Acer AL1916Ws Review

eriksd 24 november 2006, 1.407 views

Acer AL1916Ws

Pluspunten

• prijs
  • breedbeeld
  • volledig plug and play
  • kleuren, helderheid, ghosting

Minpunten

• geen

Ik heb hiervoor altijd op crt-monitoren gewerkt, maar de laatste, een sony, was het aan het begeven, hij had onder andere een rinkel en het beeld trilde :P

Toen maar gaan zoeken naar een tft. Ik wilde een goedkope (Nederlander en arme student) en kwam toen op acer uit, aangezien ik toch een merk wilde (voor zover jullie het een merk vinden, ik vind het een merk :) ).

Ik heb na veel gezoek besloten voor een breedbeeld monitor, ivm met meerdere vensters naast elkaar en gamen. Deze monitor kwam wat dat betreft wel sterk naar voren, zeker in verband met de prijs.

Na hem ontvangen te hebben, de doos opengemaakt. De doos is erg stevig, en de kabels ed. zitten in een apart doosje in de doos.

Duidelijke handleiding voor de onwetenden onder ons, en alles is makkelijk aangesloten. Computer opgestart, en de monitor stelde zichzelf automatisch in. Mocht dit niet gebeuren, dan kan je dit makkelijk laten gebeuren aan de hand van de auto knop op het scherm. Ik heb na een aantal gekleurde schermen in paint geen defecte (sub)pixels kunnen constateren, maar op dat gebied hanteert acer ook wel een goede policy, dus hierover hoef je je geen zorgen te maken.

De kleuren en helderheid zijn dik in orde, ik heb geen lichtlekkage kunnen bespeuren. Enige opmerking: in verhouding met mijn oude crt-monitor komt dit scherm heel helder over, dit heb ik een beetje omlaag geschroefd. Verder vind ik de kleuren beter dan op mijn crt, ze zijn duidelijker. Zwart is niet geheel zwart op deze monitor trouwens , ook geen donker-grijs, maar net niet pikzwart.

Al met al een zeer goed scherm voor een zeer scherpe prijs!

Heb jij ook een Acer AL1916Ws?

Je zou het ontbreken van DVI een nadeel kunnen noemen, maar dat kun je simpelweg niet verwachten voor deze prijs. Ik heb hem ook en ben een erg tevreden gebruiker. Het enige licht irriterende aan Acerschermen is het Acerlogo dat eerst verschijnt als je hem aanzet.
Normaal gezien zou je het eigenlijk wel mogen verwachten aangezien zulk scherm digitaal aangestuurd wordt. Nu is er alleen een extra conversieslag (en dus extra onderdelen) nodig om het analoge signaal weer digitaal te maken. En soms gaat dit gepaard met kwaliteitsverlies. Op z'n minst heb je last van het automatisch calibreren.

Maar dat zal dan wel weer iets te maken hebben met een importheffing.
Het scherm is er ook van Fujitsu Siemens en die heeft wel DVI. De Scaleoview W19-1. Ik dacht dat die verder identiek is.
Klopt, alleen een DVI aansluiting kost meer, want je wilt altijd een DVI en D-Sub omdat er nog genoeg mensen zijn die geen DVI hebben. Dus de conversie naar D-Sub blijft. Daarbij komt dat op DVI aansluitingen binnen de EU extra heffing wordt gerekend. Tenminste, dit was zo in het verleden.
Ik ben ook van plan om dit scherm te kopen...
Maar...gamed dit ook een beetje goed?..
Ik bedoel...die D-Sub kan die het allemaal een beetje bijbenen enzo?
Wat voor Graka heb je er aan hangen?
Ik heb er zojuist nog far-cry op gespeeld, loopt zeer netjes, geen ghosting e.d. Als videokaart heb ik een 4 (!) jaar oude gf 4 ti4200 van xfx, natuurlijk lekker aan de oc, en deze heeft een d-sub en dvi uitgang. Deze zit dus op de d-sub en het loopt gewoon heerlijk. De beeldkwaliteit is echt goed, dus als DVI beter zou zijn dan zou die extreem goed moeten zijn.

Kortom: met een gf 4 ti, far cry @ 1440 x 900 ziet het er allemaal zeer goed uit, prima game monitor! (en groot)
Wat voor accesoires zitten er verder bij?
Zoals Adapters DVI>VGA enz.?
Tja, dat is vrij karig: een stroomkabel, een d-sub kabel, en nog een boekje en cd's. Geen adapters ed, maar die zijn niet zo duur imo.