Tweakers zegt: 5,5

Philips Hue Play HDMI Sync Box

€ 242,96
Specificaties Overige hub - Bekijk alle specificaties

Philips Hue Play HDMI Sync Box Review

Snippertje 22 november 2019, laatste update op 7 juli 2021, 16.856 views Product gekocht

Philips Hue Play HDMI Sync Box

De Hue Sync Box, eindelijk volwaardige synchronisatie van je lichten, met een stevig prijskaartje. Wat mij betreft is de box een geslaagd product en het doet exact wat het moet doen voor mij. Aanrader als je al lampen hebt en van een intense film/game beleving houdt wat mij betreft.

Pluspunten

• Synced fantastisch met de lampen
  • Makkelijk op te zetten en in te stellen
  • Voegt echt wat toe aan je beleving tijdens gamen en films
  • Ondersteunt Dolby Vision én HDR10+
  • Geen merkbare latency
  • Ondersteuning voor Alexa & Google assistent

Minpunten

• Niet mogelijk om beeld en geluid tegelijk te syncen
  • Wel een aantal lampen nodig om de ervaring te hebben

Features Score: 4
Zie ook mijn review van de Gradient Lightstrip voor meer filmpjes: productreview: Philips Hue White and Color Ambiance Gradient Lightstrip 55" r...

Update4 (juli 2021):
Mijn box begon kuren te vertonen, maar keurig opgelost en ik heb een gloednieuwe gekregen. Wel problemen met Dolby Vision in eerste instantie, maar dat bleek na een firmware update opgelost.

Update3: Er is een update uitgekomen met ondersteuning voor Dolby Vision en spraakbesturing, zie onderaan.
Update2: Na 6 maanden gebruik heb ik mijn mening over de syncbox iets bijgesteld, zie onderaan.
Update1: Playbar erbij boven de televisie, zie update.

Al een tijd lang was ik op zoek naar een oplossing als deze. Ik heb namelijk een aantal ambilight lampen en ben groot fan van meer immersie door toevoeging van lampen. De lampen die ik heb zijn de volgende:
  • 2 Led Strips achter TV
  • Links en rechts bulbs
  • 2 spots aan het plafond (alleen bij gebruik muziek, zijn oudere modellen)
  • Binnenkort nog een playbar richting plafond
Ik vind het echt enorm tof om dit te gebruiken in combinatie met films, series en games. Echter de enige manier om dingen goed te syncen was via de Hue Sync app op mijn PC. Mijn PC staat alleen in een andere ruimte dan de televisie, dus ik gebruikte een Steam link om vervolgens via Kodi of de browser films en series te kijken en de Sync app te gebruiken. Op zich werkt dit goed, maar ik moest wel continu mijn PC aanzetten, kodi opstarten etc. Daarnaast was het met gamen echt heel erg tof, maar merkte ik wat latency in de lichten. Via de PS4 kreeg ik het verder alleen werkend als ik via remote play op mijn laptop de game ook op had staan. Kortom erg omslachtig allemaal.

De Sync Box

Enter de Sync Box. De setup was vrij eenvoudig. Ik heb mijn Steam link, PS4, Chromecast en PS VR erop aangesloten (waarom die laatste kom ik zo op). Product voelt ook solide aan en de setup ging probleemloos. Daar ik ook al entertainment ruimtes had gemaakt.

Software

In de Hue app kan je verschillende entertainment ruimtes creëren, hierin bepaal je waar de lampen staan en op welke hoogte. Zo heb ik er twee voor de woonkamer, eentje voor muziek waar de spotjes aan het plafond ook mee doen en de andere is meer voor media op de televisie. Naast de normale Hue app is er ook een Hue Sync app. In deze app kan je de input selecteren en kiezen of je de sync met de lichten wilt starten. Verder zijn er verschillende modi om uit te kiezen. Van subtiel tot intens. Ook kan je de helderheid veranderen. Jammer vind ik zelf dat er niet de mogelijkheid is zoals in de Hue app voor de PC dat je de lichten naast op beeld ook tegelijkertijd op geluid kan laten reageren. Maar wie weet komt dat later nog. De app werkt prima, al kan het soms even duren voor er verbinding is. Daarnaast kan ik me voorstellen dat mensen het omslachtig vinden om via hun telefoon te wisselen van input, hoewel dit ook kan door de knop op de box in te drukken. Echter, de automatische input selectie werkt bij mij goed en is volledig instelbaar. Zo is mijn Chromecast altijd aan, waardoor ik heb uitgezet dat hij daar op reageert. Daarnaast kan je per input instellen of je de lichten automatisch wil laten syncen. Wat ik nog mis is de mogelijkheid om dit per entertainment ruimte te doen, dit moet op dit moment nog handmatig. Ik vermoed dat er nog wel aan de app gesleuteld zal gaan worden, maar ik was blij verrast over de stabiliteit.

