Sony Vaio VPCEB2C5E Review

BlackSmokey 28 juli 2010, 5.994 views

Sony Vaio VPCEB2C5E

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit/prestatie verhouding
  • Full HD Scherm
  • Temperatuur
  • Numpad

Minpunten

• Accu
  • Veel onnodige software
  • Foutieve driver Touchpad

Deze laptop staat beter bekend onder de naam Sony Vaio E-serie. Dit is echter een geconfigureerde laptop. Maar ik wil toch graag een review achterlaten omdat op de prestaties na de Sony Vaio E-serie laptops redelijk overeen komen. Ik heb zelf deze laptop besteld bij de Sony Style Shop voor ongeveer 1070 euro.

De Verpakking

In de doos vinden we een 19,5 V voeding, de laptop, een 3500mAh accu en een partij garantieboekjes en een cd-rom. Helaas is er geen gedrukte handleiding meegeleverd. De handleiding is uiteraard wel gewoon terug te vinden op de cd-rom. Overigens voor de mensen die daarin ge´nteresseerd zijn, je krijgt de laptop thuis gestuurd, netjes in een grotere doos, met luchtkussens rondom, en in die grote doos zit dan de laptopdoos zoals je hem ook krijgt bij een andere winkel.

Eerste indruk

Na de laptop uit de verpakking te hebben gehaald plaatsen we de accu, deze is eenvoudig er in te zetten. Ik heb deze laptop in Mat Wit laten maken. Dit houdt in dat je een zilverkleurige kap hebt, met in het midden het Sony Vaio Logo en bovenin in het klein en zwart Sony (Zie de foto's). Aan de zijkant zie je drie kleuren. De kap is zilver, het toetsenbord is wit en de onderkant is geheel zwart. als je naar het scherm kijkt is ook deze omringt met een zilveren cover en ook hier is onderaan het scherm "Sony" te zien. Deze zilveren kleur gaat nog een klein stukje door richting de speakers en de aan/uit knop. Daarna als het toetsenbord begint wordt hij geheel wit, inclusief het touchpad. Linksonder is tot slot nog een keer in het zwart het 'Vaio" logo te zien.

Aanzetten

Zodra je hem aanzet is het eerste wat je ziet het "Vaio" logo wat oplicht. Daarna begint meteen het booten van Windows. Zodra Windows is opgestart valt er meteen iets op. Namelijk de grote van het scherm. Bij de Sony Vaio E-Series van 15,5 inch is de mogelijkheid aanwezig om een full hd scherm de nemen, Dit houdt in dat je een laptop hebt van 15,5 inch met een schermresolutie van 1920x1080. Hierdoor komen de teksten in Windows wat klein uit, persoonlijk vind ik dit erg prettig maar hier en daar heb ik al gelezen dat er mensen de nodige problemen van ondervinden. Echter is het helaas wel zo dat de eerste schermvullende resolutie 1280x720 is. Dit ondermijnt natuurlijk het hele nut van een full hd scherm, Wat natuurlijk ook opvalt is de gigantische shitload aan Sony software, Zo'n beetje alles wat de laptop kan heeft sony wel weer software voor geschreven. Dus zoals elke gemiddelde Tweaker zou doen heb ik meteen de Windows dvd er in gedaan en opnieuw ge´nstalleerd. Sony heeft op zijn website alle drivers netjes beschikbaar staan om te downloaden. Echter blijkt hier een foutje te zijn gemaakt. 1 driver is niet helemaal correct. Namelijk die van het Touchpad. Sony stelt de Synaptics drivers beschikbaar. Maar er zit geen Synaptics touchpad in de laptop maar een Alps. Deze moet dus helaas handmatig opgezocht worden om alle functionaliteiten uit het touchpad te halen.

Functionaliteiten

Een opsomming van alle aansluitingen kun je vinden in de lijst met specificaties. Echter zijn er een paar dingen niet vermeld. Namelijk dat het Alps touchpad een multi-touchpad is. Doormiddel van bepaalde combinaties en acties van twee vingers kan je het een en ander aansturen. Zo kun je door twee vingers uit elkaar of naar elkaar toe te vegen inzoomen/uitzoomen. Aan de rechterkant kant en de onderkant kan gescrolled worden. als je terwijl je scrollt je vinger rondraait kan je doormiddal van een roterende beweging scrollen. een andere optie is bijvoorbeeld foto's roteren. 1 vinger in het midden en dan met een tweede vinger een kwart cirkel opvegen. Naast een touchpad kent deze laptop ook een drie tal sneltoeten. Namelijk assist, Web en Vaio. "Assist" start de sony Vaio Care, een programma die snel een overzicht geeft van de status van je laptop. Het best te vergelijken met een combinatie van systeem en onderhoudscentrum. De knop web spreekt voor zich, opent een webvenster. De knop "Vaio" start of de Sony Media Gallery of het is een Mute knop voor de audio.

Prestaties

Natuurlijk het geen waar men op heeft gewacht. de prestaties. Op de laptop heb ik in twee verschillende settings 3dMarko06 gedraaid. Bij 3dmark met standaard instellingen kwam ik uit op een score van 6337 punten. Bij de tweede test heb ik alles opgeschroefd naar max en de resolutie opgeschroefd naar 1920x1080. Hieruit kwam een score van 3217. Naar mijn mening voor een laptop van deze prijscategorie niet verkeerd. Tijdens deze benchmarks heeft de pc een piek gehaald van 69 graden Celsius, echter was de gemiddelde temperatuur 61 graden en dat met een binnentemperatuur van 32 graden waarin ik de tests heb uitgevoerd ben ik wederom hier over tevreden.

maar nu zeggen benchmarks niet altijd wat, hoe presteert ie in games? Ik heb een tweetal games kunnen testen (i.v.m. tijd helaas nog niet meer games) Red Alert 3 werd gedraaid op full hd resolutie en alles op ultra High, hier had hij af en toe last van een hapering, maar dit is verwaarloosbaar. Ook bij Rainbow six Vegas 2 werd op full hd en alles op high heb ik geen problemen geconstateerd, speel laad snel en draait verder prima.

conclusie

Gezien de prijs/kwaliteit/prestatie zeg ik een geweldige laptop. Rechtstreeks bij Sony besteld, hardware zoals als jij hem wilt hebben, levertijd is wat langer dan bij een gemiddelde laptop maar nog steeds geen ramp (bij mij duurde het 16 dagen, van bestellen tot leveren) Voor mij is deze laptop echt perfect en ik zou hem genoeg mensen willen aanraden!.

Heb je vragen over de laptop? stel ze gerust

Heb jij ook een Sony Vaio VPCEB2C5E?

Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van Sony? En de service?
Betrouwbaarheid van sony? in zin van duurzaamheid, beloftes nakomen?

Er is hier op Tweakers het grote sony Vaio topic, hier heb ik wel af en toe wat dingen gelezen over de service en kwaliteit van de sony Vaio. Wellicht dat je daar meer aan hebt. Maar ik ben zelf erg te spreken over de bouwkwaliteit, afwerking etc. van de laptop.

De service is tot zover goed, ik heb geen ervaringen met Aftersales aangezien de laptop prima functioneert. Bij mijn bestelling werd ik continu netjes op de hoogte gehouden van de fase waarin mijn laptop zich bevond. Echter bleek de levertijd indicatie niet helemaal juist, overigens wel in mijn voordeel want ik had de laptop ruim een week eerder dan wat werd gezegd. Wat ik ook wel netjes vond dat de laptop meteen registreert werd. Ik heb hem rechtstreeks bij sony Style gekocht, zij hadden dus al alle informatie die ze nodig hebben voor een registratie.