Tweakers zegt: 5,5

Philips Hue Play HDMI Sync Box

Philips Hue Play HDMI Sync Box Review

Snippertje 22 november 2019, laatste update op 22 november 2019, 1.519 views Product gekocht

Philips Hue Play HDMI Sync Box

De Hue Sync Box, eindelijk volwaardige synchronisatie van je lichten, met een stevig prijskaartje. Wat mij betreft is de box een geslaagd product en het doet exact wat het moet doen voor mij. Aanrader als je al lampen hebt en van een intense film/game beleving houdt wat mij betreft.

Pluspunten

• Synced fantastisch met de lampen
  • Makkelijk op te zetten en in te stellen
  • Voegt echt wat toe aan je beleving
  • Ontzettend gaaf met gamen
  • Geen merkbare latency
  • Een danceclub in je eigen huis

Minpunten

• Voor sommige mensen wellicht ontbreken verschillende HDR standaarden
  • Wel een aantal lampen nodig om de ervaring te hebben
  • Niet mogelijk om beeld en geluid tegelijk te syncen

Features Score: 4

Al een tijd lang was ik op zoek naar een oplossing als deze. Ik heb namelijk een aantal ambilight lampen en ben groot fan van meer immersie door toevoeging van lampen. De lampen die ik heb zijn de volgende:
  • Led Strip achter TV
  • Links en rechts bulbs
  • 2 spots aan het plafond (alleen bij gebruik muziek, zijn oudere modellen)
  • Binnenkort nog een playbar richting plafond
Ik vind het echt enorm tof om dit te gebruiken in combinatie met films, series en games. Echter de enige manier om dingen goed te syncen was via de Hue Sync app op mijn PC. Mijn PC staat alleen in een andere ruimte dan de televisie, dus ik gebruikte een Steam link om vervolgens via Kodi of de browser films en series te kijken en de Sync app te gebruiken. Op zich werkt dit goed, maar ik moest wel continu mijn PC aanzetten, kodi opstarten etc. Daarnaast was het met gamen echt heel erg tof, maar merkte ik wat latency in de lichten. Via de PS4 kreeg ik het verder alleen werkend als ik via remote play op mijn laptop de game ook op had staan. Kortom erg omslachtig allemaal.

De Sync Box

Enter de Sync Box. De setup was vrij eenvoudig. Ik heb mijn Steam link, PS4, Chromecast en PS VR erop aangesloten (waarom die laatste kom ik zo op). Product voelt ook solide aan en de setup ging probleemloos. Daar ik ook al entertainment ruimtes had gemaakt.

Software

In de Hue app kan je verschillende entertainment ruimtes creëren, hierin bepaal je waar de lampen staan en op welke hoogte. Zo heb ik er twee voor de woonkamer, eentje voor muziek waar de spotjes aan het plafond ook mee doen en de andere is meer voor media op de televisie. Naast de normale Hue app is er ook een Hue Sync app. In deze app kan je de input selecteren en kiezen of je de sync met de lichten wilt starten. Verder zijn er verschillende modi om uit te kiezen. Van subtiel tot intens. Ook kan je de helderheid veranderen. Jammer vind ik zelf dat er niet de mogelijkheid is zoals in de Hue app voor de PC dat je de lichten naast op beeld ook tegelijkertijd op geluid kan laten reageren. Maar wie weet komt dat later nog. De app werkt prima, al kan het soms even duren voor er verbinding is. Daarnaast kan ik me voorstellen dat mensen het omslachtig vinden om via hun telefoon te wisselen van input, hoewel dit ook kan door de knop op de box in te drukken. Echter, de automatische input selectie werkt bij mij goed en is volledig instelbaar. Zo is mijn Chromecast altijd aan, waardoor ik heb uitgezet dat hij daar op reageert. Daarnaast kan je per input instellen of je de lichten automatisch wil laten syncen. Wat ik nog mis is de mogelijkheid om dit per entertainment ruimte te doen, dit moet op dit moment nog handmatig. Ik vermoed dat er nog wel aan de app gesleuteld zal gaan worden, maar ik was blij verrast over de stabiliteit.

Aansluiten

Aansluiten is vrij eenvoudig. Je kan tot 4 HDMI apparaten aansluiten en daarnaast loopt er één HDMI kabel richting de televisie. Ook heb je de mogelijkheid een micro USB kabel aan te sluiten op je televisie, zodat als er geen stroom meer op de USB poort staat de box automatisch uitgaat. Bij mijn televisie is dat het geval, dus dat is een mooie feature.

Gebruik

In één woord, awesome! Beelden zeggen meer dan 1000 worden dus hierbij een drietal filmpjes en wat foto's die wat mij betreft een goede impressie geven. Ik hou zelf van intensiteit en dit laat het beste zien hoe goed de synchronisatie loopt. De video die ik ervoor gebruikt heb is van Disney:

En zo ziet het er vervolgens uit in de woonkamer, het is wat moeilijk vast te leggen door de intensiteit van de lichten, maar de synchronisatie is duidelijk.

Dit is met volledige helderheid en de meest intense stand, je moet ervan houden natuurlijk. De muziek stand is daarnaast erg leuk voor feestjes, maar ik mis dus wel een mogelijkheid om zowel audio als beeld te syncen zoals in de Windows app.

