Specificaties HTPC, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Fusion Remote Zilver Review

friggler 31 juli 2010, laatste update op 3 augustus 2010, 1.720 views

Antec Fusion Remote Zilver

Pluspunten

• Solide
  • Mooi design
  • Uitgebreide afstandsbediening

Minpunten

• LCD schermpje vrij fel
  • Slechte iMON HD software
  • Installatie van harde schijven had wat makkelijker gekund

Zoals ik elke review begin zal ik maar beginnen met...

De doos
De behuizing komt in een doos en is van binnen uiteraard beschermd door middel van piepschuim opzetstukken in combinatie met een doorzichtige beschermfolie over de behuizing heen gehaald. Zodra je dit eraf gehaald hebt en de behuizing dus voor je hebt liggen zit er ook nog een beschermlaag op de voorkant die je eraf kunt halen. Als je ook nog de beschermlaag van de voorkant afhaalt en de bijgeleverde handleiding + afstandsbedienings-software eruit gehaald hebt kunnen we beginnen met de rest van de review.

De binnenkant van de Fusion Remote
Zodra je de Antec Fusion Remote openmaakt zie je meteen (naast de montagespullen en de afstandsbediening) dat het een kwaliteitsproduct is. Alles voelt solide aan en is niet te vergelijken met een doorsnee budgetkast van 25 euro (logisch natuurlijk).

De binnenkant bestaat uit meerdere compartimenten die met elkaar verbonden zijn door middel van een gat waar je je kabels door kunt voeren. Zo heb je een compartiment voor de voeding/dvd brander, een compartiment voor het moederbord en een compartiment voor de harde schijven.

In de ruimte voor de harde schijven zijn twee ophangpunten. Het installeren van de harde schijven is even rommelen, omdat je de harde schijven in de behuizing moet hangen. Dit doe je door eerst de bovenkant van de HDD-houder eraf te halen en vast te schroeven aan de harde schijven. Daarna hang je hem er terug in en moet je de onderkant vastschroeven, wat best lastig gaat omdat je de kast op zijn zijkant of op zijn kop moet zetten. Zodra ze vast zitten (in rubbers) zitten ze ook echt goed vast.

Als we gaan kijken bij het compartiment voor het moederbord, dan zien we twee zwarte 12cm ventilators van het type TriCool die aan de zijkant van de kast zitten. Let er dus op als je de behuizing wilt inbouwen in een tv-meubel die maar net breed genoeg is, want ze moeten natuurlijk wel ruimte hebben om de lucht af te voeren. De fans hebben een schakelaar eraan waarmee je de snelheid kunt regelen (laag/midden/hoge snelheid). Op de lage snelheid verplaatsen ze voor een HTPC al meer dan voldoende lucht. Op deze snelheid hoor je de fans heel zachtjes, maar bijna onhoorbaar zoemen (absoluut niet storend voor mij). Zodra je dus geluid van je TV o.i.d. aanzet hoor je ze niet meer. Met de instelling op midden of hoog maken ze eerlijk gezegd te veel geluid, maar zoals gezegd is deze snelheid eigenlijk niet nodig.

De ruimte voor het inbouwen van een moederbord is beperkt tot micro-ATX. Sowieso is er vrijwel geen ruimte over in dit compartiment zodra je het moederbord geplaatst hebt.

Over het voeding/DVD-brander compartiment is weinig bijzonders te vertellen, behalve dat er een schuifje zit om, zodra je je kabels doorgevoerd hebt, het gat zo klein mogelijk te maken (zie foto).

De voorkant
Op de voorkant zie je een LCD schermpje zitten die eigenlijk wat te fel is als je dit gaat vergelijken met andere apparatuur zoals een versterker of stand-alone DVD speler. Het was eigenlijk beter geweest om zoiets te gebruiken, maar voor mij persoonlijk maakt het niet uit, omdat de HTPC niet bij mijn versterker is komen te staan. Onder het LCD schermpje zit de DVD afdekklep met daarnaast een FireWire 400 aansluiting en twee USB 2.0 aansluitingen. Hier weer naast zitten de headphone en Mic-in aansluitingen en daar weer naast zit de harde schijf led, de reset-knop en de aan/uit-knop. De HDD led en de aan/uitknop zijn verlicht met een witte led, wat ik persoonlijk erg mooi vindt passen bij deze behuizing.
De grote ronde knop op de voorkant is voor het volume aan te passen, wat de meeste wel gesnapt zullen hebben.

