Aeotec Doorbell 6 Z-Wave Plus Review

MoebiusZero 23 december 2020, 382 views Product gekocht

Aeotec Doorbell 6 Z-Wave Plus

Gezien ik al een tijdje Domoticz draai en mijn huis langzamerhand aan het automatiseren ben werd het ook tijd voor de deurbel en heb ik de Aeotec Doorbell 6 gekocht. Nu ik de deurbel pak beet 2 maanden in gebruik heb wil ik mijn bevindingen met jullie delen.

Pluspunten

• Luid (105db)
  • Design

Minpunten

• Slechte batterij levensduur deurbell knop
  • Slechte compatibiliteit
  • Vereist enige kennis om werkend te krijgen

Kwaliteit Score: 5
Voordelen:
Het ziet er mooi uit en hij is super luid. Mijn vader is een beetje slechthorend, dus perfect.
Maar daar houd het eigenlijk een beetje op met de voordelen voor mij...

Nadelen:
De deurbel is helaas niet compatibel met veel systemen of deels.
Of je hebt maar een subset beschikbaar van wat de deurbel kan of je krijgt hem helemaal niet gekoppeld van wat ik begrepen heb. Omdat ik Domoticz (2020.2), is in mijn geval maar een subset beschikbaar, ik mis dan belangrijke opties zoals volume en ringtone veranderen.
De enige manier om dit aan te passen is door met de Z-Wave PC controller software de deurbel aan te passen.
Werkt prima als je niet van plan om elke keer de ringtone aan te passen of andere settings.

Batterijduur
De batterijduur van de deurbel is dramatisch slecht in het winterseizoen. Nou snap ik dat batterijen zowieso niet lang meegaan in de kou, maar als je deze deurbel koopt. Verwacht wel dat je elke 1-2 weken afhankelijk van hoeveel bezoek je krijgt dat je de batterij mag gaan vervangen.

Conclusie:
Ik kan deze deurbel niet zomaar iedereen aanraden. Het is niet zomaar plug-en-play tenzij je een compatible device hebt. Maar dan zit je ook nog met de batterijduur van de deurbel.

Als je het niet erg vind om die extra moeite te doen om de deurbel te koppelen en daarna nooit meer aan te raken en om de zoveel tijd de batterij te vervangen in de winter, dan zou ik zeggen ga er voor en koop het.
Anders vermijdt deze deurbel als de pest.

Mocht je die gekocht hebben en toch een rot apparaat vinden, dan kun je gelukkig nog de deurbell weg doen en de sirene toepassen als brand/rook/inbraak alarm. Het is namelijk niks anders dan de Siren 6 van Aeotec.

Heb jij ook een Aeotec Doorbell 6 Z-Wave Plus?