1 review

Philips Hue White and Color Ambiance Gradient Lightstrip 55"

Specificaties 1x strip (ZigBee) - Bekijk alle specificaties

Philips Hue White and Color Ambiance Gradient Lightstrip 55" Review

Snippertje 4 januari 2021, laatste update op 17 januari 2021, 1.362 views Product gekocht

Philips Hue White and Color Ambiance Gradient Lightstrip 55"

De Hue Gradient Lightstrip is prijzig, maar doet net als de syncbox precies wat het moet doen. De kleuren zijn top, hij is helder genoeg en eenvoudig te installeren. Alleen het gemis aan zones aan de onderkant is jammer.

Pluspunten

• Precies wat mistte in mijn opstelling
  • Goede weergave van kleuren
  • 7 verschillende zones
  • Accuraat synchroniseren van alle zones
  • Werkt ook met Hue Sync app op PC

Minpunten

• Niet individueel in te stellen leds als lamp
  • Onderkant geen zones gemiste kans
  • Plakken op je dure televisie
  • Past wellicht niet op afwijkende modellen televisies

Kwaliteit Score: 5

Na mijn uitgebreide review over de Philips Hue Syncbox toch maar besloten om de gradient apart te reviewen. Je kan hem namelijk zeker in combinatie gebruiken met een box, maar hij is ook aan te sturen via de Hue Sync desktop app. Je hebt in alle gevallen in ieder geval wel een Hue bridge nodig. Ik heb hem al een tijdje in gebruik, dus foto's van de unboxing heb ik helaas niet.

Waarom deze strip?

Bijna 200 euro voor een lichtstrip? Waarom zo duur en waarom willen mensen dit? Hier kom ik later op terug.

Al een tijdlang wordt er vanuit de community gevraagd om een individueel aanstuurbare lightstrip. De lightstrips die er tot voor kort waren bestonden altijd maar uit maximaal één kleur. Met deze gradient verandert dat en is het mogelijk om elke televisie met een formaat van 55", 65" of 75" om te toveren tot een ambilight televisie met 7 verschillende zones. Geen gedoe meer met verschillende lampen, playbars of strips. De setup wordt dus eenvoudiger. Bij mij ging het van 2 playbars, 2 light bulbs en 1 lightstrip:

Naar 1 gradient en 2 lightstrips voor de onderkant:

Helaas dus geen volledige omringende lightstrip voor ook de onderkant, een gemiste kans wat mij betreft. Ik heb zelf er uiteindeijk toch besloten 2 lightstrips te plaatsen, omdat dit een mooi effect geeft in combinatie met de voet van de televisie en onder het meubel. Uiteraard kan je dit ook oplossen met playbars, maar feit blijft dat ik niet helemaal begrijp waarom er niet één omringende lightstrip is uitgebracht. Zeker voor mensen die hun TV ophangen is dit erg jammer. De strip heeft ongeacht de lengte hetzelfde aantal van 7 zones (dit zal wel met de aansturing te maken hebben). In de app wordt de gradient ook gezien als één lamp. Dit maakt ook dat je hem niet onder je scherm door kan laten lopen, want de zones zijn fixed (linksboven is ook echt linksboven etc.).

Installatie

De installatie is vrij eenvoudig, maar vereist wel dat je plakkers aanbrengt op je televisie. Uiteindelijk zijn er 5 verschillende stukken die je moet aanbrengen om de lightstrip aan de TV vast te maken. Ook de adapter voor de stroom kan je hierbij nog ergens opplakken. Al heb ik dat niet gedaan. Hou er verder rekening mee dat de strip 25 watt vraagt, wat meer is dan de overige Hue producten waardoor je hem beter niet in een adapter van bijvoorbeeld een playbar stopt. Gebruik de meegeleverde adapter. De strip klikt verder vrij eenvoudig vast en de handleiding is duidelijk.

Ter indicatie een foto van de lightstrip gemonteerd:

Verdere installatie gaat via de Hue Sync app en werkt zoals je van Hue lampen gewend bent. De strip is te zien in de app als één lamp en is in een entertainment ruimte ook niet te verplaatsen. Verder is de lamp buiten het synchroniseren alleen als één kleur in te stellen. Uiteraard is de helderheid veranderen wel mogelijk. Er zijn wellicht in de toekomst plannen om dit te veranderen, maar dit lijkt technisch nogal een uitdaging door de manier waarop het systeem werkt.

In de praktijk

Filmpjes zeggen volgens mij meer dan duizend woorden, dus hieronder een drietal filmpjes. De eerste is op standje intense (via de Syncbox) en was ook even om te kijken of alles goed is afgestemd:

Tweede filmpje is van de intro van de Lion King (met ander geluid en via de desktop app) en hier zie je echt hoeveel het licht bijdraagt aan de immersie. De stand is hierbij moderate met ongeveer 40% helderheid.

En de laatste met een anime, waar het het meest tot zijn recht komt:"

Waarom dan deze strip? Ten eerste, omdat je net als ik home entertainment als hobby hebt en toch al in het Hue eco systeem zit. Ten twee, het is echt heel erg vet en voegt veel toe aan de game of filmbeleving. Het product is daarnaast zoals je van Hue gewend bent, het werkt, doet het goed, maar is daarmee ook prijzig. Het gemis van zones aan de onderkant is gelukkig goed op te lossen en de uniformiteit die je terugkrijgt door één strip is fantastisch. Als je zonder veel gedoe je TV een kleurtje wilt geven en je in het Hue ecosysteem zit dan is deze lightstrip een aanrader als je het geld kan missen. Hou er rekening mee dat je een bridge nodig hebt minimaal. En als je hem niet met je PC gaat gebruiken ook de Hue syncbox, zie daarvoor mijn andere review.

Heb jij ook een Philips Hue White and Color Ambiance Gradient Lightstrip 55"?

Mooie review thanks,
wat ik me afvraag waarom om zou je geen langere kopen om hem dan ook langs onder door te plakken ?
Kan je dat soms niet instellen in de entertainment area ?
En de 75"versie zou die meer "slots" gebruiken dan 7 ?

Ik begrijp als je de antwoorden niet zelf hebt maar dit zou goede extra info zijn !

happy new hue 2021 to all !
Dankjewel!

Hopelijk is dat verhelderend, ik zal het in de review toevoegen. Dank voor de feedback en de beste wensen :)