Aansluiten

Aansluiten is vrij eenvoudig. Je kan tot 4 HDMI apparaten aansluiten en daarnaast loopt er één HDMI kabel richting de televisie. Ook heb je de mogelijkheid een micro USB kabel aan te sluiten op je televisie, zodat als er geen stroom meer op de USB poort staat de box automatisch uitgaat. Bij mijn televisie is dat het geval, dus dat is een mooie feature.

Gebruik

In één woord, awesome! Beelden zeggen meer dan 1000 worden dus hierbij een drietal filmpjes en wat foto's die wat mij betreft een goede impressie geven. Ik hou zelf van intensiteit en dit laat het beste zien hoe goed de synchronisatie loopt. De video die ik ervoor gebruikt heb is van Disney:

En zo ziet het er vervolgens uit in de woonkamer, het is wat moeilijk vast te leggen door de intensiteit van de lichten, maar de synchronisatie is duidelijk.

Dit is met volledige helderheid en de meest intense stand, je moet ervan houden natuurlijk. De muziek stand is daarnaast erg leuk voor feestjes, maar ik mis dus wel een mogelijkheid om zowel audio als beeld te syncen zoals in de Windows app.

En hier ook nog wat foto's van Thor: Ragnarok

Wat voor mij ook een uitkomst was, was de PSVR aansluiten. De box staat voor mij op een goed bereikbare plek. En daar ik nog een V1 PSVR (dus geen HDR) heb kan ik nu eenvoudiger loskoppelen als ik HDR games/films wil kijken, omdat mijn PS4 moeilijk te bereiken is, is dit een verademing. Ik heb geprobeerd een IBIS switch te gebruiken om zo te kunnen wisselen, maar niet werkend gekregen.

Verder is het met gamen ontzettend tof. Een soort van HDR plus door de helderheid van de lampen. Heb het o.a. getest met The Division 2 en The last of us (PS4) en zeker, als je in donkere stukken komt en er opeens licht is of juist niet voel je de immersie veel meer. Ook de Steam link in combinatie met de Witcher 3 (PC) en de landschappen in Toussaint zijn prachtig in combinatie met de lichten.

Daarnaast is VR, zeker Beatsaber ook een stuk leuker voor mensen die meekijken en dat ziet er enorm gaaf uit:

Ook fijn is dat zodra je een apparaat uitzet de sync automatisch stopt en de lampen terugkeren naar een normale stand.

Mocht er nog behoefte zijn aan andere filmpjes of standen (bijv. met gamen) dan kan ik die wel verzorgen in wat hogere kwaliteit. Laat vooral een reactie achter :)

Wat mij betreft is de Hue Sync Box een geslaagd product en het doet exact wat het moet doen voor mij. Er missen nog wel een aantal features (geluid syncen, per lamp intensiteit bepalen bijv.) die hopelijk nog worden toegevoegd en de prijs is wel wat aan de hoge kant. Echter ben ik zelf erg tevreden en ben ik blij dat ik op een eenvoudige manier mijn woonkamer kan omtoveren in een lichtfestijn. Aanrader als je al lampen hebt, geen gedoe wilt met verschillende apps of oplossingen en van een intense film/game beleving houdt.

Update 1: Nieuwe playbar

Nu een tijdje in gebruik en heb er een playbar bij. Onderstaande video geeft een beetje weer hoe dit eruit ziet (overdreven, alles op max):

Update 2: 6 maanden gebruik

Na 6 maanden gebruik toch besloten om eens een update te plaatsen. Ook omdat ik ondertussen verhuisd ben, wat nieuwe lichten erbij heb en een nieuwe televisie heb gekocht.