En hier ook nog wat foto's van Thor: Ragnarok

Wat voor mij ook een uitkomst was, was de PSVR aansluiten. De box staat voor mij op een goed bereikbare plek. En daar ik nog een V1 PSVR (dus geen HDR) heb kan ik nu eenvoudiger loskoppelen als ik HDR games/films wil kijken, omdat mijn PS4 moeilijk te bereiken is, is dit een verademing. Ik heb geprobeerd een IBIS switch te gebruiken om zo te kunnen wisselen, maar niet werkend gekregen.

Verder is het met gamen ontzettend tof. Een soort van HDR plus door de helderheid van de lampen. Heb het o.a. getest met The Division 2 en The last of us (PS4) en zeker, als je in donkere stukken komt en er opeens licht is of juist niet voel je de immersie veel meer. Ook de Steam link in combinatie met de Witcher 3 (PC) en de landschappen in Toussaint zijn prachtig in combinatie met de lichten.

Daarnaast is VR, zeker Beatsaber ook een stuk leuker voor mensen die meekijken en dat ziet er enorm gaaf uit:

Ook fijn is dat zodra je een apparaat uitzet de sync automatisch stopt en de lampen terugkeren naar een normale stand.

Mocht er nog behoefte zijn aan andere filmpjes of standen (bijv. met gamen) dan kan ik die wel verzorgen in wat hogere kwaliteit. Laat vooral een reactie achter :)

Wat mij betreft is de Hue Sync Box een geslaagd product en het doet exact wat het moet doen voor mij. Er missen nog wel een aantal features (geluid syncen, per lamp intensiteit bepalen bijv.) die hopelijk nog worden toegevoegd en de prijs is wel wat aan de hoge kant. Echter ben ik zelf erg tevreden en ben ik blij dat ik op een eenvoudige manier mijn woonkamer kan omtoveren in een lichtfestijn. Aanrader als je al lampen hebt, geen gedoe wilt met verschillende apps of oplossingen en van een intense film/game beleving houdt.

Heb jij ook een Philips Hue Play HDMI Sync Box?

Fijne uitgebreide review.

Ik heb zelf ook naar deze box gekeken maar haakte af omdat de box alleen externe bronnen kan synchroniseren, zoals je PS4.

Klopt dit of kan je ook beeld wat direct op je tv binnenkomt (ingebouwde Netflix app bv) synchroniseren?
Nee dat kan niet. De box zelf scant het beeld. Dus tenzij je het beeld van de TV zou kunne routen is dit onmogelijk. Ik gebruik om die reden mij PS4 voor Netflix als ik iets met lichten oid wil.
Bedankt voor je reactie!
Ik gebruik zelf mijn laptop voor Netflix, met de Hue Sync App, dus zonder box. Dan bereik ik voor (naast de dure HUE set) niks hetzelfde effect als deze box. Deze box is dus inderdaad alleen handig wanneer de beelden van een externe (HDMI) bron komen.
Ik maak ook gebruik van de logitech harmony en heb daar diversen zender in geprogrammeerd in als activiteiten, maar deze werken niet meer. Het kiezen van de zender gaat niet, dat zal komen omdat de philips hue sync box er tussen zit(denk ik?). Het kanaal van ziggo next mediabox moet worden gekozen. De box zit aangesloten op de sync box, en daar gaat het mis denk ik. Hoe moet harmony weten welk apparaat het dient te kiezen vanaf de philips hue sync box. Al weet ik toch zeker dat het eerst nog wel werkte volgens mij, maar dat was misschien op het moment dat ik maar 1 apparaat had verbonden de sync box(alleen de next box van ziggo). Vervelend is het wel, hoop dat er een oplossing voor is.
In je video's lijken alle lichteffecten bijna een seconde achter het beeld aan te lopen. Nu vind ik het op zich al heel erg Efteling (maar dat is een persoonlijke mening) maar het was echt erg opvallend. Irriteert je dat niet?

Ik heb een Philips ambilight op de slaapkamer en heb de effecten daar op de allerlaagste stand (met nog een laag plakband over de LEDs) maar daar is het effect in elk geval instant. Philips heeft Ambilight naar mijn idee bij alle betere TV's opgegeven.

De prijs voor deze oplossing (250 + 100 aan lampen) kost je evenveel als een Philips Ambilight TV die het in mijn idee gewoon beter doet. Maar dan zien je buren het niet. Dat is waar.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 24 november 2019 20:02]

Ik moet zeggen dat ik die latency niet merk in dagelijks gebruik (kan ook aan mijn camera liggen). Hij stond nu ook op intens afgesteld, maar de meer subtiele settings is het soweiso al een rustigere overgang.

Qua prijs is het natuurlijk onzin inderdaad. Daarvoor had ik beter een ambilight kunnen kopen, maar ik had veel lampen al en ik wilde heel erg graag iets waarmee ik ook surround kan emuleren en ik hoop dat er in de toekomst nog meer functionaliteit komt. Daarnaast wil ik in de toekomst een OLED en dit is wel een systeem dat ik kan meenemen naar nieuwe televisies. Moet zeggen dat ik er erg van geniet en het zeker in combinatie met gamen (waarbij de kamer helemaal donker wordt en er vervolgens bijv. een granaat afgaat, het echt wat toevoegt).

Overigens heb ik ook een play toegevoegd boven mijn televisie en dat maakt het mijns inziens wel echt af.

Verder heb ik trouwens geen ervaring met ambilight op je TV zelf, maar daar kan je dus ook gewoon lampen aan toevoegen in je kamer?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht