Specificaties GF GTX 460 (700MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gainward GTX 460 1024MB "GS" Review

tele-n-ettertje 28 juli 2010, laatste update op 28 juli 2010, 1.919 views

Gainward GTX 460 1024MB "GS"

Pluspunten

• Overclocking
  • Plaats PCI powerconnectors
  • Grootte kaart
  • Dynamische fanregeling(stil)

Minpunten

• Geen VRM-heatsink
  • Hoorbare fan @60%
  • Kabaal fan @70%

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Na 3 jaar werd het tijd voor een nieuwe kaart. De oude Nvidia 8800GTS 512Mb mag plaats maken voor een GTX 460 1Gb. Door de reviews van de GS Goes Like Hell editie was ik helemaal verkocht aan deze kaart. Tot ik de prijzen zag (250Eur) en slechte voorradigheid. Ik had ook gelezen dat de "Golden Sample" en de "GS GLH" editie van Gainward beiden dezelfde PCB hebben. Mijn besluit was snel genomen: Ik koop een Golden Sample (216eur verzending incl) en overclock deze naar de snelheden van een GLH.

Uitpakken
Enkel het belangrijkste zit in de doos: kaart, driver/tools-CD, een dubbele molex naar PCI-power connector en een coupon code voor "Super LoiLoscope" van 25% (een CUDA video editor)

Installatie
Het valt meteen op dat de kaart zeer kort is. Daarbij het feit dat de 2 pci-powerconnectors aan de bovenkant van de kaart zitten, maakt dat deze kaart in praktisch elke pc bruikbaar is. Lengte is ongeveer 20cm

Overclocken
In combinatie met GPU-z, ATITool & Experttool (gainward) ging ik aan de slag:
Core: 800Mhz, Shaders: 1600Mhz, Memory: 4000Mhz
Dit zijn dezelfde snelheden als de GLH kaart en de kaart doet prima zijn werk.
Temperaturen bij een stresstest met ATITool: 75 met een fan @ 55% (stresstest van meer dan een half uur). Hierbij staan mijn casefans op middle speed (2 die lucht uitblazen: 1 boven het moederbord en 1 bovenaan in de kast)
De fan is met experttool manueel in te stellen van 40 tot 100%, tot 55% is de kaart zeer stil, erboven hoor je de ventilator wel: 60% OK, 65% Hmmm, 70% Niet OK meer, maar de temperatuur zakt er wel meteen 5 door. Na 40min met automatische fanregeling was de temperatuur ongeveer 75, fan @ 100% => temperatuur zakte naar 65.
Al bij al een goede prestatie en de dynamische fanregeling doet zeer goed zijn werk. (Alle temperaturen en fanspeeds zijn gemeten met de overclock)
Enig minpuntje: Bij reviews op het internet zie je (bijna) overal een VRM heatsink op de kaart zitten. Deze is in de retail versie helaas niet aanwezig. Of dit problemen geeft? Geen idee.

Momenteel de kaart(GTX460) met de meeste performance voor (relatief)weinig geld.

Heb jij ook een Gainward GTX 460 1024MB "GS"?

Heel duidelijk over het overclocken en over de temperaturen, maar ik mis nog wat benchmarks, en verschillen tussen overclock en zonder overclock.
GPU-z screenshot van de kaart als ie overgeklokt is zou wel leuk zijn ;)
Mij klinkt een hoorbare fan @60% best goed in de oren. De fan van mijn HD4870 is al op 28% hoorbaar. Zal ook wel een kwestie van het omgevingsgeluid en het volume van je algehele pc zijn. Ik vind 35% al kabaal. Op 100% klinkt het als een straaljager en het geluid komt dan zelfs boven mijn stofzuiger uit! :)

Je review is nog erg karig. Misschien een paar leuke plaatjes van je install? En wat benchmark resultaten? Ook leuk is als je aangeeft hoeveel fps je er op je oude 8800gt op vooruit bent gegaan. :)