1 review

DeepCool AS500

€ 49,90
Specificaties 140mm diameter met 29,2dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

DeepCool AS500 Review

pclinde 19 januari 2021, 520 views

DeepCool AS500

De Deepcool AS500 presteert voldoende tot goed voor zijn vormfactor. Opvallend is dat de AS500 dit redelijk stil doet met een geluidsproductie van maximaal 42 dB(A). Onder de eindstreep zet Deepcool wat moois neer dat ook nog eens competitief geprijsd is.

Pluspunten

• Voldoende tot goede koelprestaties voor zijn vormfactor.
  • Compact ontwerp.
  • Eenvoudig te monteren.
  • ARGB-verlichting voor de liefhebber.
  • Geluidsproductie is ratio vormfactor en prestaties stil te noemen.
  • Geen werkgeheugen-RAM restrictie (overlap).
  • Competitieve prijs.

Minpunten

• ARGB-kabel wat opzichtig.

Review: Deepcool AS500

- Testomgeving
- Resultaten
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Deepcool AS500 productpagina

De Deepcool AS500 is een slanke processorkoeler met een enkele toren. De koeler heeft veel weg van de onlangs geteste Deepcool Assassin III – dit komt voornamelijk door het ontwerp. De AS500 zou competitief moeten zijn als het om prestaties gaat en is voor de liefhebbers voorzien van ARGB-verlichting.

In de basis heeft de CPU-koeler vijf heatpipes met een buitendiameter van 6 mm. De CPU-baseplate is vervaardigd uit koper en voorzien van een vernikkelde afwerking. Hierdoor zijn er geen koperen delen zichtbaar, wat het ontwerp een volledig aluminium (zilveren) uitstraling geeft. Op het moment van schrijven kost de Deepcool AS500 circa € 57,90.

Een overzicht van de specificaties:

Met een hoogtemaat van 164 mm gaat de AS500 goed samen met veel mid-tower-behuizingen, waarvan veelal de maximale hoogtemaat 165 mm is. Dit is niet de hoogtemaat van de heatsink; deze is namelijk 159 mm hoog. De meegeleverde 140mm-fan steekt circa 5 mm boven de heatsink uit, dus het is met een maximale inbouwhoogte van 165 mm nét aan. De recent geteste Deepcool CL500 - met een inbouwhoogte voor de CPU-koeler van 165 mm - kon de AS500 net hebben; een mooi resultaat.

Het nettogewicht bedraagt 1030 gram en combineert zich met een 140mm-fan van maximaal 1200 RPM. Op de randen van de zwarte topplaat zit een strookje ARGB-verlichting, te combineren met een ARGB-header of de meegeleverde controller. De AS500 gaat samen moet diverse moederbordfabrikanten, waaronder MSI, Asus, ASRock en Gigabyte. Er is ondersteuning voor de meest gangbare Intel-sockets, waaronder LGA 1200, 1150 en 1151, maar ook 2066. Op het AMD-platform geldt ondersteuning van FM1 tot de meest actuele socket, ofwel AM4.

De AS500 komt in een degelijke verpakking. De inhoud bestaat uit een doosje voor de accessoires en verpakkingsschuim waar de AS500 in opgeborgen is. Accessoires bestaan uit montage-onderdelen voor het Intel en AMD-platform. Voor het Intel-platform levert Deepcool een achterplaat mee en voor het AMD-platform kan je gebruik maken van de meegeleverde achterplaat van je moederbord. Verder zit er een handleiding in de verpakking, een tube koelpasta, een ARGB-verloopkabel voor diverse moederbordaansluitingen en een ARGB-controller. De ARGB-controller is bedoeld voor directe besturing van de verlichtingseffecten.

Door met de AS500 zelf. Totaal telt het torenontwerp 56 aluminium koelvinnen. De topplaat bedekt het aluminium – deze oogt overigens degelijker dan de topplaat van de Deepcool Assassin III. De AS500 heeft hier een matte afwerking, waar die van de Assassin III glossy is, wat gevoeliger is voor haarkrasjes en stof.