De afstandsbediening
De afstandsbediening is van het type Veris RM200 en is flink uitgebreid (zie foto). De leukste functie die erop zit is het kunnen nadoen van een muis, maar het nadeel is dat dit bijna niet te doen is vanwege de gevoeligheid van de ronde knop (waarmee je dus navigeert).

De software
Zodra je Windows ge´nstalleerd hebt kun je de software van de afstandsbediening installeren. Zodra dit gedaan is heb je automatisch een stukje software, genaamd iMON HD, erbij gekregen. Helaas is de gebruiksvriendelijkheid erg ver te zoeken. Na ongeveer een uurtje proberen om een map met muziek toe te voegen aan de software heb ik het maar opgegeven en verder gegaan met de Microsoft Media Center die in Windows 7 ingebouwd zit. Deze werkt 100 keer fijner dan de software van Antec. Een gemiste kans dus.

Het resultaat

Heb jij ook een Antec Fusion Remote Zilver?

He, een vraag over de kast:
- Gaan hier alleen low-profile (bijv. videokaart?) onderdelen in of passen er ook normale in?
hier passen ook normale kaarten in kwa hoogte, in de lengte zijn er echter wel beperkingen.

@Friggler
Misschien handig om een foto van af de boven kant te nemen voor een goede overview van de kast. Met eventueel een kaart er in.

Verder kun je de muis gevoeligheid van de afstandbediening en contrast van het scherm instellen.

[Reactie gewijzigd door Tazzios op 5 oktober 2010 11:11]

Mooie kast ik heb hem zelf ook alleen in het zwart. Ik ben alleen niet te spreken over het scherm.
Het werkt wel erg leuk met media portal.

[Reactie gewijzigd door chimera2 op 5 oktober 2010 10:35]

Wel zo handig om te vermelden waarom je niet te spreken ben over het scherm.

Ik gebruik zelf ook MP en na een beetje spelen met het contrast is het scherm duidelijk te lezen zonder dat het veel licht geeft.

[Reactie gewijzigd door Tazzios op 5 oktober 2010 11:13]

Overigens hoor ik graag van jullie wat er nog gemist wordt aan de review. Het is makkelijk om mij bijvoorbeeld 2 sterren te geven, maar dan weet ik nog niet wat er beter had gekund.
De felheid van het schermpje is wel in te stellen hoor. Kan via de Imon software zonder problemen gedaan worden. Wellicht dat je daarmee 1 van de negatieve punten nog weg kunt nemen? ;)
Voor de personen die vragen stelden over de lengte van de videokaart et cetera, er staat een aantal foto's en opmerkingen in de review die ik ooit geschreven heb over de zwarte variant:

productreview: Antec Fusion Remote Zwart review door Rupie
heeft iemand enig idee hoe je het schermpje geinstalleers krijgt? Ook het bijgeleverde voorbeelde vind ik niet heel erg duidelijk.

lijkt wel of er iets mist? Iemand een idee of ervaring?

Edit: probleem al opgelost. de grote hoeveelheid kabels langsgelopen, de stroom kabel bleek ietswat losjes.

[Reactie gewijzigd door thijs.sutterlan op 27 november 2010 16:06]

Heb je m'n plugin al gezien voor Windows Mediacenter m.b.t. TV gemist: www.ardani.nl
Nee niet gezien, maar nu wel...
Bedankt. Deze gaat bij de verzameling.
Heb deze kast ook en hij bevalt uitstekend. Echter maakt de standaard cpu koeler van mij teveel herrie.

Ik zag dat je de big shuriken hebt, past deze makkelijk en is de flow dan nog enigszins goed? Dit aangezien hij volgens mij bijna tegen de fans aan de zijkant aankomt. Of kan ik beter voor de gewone shuriken gaan?

De imon software is inderdaad niet zo best. Ben aan het proberen xbmc goed ingesteld te krijgen. Als het goed is werkt de afstandsbediening daar ook mee.
Toevallig kijk ik nog eens een keer hier. Als de review zo oud is is het beter om evsn een DM te sturen.

De big shuriken past prima bij mij, maar is dat niet mede afhankelijk van het moederbord dat gebruikt wordt?

Ook de airflow is niks mis mee. Temps van de CPU blijven netjes onder de 35 graden. Hierbij is wel aangetekend dat het slechts een simpele dual core van AMD is die gebruikt wordt.