Focal Clear (Zilver)

Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Focal Clear (Zilver) Review

NoelMakers1 3 januari 2021, 388 views Product gekocht

Focal Clear (Zilver)

Ik ben nooit een fan van het schrijven van negatieve reviews, maar aangezien het hier om een product gaat wat een aardig zakcentje kost vind ik het belangrijk dat mensen mijn gebruikservaring zien.

Pluspunten

• Erg goede geluidsweergave. Het laag, midden en hoog komen allemaal goed tot hun recht.
  • Bas is niet "Boomy"

Minpunten

• Waardeloze bouwkwaliteit (zie review)

Ik bezit de Focal Clear''s inmiddels zo'n 2.5 jaar waarvan ik ze bijna dagelijks gebruikt heb. Ik heb ze altijd netjes behandeld, altijd neergezet op een standaard wanneer ik ze niet gebruikte en alleen maar achter mijn bureau gebruikt. Het is tot nu toe de beste koptelefoon die ik ooit heb gebruikt kwa geluidskwaliteit.

De bouwkwaliteit van deze koptelefoon is helaas dramatisch te noemen, zeker voor een koptelefoon waar ik 1500 euro voor het betaald!

Het zilveren rond de oorkappen is niet gemaakt van zilver plastic, maar glanzend zwart plastic met een zilveren "sticker" hierover. Deze sticker heeft na een jaar zich al losgelaten waardoor er op de achterkant van mijn Focal Clear's lelijke kale plakken zitten.

Een half jaar later waren de oorkussens aan vervanging toe. Focal zelf vraagt voor 2 ronde stukjes foam met wat Alcantara een kleine 150 euro (!?) Hierdoor ben ik uiteindelijk op een setje van Dekoni belandt (Hun Elite Velour oorkussens) Die voor 80 euro vrijwel hetzelfde doen.

Ik schrijf deze review naar aanleiding van de "nail in the coffin", namelijk dat de hoofdband doormidden is gebarsten, volgens Focal hoort dit niet te kunnen door "Normaal" gebruik, terwijl de hoofdband volledig van plastic is gemaakt.

En hier zit ik dan, met een geweldige koptelefoon gereduceerd tot iets wat ik straks met tape aan elkaar moet vastbinden in de hoop dat deze goed blijft, want een nieuwe hoofdband levert Focal niet. Dit probleem is iets dat bij meerdere Focal koptelefoons voorkomt (Elear, Utopia) maar waar Focal niks mee doet omdat er "te weinig" gevallen zijn van dit defect.

Heb jij ook een Focal Clear (Zilver)?

Bedankt voor je review, ik zoek ook een nieuwe high end hoofdtelefoon die nog enigszins betaalbaar is. Deze review geeft duidelijk weer dat het aangaande het geluid wel is wat ik zoek, maar kwalitatief als een low budget apparaat samengesteld is en dus voor een "dure" high end hoofdtelefoon zeker geen juiste prijs kwaliteit verhouding heeft!!
Bedankt voor je review, zit ook voorzichtig te snuffelen in de high end markt. Keuze leek te gaan tussen de Focal Clear, HD800s, en de LCD-X. Nou de Focal Clear valt wat mij betreft al af als deze zo aan elkaar hangt en Focal niet eens wat moeite doet je tegemoet te komen. Als ik een headphone koop in deze categorie moet ie flawless zijn en het liefst toch zeker op zijn miinst een jaar of 5-10 mee gaan.

Ik heb nu al 8 jaar een Sennheiser HD650, en toevallig van de week voor 40eur een nieuw origineel setje Sennheiser earpads gekocht.:)
Indien je er een keer tijd voor kan maken zou ik aanraden om naar Headphone Auditions in Amsterdam te gaan. Grote keuze aan koptelefoons waaronder de Focals en HD800s

(Weet dat ik niet geassocieerd ben met dit bedrijf, ik weet alleen dat dit een van de weinige koptelefoon specifieke winkels in Nederland is)