De koeltoren is 48 mm breed. Met de meegeleverde 140mm-fan op de heatsink zal er geen conflict zijn met geheugenmodules. Je kan met de fan op zijn plaats geheugenmodules verwisselen. De meegeleverde 140mm-fan, de TF140S PWM, gaat uit van een stille werking tot maximaal 1200 RPM. In een relatief smal koelerontwerp ben ik benieuwd hoe de AS500 zal presteren.

De koperen baseplate is vernikkeld, waardoor de AS500 een volledig ‘alu-looking’ uitstraling bezit. Via Deepcool zelf krijgt de AS500 een koelvermogen mee van 220 watt (TDP), wat best fors is, denkende aan het koelvermogen van 280 watt (TDP) van de Assassin III.

Recentelijk schreef ik een review over de Deepcool Assassin III. Bij de AS500 was het gebruik van AMD’s eigen backplate een opvallende zet. Nu komt de AS500 vrij recentelijk van de productielijn, waar de Assassin III al langer op de markt is (sinds februari 2020). Alsnog vond ik het jammer dat de Assassin III geen gebruik maakt van AMD’s backplate, maar goed, dat neemt de eenvoud van montage nog niet weg bij die koeler.

De AS500 is smaller en kleiner en schroeft daardoor makkelijker weg. Nu neemt deze CPU-koeler plaats op mijn AM4-moederbord i.c.m. de AMD Ryzen 7 3800XT. Montage verlangt in de basis drie hulpstukken: de afstandsbusjes, metalen-brackets en duimschroeven. De eenvoud van montage siert de AS500 – het is een no-brainer. Met de AMD-achterplaat op zijn positie draai je de vier afstandsbusjes vast. Er is hiermee geen ruimte tussen de afstandsbusjes en achterplaat van het moederbord. Soms kom ik CPU-koelers tegen die ruimte behouden en pas als de CPU-koeler op zijn plaats gaat, trek je de achterplaat richting de CPU-koeler zelf, waardoor deze vast zit. Persoonlijk vind ik ruimte (speling) niet fijn. Gevoelsmatig is volledig vast een fijner idee, vooral voor het monteren en het idee bij een gelijkmatige spreiding van de koelpasta.

Met het afstandsbusje geplaatst, is het tijd om de metalen-brackets te plaatsen, waarna je de duimschroeven aandraait om deze op hun plek te houden. De duimschroeven kan je met een kruiskopschroevendraaier aandraaien.

Nu is het de AS500 uitlijnen met de metalen-brackets. Het verlangt enkel nog aandraaien en de AS500 is daarmee gemonteerd. Uiteraard mag een dotje koelpasta niet ontbreken. Het eindresultaat is een AS500 met een likje ARGB. Best wel deftig!

Hieronder een overzicht van de test bench met de aanwezige hardware.

Belangrijk is om te vermelden dat de prestaties kunnen verschillen in de praktijk. Denk hierbij aan variabelen als de kamertemperatuur, luchtverplaatsing (airflow) in je systeem, de gebruikte chip/processor en de instellingen als het om voltages gaat. Het resultaat kan ook per moederbord verschillen als je gebruik maakt van het automatisch overklokken van je systeem. Ieder moederbord pakt zijn pre-set voltages vanuit de BIOS, wat een groot verschil kan maken. De testen zijn zo zorgvuldig mogelijk afgenomen in een ruimte van 17 – 18 graden Celsius. De testen zijn zo praktisch mogelijk ingericht met de beschikbare middelen. Er is geen sprake van extra luchtverplaatsing door andere fans, het systeem bevindt zich in een open ruimte op de test bench.

