iRobot Roomba E5

€ 279,-
Specificaties Robot-stofzuiger met 90 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

iRobot Roomba E5 Review

thelightning 6 januari 2021, 509 views Product gekocht

iRobot Roomba E5

Mooie simpele Roomba die doet wat hij moet doen. De E5 heeft 2 rollers (geen borstel) en daarom effectief tegen haren. Het grootste negatieve punt; De Roomba MOET internet toegang hebben (phone home) anders werken diverse functies zoals de timer niet. Om deze reden zal ik de Roomba terugsturen.

Pluspunten

• Iets stiller dan oudere Roomba's

Minpunten

• Roomba phone home
  • Functies stuk zonder internet

Energieverbruik Score: 4
De Roomba E5 gekocht voor in de woonkamer. De vorige Roomba (800 serie) is verhuist naar boven en de vorige vorige Roomba (500 series) heeft zijn beste tijd gehad.

Uitgepakt. Neergezet op het dock, Appje geinstalleerd, Roomba gevonden en geconfigureerd. Allemaal vlekkeloos en binnen no-time deed hij zijn rondje. Ook zijn geprogrammeerde rondje om 05:00 ging goed.

Tot zover mijn positieve opmerkingen. Over naar de reden waarom ik de Roomba terug ga sturen;

Ik heb een van de simpelste Roomba's gekocht om de prijs maar voornamelijk omdat ik erg weinig eisen aan de Roomba heb. Hij moet om 05:00 zijn rondje draaien en ik leeg hem zelf wel. Verder verwacht ik niets van hem.
Een app om mijn stofzuiger aan te sturen is dan ook totaal overbodig. Je lijkt er haast niet meer omheen te kunnen. Waarom moet ik nu zoveel moeite doen om een app te downloaden, installeren, en bijhouden? Naar mijn inzicht is dit verre van gebruiksvriendelijk t.o.v. de fysieke programmeerknoppen op mijn 800 serie Roomba en voegt niets toe bij een "simpele" Roomba (geen mapping etc)

Omdat de Roomba aan de wifi wil; Waarom trouwens? De Roomba heeft ingebouwde sensor om de app te vinden tijdens de setup (Bluetooth?) waarmee de instellingen en e.v.t. programmas in de Roomba gezet kunnen worden.
Even gekeken in mijn firewall en wat blijkt; De Roomba doet aan phone-home. Er is een constante verbinding met een Amazon instantie. Hierop heb ik regels in mijn firewall geconfigureerd dat deze niet meer naar buiten mag/kan.
De app bleef op dit moment werken. Voor basis connectiviteit lijkt hij direct verbinding te maken met de Roomba zelf.
Echter! Diverse andere functies zijn, sinds de Roomba geen internet meer heeft, stuk! Zo kan ik de Robot nog wel via de app starten, maar terug naar zijn basis lukt niet meer. Ook de belangrijkste functie; De robot gaat niet meer rijden op de ingeprogrammeerde 05:00.

Er zullen veel mensen zijn die hier niet wakker van liggen. Ik vind het echter zeer belangrijk dat de apparatuur die ik koop werkt wanneer ik dat wil. Onder mijn controle is en niet afhankelijk van een internet verbinding voordat zijn geadverteerde functies werken. Daarnaast heb ik geen behoefte aan het delen van mijn gebruiksgedrag met leveranciers of eventuele andere partijen (disclaimer/privacy voorwaarden niet voldoende gelezen).

Hoeveel ik ook van tech houdt, gebruik en mijn geld vermee verdien; Slimme energiemeters, Domotica, Robotstofzuigers, Koelkasten en noem het maar op. Deze apparatuur voorzien van "Smart" of "Connected" functies komen er met de algemene huidige gang van zaken, niet in! .
Noem mij een alu-hoedje maar het feit is wel dat vroeg of laat wij de controle over onze eigendommen en mogelijk zelfs ons leven onbewust verliezen.

Heb jij ook een iRobot Roomba E5?

Vraag & Aanbod

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.