Allereerst ben ik overgestapt op een Oled televisie (LG B9) wat ervoor zorgt dat ik nu de beschikking heb over Dolby Vision. Helaas werkt dit niet in combinatie met de Hue Sync Box en dat zie ik wel echt als minpunt. Ondertussen is er echter wel HDR10+ ondersteuning bijgekomen, dus wellicht dat Dolby Vision in de toekomst erbij komt. Daarnaast is een Oled in combinatie met lichten wel echt heel erg tof, doordat zwart echt zwart is en de lichten daadwerkelijk uitgaan is de immersion nog groter. (Zie ook de nieuwe filmpjes)

Dan de verhuizing. Ik ben overgestapt van provider en wilde de router van de provider gebruiken (Ziggo), omdat die opzich prima voldoet. Helaas kreeg ik de syncbox met geen mogelijkheid gekoppeld aan de nieuwe router en heb ik daarom mijn oude router er nog naast staan. Helaas heb ik nog geen tijd gehad om precies uit te zoeken waar dit nou door komt, maar het feit dat dit zo ingewikkeld is, is een duidelijk minpunt.

Als laatste wordt de syncbox erg warm bij gebruik en heb ik nu tot 2 keer toe gehad dat deze vastliep en ik de stroom eraf moest halen om hem weer te laten werken. Erg jammer.

Verder heb ik een extra playbar (totaal 2 boven) en lightstrip (totaal 2 onder) toegevoegd aan de setup. Dit maakt het totaal aantal lampen 6. Ik moet zeggen het resultaat is echt verbluffend, maar moeilijk te vangen op een telefoon camera. De instellingen heb ik op intens staan met de lichten op maximale helderheid. Eigenlijk gebruik ik deze bij gewoon films kijken nooit.

Conclusie na 6 maanden gebruik
De hardware valt me qua stabiliteit wat tegen, maar de toegevoegde waarde van lichten bij een film/game avond is erg tof. Ik heb tegenwoordig echter ook een HDMI kabel lopen vanaf de PC naar de TV en gebruik de Hue Sync app. Deze doet niet onder voor de syncbox. Wat dan overblijft is een duur kastje met beperkte ondersteuning voor nieuwe formaten. Zelf gebruik ik hem vooral voor het gemak op dit moment, omdat alles automatisch begint te synchroniseren. Het is te hopen dat er binnenkort voice ondersteuning komt en wellicht Dolby Vision.

Update 3: ondersteuning Dolby Vision en spraakbesturing

Vorige week kwam er een nieuwe update uit voor de syncbox. Deze voegde naast ondersteuning voor Dolby Vision (eindelijk!) ook spraakbesturing toe.

Om Dolby Vision ondersteuning te laten werken heb ik een Nvidia Shield (2019) gebruikt en heb ik de Syncbox nu tussen mijn AVR (Denon X1600) en TV geplaatst. De Shield zit direct aangesloten op mijn AVR. Nadat ik in de app "Dolby Vision Enhanced compatibility had aangezet" en de de AVR via poort 2 liet lopen werkte dit perfect.

Ook de spraakbesturing (in beta) werkt goed. Ik kan nu met mijn stem de lichten synchroniseren, modus veranderen of dimmen. Daarnaast lijken de lichten nog wat beter te reageren op de verschillende lampen. De Syncbox verschijnt als nieuw device in de Google Home app.

Al met al maakt dit de syncbox voor mij helemaal af en ben ik erg blij met deze update. Hieronder nog mijn setup op dit moment met de plaatsing van de lampen.

Heb jij ook een Philips Hue Play HDMI Sync Box?

Fijne uitgebreide review.

Ik heb zelf ook naar deze box gekeken maar haakte af omdat de box alleen externe bronnen kan synchroniseren, zoals je PS4.