Standaard maak ik gebruik van de MasterGel Pro-koelpasta van Cooler Master. De load-testen zijn anno 2020 – 2021 aangepast. Voorheen maakte ik gebruik van Prime95 met small fft’s. Prime95 geeft een goede indicatie van de “maximale warmteproductie” van een processor, maar dit is niet altijd realistisch in de praktijk. Met zwaardere applicaties en/of tijdens het gamen bereikt de processor zelden de temperatuur die je ziet tijdens een Prime95-stresstest. Voor nu gaat Prime95 met pensioen en maakt deze plaats voor Blender met de Classroom-benchmark. Deze benchmark is wat mij betreft een realistischer uitgangspunt om de praktijk te kunnen nabootsen.

De oude lijst van eerder geteste CPU-koelers samen met de AMD Ryzen 7 1700X test bench vind je hieronder. Ik zet het avontuur voort met een AMD Ryzen 7 3800XT op basis van de Zen 2-architectuur. De XT-uitingen persen nog nét wat meer prestaties eruit dan de X-serie van AMD. Wel is het zo dat de XT-serie bekend staat om hogere temperaturen. Vooraf aan de benchmark resultaten vind je hieronder ook nog de AMD Ryzen 7 3800XT-test bench anno 2020/2021.

AMD Ryzen 7 1700X test bench resultaten (2017 – 2020)

De Deepcool AS500 neemt het op tegen de Deepcool Assassin III en Noctua NH-D15. Twee CPU-koelers die zich ondertussen wel bewezen hebben als het om topprestaties gaat op lucht. Nu is dit een vrij pittige competitie, omdat realistisch gezien de AS500 beide CPU-koelers niet kan verslaan, althans; dit zou niet de bedoeling zijn. De tabellenreeks heeft eind 2020 een reset gehad met de nieuwe AMD Ryzen 7 3800XT test bench. Mocht je willen terugblikken, dan kan dit in het vorige hoofdstuk door op de link te klikken.

Met een stock AMD Ryzen 7 3800XT komt de Deepcool AS500 goed mee. Met een all-core overklok van 4,5 GHz legt de CPU-koeler het circa 5 graden Celsius af aan de twee eerdergenoemde CPU-koelers. Ook de twee AIO’s, zichtbaar in de tabellenreeks, presteren gemiddeld 3 graden Celsius beter. De AS500 presteert naar mijn mening hier gewoon nog naar behoren, ofwel voldoende.

Met de AMD Ryzen 7 3800XT idle onder load in de benchmark Blender – Classroom is ook hier de AS500 warmer en daar is wederom niks mis mee. Gemiddeld zijn de Deepcool Assassin III en Noctua NH-D15 4 graden Celsius koeler. Wel hebben we het hier over twee CPU-koelers die gemiddeld 30 tot 40 euro meer kosten bij aanschaf. Met de AMD Ryzen 7 3800XT onder load begint het verschil groter te worden; gemiddeld 7 graden Celsius. Ik zeg het vaker tijdens mijn CPU-koeler en AIO’s reviews: de AMD Ryzen 7 3800XT is een heethoofd. Het verslindt dus wel de nodige koelers en heeft geen genade.

Gemiddeld is de AS500 zo’n 2 graden Celsius warmer dan de Deepcool Gamer Storm Castle 240RGB V2 en 1 graden Celsius dan de NZXT Kraken Z53. Gezien de prijs van gemiddeld € 57,90 mag de AS500 er best wel zijn voor wat het levert. Wel voel ik mij meer vertrouwd met een Deepcool Assassin III of Noctua NH-D15 als het op lange termijn is i.c.m. deze processor. Ik vind een temperatuurverschil van 7 graden Celsius een reële overweging om meer te investeren in een CPU-koeler. Desalniettemin presteert de AS500 maar 1 – 2 graden Celsius warmer dan de AIO’s, wat voor de prijs niet verkeerd is.

Kijk ik naar geluidsproductie, dan dingt de AS500 terecht mee. Op 40 centimeter produceert de CPU-koeler 42 dB(A) onder load. Gezien de vormfactor van deze CPU-koeler is het een prestatie te noemen. Het levert in een kleine, doch compacte schil prima prestaties met een zeer acceptabele geluidsproductie. Overigens vind ik het fijn dat Deepcool hier niet voor een fan heeft gekozen van bijvoorbeeld 1.500 tot 1.800 RPM, want dan zouden de charmes ervan af zijn. Het is juist de combinatie van voldoende koelprestaties met een zeer acceptabele geluidsproductie die deze CPU-koeler zo aantrekkelijk maakt.

