Dell Inspiron 1300 Review

mark235 13 mei 2006, 1.914 views

Dell Inspiron 1300

Pluspunten

• Standaard Snelle HDD
  • Stabiele wireless unit met goed bereik
  • Best ok speakertje voor een budget pc
  • Zeer lage geluidsproductie
  • Lekker stevig toetsenbord

Minpunten

• Slecht breedbeeld paneel met erg fletse kleuren, slechte kijkhoek en veel ghosting / smearing
  • Ledjes uit het jaar kurk :-P
  • Weinig aansluitingen
  • Beetje matige accuprestaties

Een echt budget apparaat waar je geen wonderen van moet verwachten, maar wat wel redelijk overweg kan met niet al te veel eisende applicaties . Ik kocht deze Inspiron 1300 omdat dell er een tijdje terug mee stunte op zijn website en het voor 530 euro inc. BTW (verzenden was gratis) het goedkoopste basismodel was wat ik kon vinden.

Toen ik hem voor het eerst aanzette vielen me 3 dingen op
1.) Het contrast en de kijkhoek van het paneel zijn niet erg best. bij de minste beweging van je hoofd zie je al kleurverschil en de kleuren zijn alles behalve natuurgetrouw. blauw is sterk aanwezig en vooral rode tinten lijken niet goed tot z'n recht te komen. Verder heeft het scherm behoorlijk last van backlight bleeding aan de onderkant en kun je dat ook zien wanneer je in een aardig verlichte ruimte een dvd'tje kijkt (in een donkere helemaal). Met niet zwarte achtergronden valt het backlightprobleem wel mee. Games? tja, er zit geen dedicated graphics chip in dit ding en omdat het scherm aardig ghost en smeert kun je er op dat gebied eigenlijk niks mee aanvangen. De max. helderheid van het scherm is goed, t'is geen truelife scherm, maar ja, je krijgt waar je voor betaalt.
2.) de speakerset, ik was positief verast met het volume wat eruit kwam. Dat wil nog niet zeggen dat je er lekker muziek op luistert maar voor een dvdje kijken zal je nooit te weinig volume hebben.
3.) lage geluidsproductie, af en toe blaast de fan (niet op de zijkant van je hand gelukkig) maar dat is maar heel zachtjes.

De bouw van de laptop is redelijk. Het plastic is aardig stevig maar niet onverwoestbaar. Wel zit het plastic bij de randen van het scherm erg losjes en kun je het makkelijk met je vingers wegtrekken. Toch is deze laptop net iets steviger gebouwd dan de budgetmodellen van bijv. acer. Het toetsenbord is goed en stevig, het zakt niet in wanneer je op de toetsen in het midden drukt. Ook is het volledig, er zijn geen toetsen weggelaten of zo. Verder kun je het scherm gerust dichtklappen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je scherm beschadigt. Een minpuntje is wel de vooroorlogse ledjes, die zien er gewoon niet uit, lijkt wel de lichtjes van een jaren 80 pc. Over de kwaliteit van het scharnier voor het scherm kan ik nog weinig zeggen, moet em daarvoor nog wat langer testen, maar vooralsnog is ie niet te strak maar zeker ook niet te losjes.

Een tegenvaller is de aansluitingen die er beschikbaar zijn op deze inspiron, het is echt heel minimaal. alleen 3x usb, modem, ethernet, vga, mic in, headphone out en een uitbreidingsslot (geen pcmcia) Alles zit aan de linkerkant, dus wanneer je meerdere usb / audio / vga apparaten aansluit wordt het een drukke boel daar.

Voor 11 euro extra koop je bij dell de iets betere accu die bij deze laptop past en dat is zeker aan te raden aangezien de betere nog maar net 3 uur meegaat bij licht gebruik. Een dvd'tje kijken lukt net niet helemaal, bij 1,5 uur kijken is de accu leeggezogen. Beetje tegenvallend, maar echt slecht kun je het ook weer niet noemen.

Met de hardware zit het verder wel goed, t'is altijd maar weer even afwachten welke onderdelen dell gebruikt bij jouw bestelling. De harde schijf is 5400 RPM en dat is een voordeel vergeleken met de tragere laptopschijven die in veel anderen budgetmodellen zitten. De processor presteert ok en de wireless functie bevalt me heel erg goed. nog niet 1x een dropped connection en het bereik is uitstekend, wireless is stabiel.

Kortom, voor de niet veel-eisende gebruiker die geen probleem heeft met een zwak scherm met ghosting en gewoon een no nonsense goedkoop laptopje zoekt is het geen slechte keus. Als ik opnieuw zou kunnen kiezen had ik toch langer doorgespaard voor een budget asus en zou ik de inspiron 1300 alleen aanbevelen aan anderen wanneer dell er mee stunt op hun website, want voor de non-stunt prijs kun je toch wel net iets betere produkten krijgen in dezelfde prijsklasse.

oh ja enneh... dit is mijn eerste survey, dus reacties met tips ed zijn van harte welkom

Heb jij ook een Dell Inspiron 1300?

Is dit tegenwoordig niet de standaard voor Notebooks, en is 7200 veelgebruikt binnen die iets duurdere modellen ?
Voor een laptop die ik voor die prijs heb gekocht vind ik het wel een positief punt. Nog niet alle fabrikanten geven volgens mij standaard 5400 RPM HDD's in hun laptops, bij de absolute budgetmodellen kom je af en toe nog wel 4200 tegen. Maar idd, over een tijdje zie je ze waarschijnlijk helemaal niet meer.