Klopt dit of kan je ook beeld wat direct op je tv binnenkomt (ingebouwde Netflix app bv) synchroniseren?
Nee dat kan niet. De box zelf scant het beeld. Dus tenzij je het beeld van de TV zou kunne routen is dit onmogelijk. Ik gebruik om die reden mij PS4 voor Netflix als ik iets met lichten oid wil.
Bedankt voor je reactie!
Ik gebruik zelf mijn laptop voor Netflix, met de Hue Sync App, dus zonder box. Dan bereik ik voor (naast de dure HUE set) niks hetzelfde effect als deze box. Deze box is dus inderdaad alleen handig wanneer de beelden van een externe (HDMI) bron komen.
Ik maak ook gebruik van de logitech harmony en heb daar diversen zender in geprogrammeerd in als activiteiten, maar deze werken niet meer. Het kiezen van de zender gaat niet, dat zal komen omdat de philips hue sync box er tussen zit(denk ik?). Het kanaal van ziggo next mediabox moet worden gekozen. De box zit aangesloten op de sync box, en daar gaat het mis denk ik. Hoe moet harmony weten welk apparaat het dient te kiezen vanaf de philips hue sync box. Al weet ik toch zeker dat het eerst nog wel werkte volgens mij, maar dat was misschien op het moment dat ik maar 1 apparaat had verbonden de sync box(alleen de next box van ziggo). Vervelend is het wel, hoop dat er een oplossing voor is.
0Anoniem: 310408
24 november 2019 20:00
In je video's lijken alle lichteffecten bijna een seconde achter het beeld aan te lopen. Nu vind ik het op zich al heel erg Efteling (maar dat is een persoonlijke mening) maar het was echt erg opvallend. Irriteert je dat niet?

Ik heb een Philips ambilight op de slaapkamer en heb de effecten daar op de allerlaagste stand (met nog een laag plakband over de LEDs) maar daar is het effect in elk geval instant. Philips heeft Ambilight naar mijn idee bij alle betere TV's opgegeven.

De prijs voor deze oplossing (250 + 100 aan lampen) kost je evenveel als een Philips Ambilight TV die het in mijn idee gewoon beter doet. Maar dan zien je buren het niet. Dat is waar.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 310408 op 24 november 2019 20:02]

Ik moet zeggen dat ik die latency niet merk in dagelijks gebruik (kan ook aan mijn camera liggen). Hij stond nu ook op intens afgesteld, maar de meer subtiele settings is het soweiso al een rustigere overgang.

Qua prijs is het natuurlijk onzin inderdaad. Daarvoor had ik beter een ambilight kunnen kopen, maar ik had veel lampen al en ik wilde heel erg graag iets waarmee ik ook surround kan emuleren en ik hoop dat er in de toekomst nog meer functionaliteit komt. Daarnaast wil ik in de toekomst een OLED en dit is wel een systeem dat ik kan meenemen naar nieuwe televisies. Moet zeggen dat ik er erg van geniet en het zeker in combinatie met gamen (waarbij de kamer helemaal donker wordt en er vervolgens bijv. een granaat afgaat, het echt wat toevoegt).

Overigens heb ik ook een play toegevoegd boven mijn televisie en dat maakt het mijns inziens wel echt af.

Verder heb ik trouwens geen ervaring met ambilight op je TV zelf, maar daar kan je dus ook gewoon lampen aan toevoegen in je kamer?
Middels de update van 3 maart naar versie 1.3 2 is de Sync box ook geschikt om te werken met HDR10+ content 😀

Wellicht het vernoemen waard in je review ?
Ah ja goede tip! Zit zelf middenin een verhuizing, maar heb ondertussen een extra playbar en een LG B9 OLED. Deze ondersteunt geen hdr10+ en dolby vision ondersteuning ontbreekt nog. Zal binnenkort een update toevoegen als het staat in het nieuwe huis.

[Reactie gewijzigd door Snippertje op 7 maart 2020 13:40]

Ziet er leuk uit. Vindt het zelf nog iets te prijzig, dus wacht nog even op een leuke aanbieding.

Wat heeft je besloten om een playbar erbij te doen ipv een ledstrip net als aan de onderkant?
Het licht wordt dan toch beter verdeeld aan de achterkant, waardoor die 'lichtbol' niet zo opvalt?
Is dat puur prijstechnisch, omdat je er dan een stukje vanaf moet knippen om aan de achterkant van je tv te plakken?
Ik heb op dit moment 2 playsbars boven de TV. De onderkant van de TV zou ik het liefste met 2 lightstrips doen, maar vind het op dit moment eigenlijk wel mooi (en te duur). Zal binnenkort mijn review eens updaten, want ben ondertussen ook overgestapt op oled en dat in combinatie met de lichten die compleet uitgaan is wel erg gaaf, allleen moeilijk te vangen op beeld.