De Deepcool AS500 heeft mij doen verassen, vooral voor wat de CPU-koeler levert in zijn compacte vormfactor. Waarom Pim? Vertel mij meer! Hierbij de eindconclusie.

Zodra je naar boven scrolt, mag duidelijk worden dat de AS500 niet de best presterende CPU-koeler is op de nog vrij recente AMD Ryzen 7 3800XT test bench. Het lijstje aan geteste CPU-koelers en AIO’s is nog relatief klein, maar breidt langzamerhand uit met nieuwe reviews. De competitie is zwaar met een Deepcool Assassin III en Noctua NH-D15. Het is ook niet zo vreemd dat de AS500 hier geen weerstand tegen weet te bieden. En toch ben ik niet ontevreden met de resultaten. De twee eerdergenoemde CPU-koelers zijn uit ander hout gesneden en circa 30 tot 40 euro duurder dan de AS500. Het gaat om een verschil van 7 graden Celsius onder load, wat voor dat prijsverschil simpelweg niet verkeerd is.

Je zou dan toch denken dat de AS500 luid is – het moet ergens zijn efficiënte uit behalen. Ook hier weet de AS500 te verassen. De AS500 is één van de stilste CPU-koelers recentelijk getest. Om die reden ben ik verrast. De AS500 heeft geen werkgeheugen-restricties dankzij het smalle ontwerp – hier leg ik de nadruk op smal. De AS500 is voor zijn vormfactor opvallend efficiënt. De vijf heatpipes met een buitendiameter van 6 mm en de combinatie van 56 aluminium koelvinnen weten warmte voldoende te verzetten. Het maakt de AS500 niet de best presterende CPU-koeler, maar voor wat het is, of beter gezegd: in zijn hoedanigheid is de AS500 een mooi klein beestje.

Het ontwerp oogt redelijk standaard, waar overigens niks mis mee is. De topplaat is netjes afgewerkt in matzwart met een likje ARGB-verlichting. Deepcool levert een ARGB-controller mee die eenvoudig is in aansturing. Ook is het mogelijk om de CPU-koeler te combineren met de RGB-verlichting van je moederbord. Voldoende keus wat mij betreft. Terwijl ik dit schrijf, is de AS500 tot op de dag van vandaag de minst presterende CPU-koeler in de nieuwe tabellenreeks – en toch ben ik enthousiast. Een raar contrast als je het mij vraagt, maar op basis van ervaring en eerder geteste CPU-koelers is de AS500 een prima CPU-koeler.

https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Deepcool-AS500/low1.JPEG https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Deepcool-AS500/low2.JPEGhttps://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Deepcool-AS500/low3.JPEG https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Deepcool-AS500/low4.JPEG

Heb jij ook een DeepCool AS500?

Mooie cooler voor een leuk prijsje!! En de subtiel RGB is ook een plus punt.
Subtiel is het, zeker niet schreeuwerig. :)
Wederom een toppert!
qua prijs en prestaties mag deze koeler zich gewoon tonen, zonder schaamrood op diens koelvinnen.

Keep up the good work!
Bedankt Ewoud! Het is een prima koeler voor de prijs. :)
Deepcool doet het de laatste tijd goed. Leuk om te lezen. :)
Dankjewel. Ja, aardig wat producten in handen gehad tot zover. Ze hebben de Europese markt goed gevonden.
Een van de weinige smalle CPU-coolers met zo'n zwarte top cover - inclusief RGB. Sinds kort bestaat er ook een pricewatch: DeepCool AS500 PLUS, met een tweede fan aan de andere kant van de tower. Ik ben zeker na deze review wel benieuwd hoe die presteert.

Top dat je zoveel reviews maakt van al die coolers man, helpt enorm bij het uitzoeken ervan :)