klussen om je kabels weg te werken met zo weinig ruimte!

Na dit geklaag denk je misschien dat het geen goede aankoop zou zijn, maar ik ben erg positief! echter is al het positieve in andere reviews al genoemd, dus ik zal dat hier niet herhalen!

Heb jij ook een Arctic Silentium T2?

Ik deze kast zelf ook een aantal dagen.
En wat me opvalt is dat deze voeding aardig sterk is, ook al is het maar een 350Watter (de doos vermeld trouwens dat het een 450Watt voeding is :? ) met 17A op de 12V lijn.

Mijn systeem draait hier perfect mee. Benchens gaat naadloos 8-)

GigaByte K8-NE
AMD 64 2800+
Maxtor 80GB ide
NEC 3540
X850XT
1GB ram

@.Johnny hoe heb jij het Sata HD probleem precies opgelost ?
Als je goed had gelezen, dan heeft hij wel een oplossing voor het SATA probleem, maar heeft hij deze nog niet toegepast... Namelijk; kleinere plug, plug met hoek van 90 graden.

Waarschijnlijk heeft hij nu zijn kast open?
Ik heb dit opgelost door van iemand anders een SATA kabel te krijgen met een vele kleinere SATA plug.
Ik heb bij 2 winkels (MyCOM en mediamarkt) gevraagd, maar daar hadden ze geen 90' hoek SATA kabels. Maar gelukkig had een vriend van me een stapel SATA kabels liggen. Ik heb daar ook een foto van, zal dat er voor de duidelijkheid nog even bij zetten als ik weer bij die foto kan :)

als ik de kast open had gelaten had ie denk ik weer teveel herrie gemaakt. dan kun je beter nog je HD in de 'normale' 3.5" bay zetten.

Dat van de voeding zal ik eens nakijken. Ik heb de doos nog niet weggegooid.

edit: check. mijn doos zegt ook 450W. zal wel het piekvermogen zijn?
De Arctic Silent T 1t/m5 (ze zijn qua bouwwijze nagenoeg identiek, alleen het 'jasje' is anders, kennelijk om i-pod liefhebbers te behagen :Y) ) is inderdaad een zeer stille kast, met name door de temperatuur geregelde fans, de slimme (maar inderdaad niet altijd even handig voor montage) bouwwijze en niet in de laatste plaats door de Seasonic voeding. Waarom zie je Seasonic toch zo weinig in Nederland? |:( Je kunt ze in de meeste mainstream winkels niet bestellen. Maar Seasonic behoort al jaren tot de absolute top op PC-voeding gebied, doorgaans buitengewoon stil, efficient, zeer stabiel en weinig gevoelig voor instabiliteit (piekjes overspanning) op het net.
De ervaring leert dat na verloop van tijd (4-6 maanden) de Arctic Silent T kasten toch wat luidruchtiger worden. Het aardige is dat je de stille werking weer grotendeels kunt herstellen door de kast te openen (ik vind het trouwens wel knap onhandig dat je daarvoor de kast eerst uit zijn plastic voet moet tillen, had liever een beter bereikbaar zijdeurtje gehad!) en met de stofzuiger de processorfan (+ evt vga- en chipsetfannetjes) plus alle andere fans voorzichtig schoon te zuigen (daarbij kan het handig zijn even met een zacht borsteltje of wattenstaafje te 'helpen') en te zorgen dat er zo min mogelijk stof rond de perforaties achterblijft. Het resultaat is een hoorbaar stillere kast! :z :)
misschien is de T4 dan toch wel anders. ik kan mijn kast gewoon openen zonder em van die onhandige voet te moeten tillen. Kwestie van 2 schroeven losmaken aan de achterkant en de plaat naar achteren schuiven en daarna schuin uitsteken.
interessant, zouden ze dat aangepast hebben of ligt het gewoon aan mij?? :? De T1 en T2 waar ik het over had zijn van februari en maart 2005 (ze waren toen nog maar net op de markt in NL), en ik vond (en vind) het altijd redelijk moeizaam om dat zijdeurtje naar achter te trekken, zeker vergeleken met m'n Chieftec Dragon kastjes... Wanneer ik echter de T1 of T2 van z'n voet tilde was het een fluitje van een cent!

Dat de HD plek voor een niet haakse SATA kabel wat onhandig is moet ik trouwens beamen, gelukkig laten ook SATA kabeltjes zich redelijk eenvoudig (en straffeloos) buigen, terwijl de voedingsstekker zelfs handiger (want haakser) is dan bij de IDE drives.
als je op de foto kijkt zie je dat niet de kabel, maar de plug zelf uitsteekt. Dat was de standaardkabel die ik bij mijn ASUS P4PE had gekregen. En een plug laat zich juist niet weer zo makkelijk buigen }>
hmm deze plug is nog steeds groot. ik vraag me af of die wel beter past dan mijn standaard SATA kabel. Als ik dat zo zie is de plug alsnog de bottleneck...
Mijn T2 kan ook gewoon geopend worden zonder hem van z'n voet te halen :z