[Reactie gewijzigd door Snippertje op 19 april 2020 21:05]

Kan je ook eens laten zien hoe je het achter je tv gemonteerd heb?
Ik heb een update toegevoegd met daarbij ook een foto hoe ik het gemonteerd heb: productreview: Philips Hue Play HDMI Sync Box review door Snippertje
Helaas lukt het mij niet met de HUE sync aangesloten om geluid en beeld goed te syncen. Er blijft een kleine (irritante) vertraging tussen beeld en geluid. Mijn apparaten verbonden met de syncbox zijn de LG OLED55C9PLA TV, Samsung HW-Q90R Soundbar, Ziggo Nextbox en de Apple TV.
Ik heb van alles getest, zowel in de wijze van aansluiten alsmede per apparaat (of in combinatie) de sync te vertragen of te versnellen. Maar na heel veel proberen lukt het nog steeds niet met als resultaat dat ik de HUE syncbox heb afgekoppeld. Zonde want de licht effecten zijn absoluut fraai.
Ik las op iCulture dat Signify in oktober zelf komt met een meerkleurige Gradient Lightstrip (meerdere kleuren tegelijk), wat zeker een fraaie toevoeging zal zijn.

M.b.t. de synchronisatie, zijn er anderen met eenzelfde ervaring en het probleem misschien hebben weten op te lossen?
Zelf heb ik het probleem niet. Wel veel over gelezen en soms hielpen nieuwe kabels daarbij. Ik had zelf ook gedoe met kabels en heb uiteindelijk HDMI 2.1 kabels (Ultra high speed) gebruikt. Sindsdien heb ik nooit meer dat het beeld wegvalt. Zijn deze: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1
Het wegvallen van het beeld zoals jij beschrijft Snippertje ken ik weer niet. Goed dat je het met nieuwe kabels hebt kunnen oplossen.
De HDMI kabels had ik gelijk al vernieuwd, zonder resultaat dus. Ik moet het toch in deze combinatie van apparaten zoeken, maar wie is dan de boosdoener?
Er zijn diverse fora/sites waar het sync probleem wordt besproken. Daardoor al veel in de settings van de apparaten en de syncbox gerommeld. Hoop dat de gouden tip nog komt!
Binnenkort probeer ik de syncbox uit op een oudere Samsung TV (UE46F8000) om uit te sluiten of het aan de syncbox zelf ligt. Wordt vervolgd ...
Hallo Jarol.

Misschien een rare vraag maar ik heb
Een probleem met het aansluiten van andere apparaten op de syncbox als ik als ik Apple-Tv aansluit met HDMI.
Moet ik eerst mijn ziggo los koppelen ander krijg ik geen beeld. Dan blijft hij op ziggo staan.
Als ik de appletv heb aan gesloten en wil weer naar ziggo dan moet ik eerst de hdmi van de appletv los maken.
Heb een lg oled tv
Weet iemand misschien wat ik verkeerd heb gedaan☹️
Kan je het misschien even iets duidelijker omschrijven? Je zinnen lopen niet heel lekker op dit moment.
Laat ik het dan zo uitleggen.
Ik kan maar 1 apparaat aansluiten op de sync box.
Zodra ik een 2 de apparaat aansluit blijft hij bij het eerste appeltaart.
Haal ik de hdmi kabel er uit van apparaat 1 dan pas kan ik op een ander apparaat kijken
Weet niet hoe ik dit verder kan uitleggen
Wat bedoel je met wissel via de app?
Je kan de output wisselen in de hue sync app.
Ga ik vanavond eens bekijken als ik thuis ben
Hoop dat ik het begrijp.
Je zet dan gewoon de hdmi kanaal uit van het apparaat dat je niet gebruikt???
Je kan in de app selecteren welke hdmi ingang je wilt gebruiken om te syncen.
Denk dat het probleem is opgelost
Wist niet dat je kon kiezen.
Bedankt voor de informatie